• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring

svampen37

Cartier
2-Faktor
Har funderat lite på hur ni har era dyrgripar försäkrade. Nu har jag haft IF som hemförsäkring, och behövde ett tillägg på försäkringen om värdet var över 50.000kr. Att då tänka att "jag nöjer mig med 50.000 om den blir stulen" funkar inte, för om klockan är värd 51.000 så får man ingenting från försäkringsbolaget.

Hur som helst, har ni tips på någon bra försäkring förutom hemförsäkringen? Kommer vara mellan 2 boenden en kortare tid nu under vintern och IF ville inte försäkra min pappkartong på gatan :bawling:
 
De borde vara så att de försäkrar och ersätter upp till 50.000.
Alltså, blir du av med klockan, får du tillbaka max 50.000 Oavsett om den var värd just denna summa, eller om den var värd mer.
Det är knappast så att om du har en klocka för 60.000 och blir av med den, att försäkringsbolaget inte ersätter något alls!
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
De borde vara så att de försäkrar och ersätter upp till 50.000.
Alltså, blir du av med klockan, får du tillbaka max 50.000 Oavsett om den var värd just denna summa, eller om den var värd mer.
Det är knappast så att om du har en klocka för 60.000 och blir av med den, att försäkringsbolaget inte ersätter något alls!


Inte enligt IF, då är du underförsäkrad :confused:

För min del så kostade en tilläggsförsäkring (65.000kr) 980kr/år inkl drulle. Så det är ju ingen större kostnad egentligen. Men nu när jag kommer vara utan hemförsäkring så kan jag samtidigt inte ha tilläggsförsäkringen då den baseras på hemförsäkringen.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
För mig kostar tilläggsförsäkringen 113kr/år för mig klocka, då försäkrad upp till 50.000kr tror jag! Då är den helförsäkrad, kan tappa den, den kan bli stulen osv...
 

Ryttaren

Rolex
Har kollat med länsförsäkringar på vår villa-hem försäkring och de försäkrar upp till 100k som täcks av lösöret.

Extra tillägg för armbandsur som även är drulle kostar 4% av värdet. Så en klocka värd 50k skulle kosta 2 papp att tilläggsförsäkra per år....känns lite väl tycker jag.

Värdebevis och bilder ska finnas. Inga förvaringskrav annat än låst ytterdörr.

En av hundarna får agera winder och säkerhet när de inte används...;)

image.jpg
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ett tillägg till min hemförsäkring (länsförsäkringar) som gäller upp till klockor värda 100 000 kr.
Annars ska hemförsäkringen täcka upp till 50 00 Kr. Så jag tycker du ska kika med ditt försäkringsbolag. :)
 

joey

Cartier
Har du klocka, ytterrock, guldringar osv för säg 70 000kr och blir rånad på stan ersätter IF dig upp till 50 000kr.

Blir du däremot av med motsvarande, plus en massa andra klockor och grejer, vid inbrott får du ersättning för det lösöret i enlighet med din hemförsäkrings lösörebelopp, t ex 600 000kr.

Det är alltså skillnad på rån på stan och inbrott i hemmet. Jag har kollat ovan med IF två gånger med samma svar.
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
Det du säger angående IF stämmer inte och detta har förövrigt varit uppe i diskussion flera gånger förut, har du en klocka för 60 k och blir rånad så blir du självklart ersatt upp till 50 k vilket också står i avtalet.


Kan ju inte säga något annat än vad IF säger till mig. Det var motiveringen till att jag behövde en tilläggsförsäkring öht.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag har ett tillägg till min hemförsäkring (länsförsäkringar) som gäller upp till klockor värda 100 000 kr.
Annars ska hemförsäkringen täcka upp till 50 00 Kr. Så jag tycker du ska kika med ditt försäkringsbolag. :)

Stämmer! dock måste du kunna styrka värdet med tex kvitto eller värderingsintyg. (har samma försäkring och bolag)
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Inte så ofta så att jag anpassar mitt försäkringsskydd efter det. Hänger jag på mig hela klocksamlingen så passerar jag gränsen för ersättning vid rån och liknande ute på stan. Jag är dock inte beredd att anpassa hemförsäkringen till det hyfsat lätträknade antalet gånger det sker att jag knallar omkring med alla klockor på mig.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Upp till 50000 om förlusten sker utanför hemmet,är det hemma så kommer jag inte ihåg hur mycket men betydligt högre. Sedan om klockan är värd 51000 eller 150000 spelar inte någon roll, max 50000 ut men aldrig noll för att klockan skulle vara dyrar än max beloppet. Var iallafall vad mitt försäkringsbolag svarade när jag frågade för något år sedan. Sedan hade de tilläggs-försäkringar för klockor men de är dyra.
 

Hugii

Audemars
Jag har hemförsäkring hos länsförsäkringar och de täcker klockor och smycken upp till 100.000 men då måste man ha värderingsintyg... bara kvitto räcker inte...

Kostar ca 130kr/mån
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Kan ju inte säga något annat än vad IF säger till mig. Det var motiveringen till att jag behövde en tilläggsförsäkring öht.

Nej va inte meningen att vara otrevlig. Faktum kvarstår dock, knallar du omkring med en klocka för säg 65 k så får du tillbaka max 50 k med IF. Du kanske inte behöver en försäkring i så fall? Försäkringsnissen du pratat med har inte riktigt varit vaken under introduktionsutbildningen helt enkelt..
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
Ska du knalla omkring med båda klockorna på dig samtidigt på stan, menar du?

Vid inbrott så har ju tjuven ett svårt val, hulk eller batman - för han får ju bara ta en :facepalm:

Eftersom du måste ange serienr på försäkringen så måste båda ingå i värdet. För det skulle vara jobbigt att teckna ny försäkring för varje dag man använder den ena eller andra klockan :baby:
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Viktigt att skilja på brott/skada i hemmet och utanför. I hemmet gäller ett belopp, som man oftast bestämmer själv. Utanför hemmet gäller ett annat, tex 50' för If (utan tillägg).
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Vid inbrott så har ju tjuven ett svårt val, hulk eller batman - för han får ju bara ta en :facepalm:

Eftersom du måste ange serienr på försäkringen så måste båda ingå i värdet. För det skulle vara jobbigt att teckna ny försäkring för varje dag man använder den ena eller andra klockan :baby:
Du borde nog ringa ditt försäkringsbolag igen, då det framstår som att du missförstått i stort sett alltihop. I all välmening.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Värt att kolla att inte dyra klockor anses stöldbegärliga och inte omfattas av din random drulle. Dumt att börja fundera över det när klockan väl är borta. :)

Vad jag vet så krävs antingen en specifik försäkring för din klocka alternativt ett tillägg till din hemförsäkring. Trygg Hansa är billigast men kräver att man varit kund minst ett år innan man kan försäkra klockor. If är gott andraalternativ.
 
Topp