Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Intressant :S. Det var ingen dålig nedgång!Går väl dåligt typ överallt vilket syns på Swatch-group aktien t.ex.
Https://finance.yahoo.com/quote/UHR.VX?p=UHR.VX
Ner 40% på ett år
Många säger "klockbranschen går dåligt nu!" Och skrattar, men de vet inte vad de pratar om. Den västerländska försäljningen och nivån av kunskap och intresse ökar stadigt hela tiden.
Problemet är Asien, framförallt Kina för korruptionen börjat komma under kontroll och folk kan inte spendera lila galet längre. 50% av alla klockor Omega sålde varje år gick till Kina endast, det sätter saker i perspektiv.
Visst, Asien sjunker men Europa och USA ökad stadigt.
Lyxklockor (som den här tråden handlade om) säljer som jag förstått det dock sämre i Sverige, Europa och USA också.
Här är en bara någon månad gammal rapport för Sverige t.ex.
http://www.euromonitor.com/watches-in-sweden/report
Från sammanfattningen (ang modeklockor vs Swatch group):
"Despite, the company’s leading position it consistently lost share over the review period, down from a 14% value share in 2011. The primary reasons for The Swatch Group’s declining value share is the rapid rise in the popularity of fashion and local brands, such as Gant and Daniel Wellington."
Klockor som helhet går väl ok, men jag har inte sett någon information om att lyxsegmenten går bra någonstans just nu egentligen. Är relativt svårt att hitta bra info dock, så jag kan absolut övertygas om jag ser info som visar motsatsen.
Grym tråd!
Euromonitors rapport säger att "fashion brands" som Daniel Wellington och GANT tar marknadsandelar från Swatch group. Betyder det att Swatch (som grupp och märke) är duktiga på att kommunicera med klockintresserade och att man har svårt att nå resten av marknaden? Och betyder det att Swatch (som märke) har blivit gubbiga och inte längre designar intressanta modeklockor?
Det här citatet om DW är rätt spännande (http://www.bloomberg.com/news/artic...e-a-200-million-business-out-of-cheap-watches): "The company also has a habit of giving its product away for free, specifically to social-media stars and prominent personalities. Tysander refuses to pay for traditional advertising, instead working with thousands of bloggers, celebrities, and other “influencers” worldwide."
Den här artikeln i National Jeweler (http://www.nationaljeweler.com/watches/brand-profiles/3902-swatch-group-sales-down-in-2015) säger att automaten Swatch Sistem 51 är deras mest säljande modell i USA. I mina ögon riktar sig Sistem 51 främst till klockintresserade eftersom man kommunicerar just urverket och den robotiserade produktionen. Hur mycket bryr sig en köpare av DW och GANT egentligen om det?
Seiko Holdings verkar också backa.
Det görs ju miljontals klockor varje år, hur många procent av allt som tillverkas ökar egentligen i värde?Och ändå stiger priserna på allt som är beggat
Allt vintage tillverkat mellan 50-70-tal har väl i stort sett ökat i värde? Både billig och finvintage...Det görs ju miljontals klockor varje år, hur många procent av allt som tillverkas ökar egentligen i värde?