• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockförsäljningar gör mig nostalgisk

C

Coach

Guest
Klockförsäljningar gör mig nostalgisk och ger ibland separationsångest.

Ibland när jag har sålt eller bytt en klocka så brukar jag ofta tänka:
Men shit vad denna är snygg, varför har den knappt blivit använd ?
Det händer oftast när jag är mitt i paketeringen och bara vill prova klockan en sista gång innan den ska skickas.
I det stadiet kan jag ångra mig i processen och fast jag vet innerst inne att den troligtvis inte kommer användas i vilket fall.
När det har gått ett par veckor så brukar dock känslan av saknad försvinna och det är vad jag brukar påminna mig om.
Sen känns det bra att min förra klocka förhoppningsvis kan glädja någon annan.

Jag brukar ha hyfsad koll på mitt beteende då det ingår i min yrkesprofil men när det kommer till klockor så är det som att all logik slås ut.
Ungefär som att vara kär. Den som är nykär bör egentligen aldrig fatta några större beslut. Ex som att flytta ihop eller gifta sig. Synnerligen inte i det stadiet då dopaminnivån är skyhög och belöningssystemet hittar anledningar till att vi ska vara med just den personen.
Man borde nästan omyndigförklaras under en kort tid :)

Nu kan det gå bra ändå men skilsmässostatistiken ligger ändå på ca 55 % Det kan vara bra att diskutera värderingar och vad hen vill innan man på 3e dejten bestämmer sig för att gifta sig.
Efter 1 år så kryper det fram att den ena inte vill ha barn osv och det brukar kunna vara en hyfsat god anledning till att bryta upp.
Tänk om man kunde vänta 1-2 år istället och se hur det känns då. Jag upplever ibland det som att folk vill paxa varandra utav rädsla för att hen ska försvinna eller något.

Min egen övertygelse är att chilla lite och försöka njuta av det okända med att vara nykär ett tag. Det blev ett litet sidospår i min reflektering här.

Skämt åtsido. Det är lite åt det hållet med klockor för mig. Jag kan bli nykär men efter ett tag så lägger sig förälskelsen och då blir det en avyttring så småningom.
Jag har försökt att läsa på så gott jag kan innan men troligtvis hade många mindre bra inköp kunnat undvikas om jag hade provat klockan först.

Vissa av mina klockor har jag dock levt i en längre relation med fast någon keeper for life har jag inte hittat ännu.
Kanske det blir så någon dag ifall jag springer på den rätta dinkan.
Tur att jag peppar peppar har kvar min sambo efter 8 år och att vi fortfarande älskar varandra :)

Tack för mig.

Många kloka reflektioner.

Jag tror rätt hårt på teorin att man inte till fullo kan förstå att uppskatta en klocka förrän man har sålt den och upplevt det tomrum som den efterlämnar, det är också en del av dess egenskap. Det är det som jag tror driver ”sellers remorse” och varför man köper samma klocka igen (och igen).

Jag har saknat en klocka jag sålt; min Turtle. Köpte en ny rätt snart därefter och det är ju liksom inte hela världen pengamässigt.

Andra klockor jag sålt kan jag tänka på men det blir oftast inte mer än så. Oftast känns det skönt att sälja dem, jag har fortfarande för många och det känns värre när jag tänker på att jag inte använder de jag har. Sen drar jag benen efter mig ett par månader innan annonsen går ut.
Tanken har slagit mig några gånger att jag borde sälja några mer långvariga pjäser men det brukar lugna ner sig efter ett tag, jag föredrar att spara ihop till nästa inköp istället för att flippa klockor jag faktiskt vill ha och har glädje av. Ibland köps det in ett nytt band istället, brukar göra susen för att återföda känslan en klocka tidigare gett en.

Det känns ibland som om jag nått en platå; det finns inte så många pjäser kvar jag känner ett sug efter. Många klockor är fina och jag har några på spanlistan (säljer någon en Reverso GT från senare år i gott skick så skicka PM!), men den där ”måste ha-” känslan var länge sedan. Skönt egentligen, kan jag njuta av det som sitter i lådan lite mer.

Tillbaka
Topp