• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockhelg - Paketöppningar

M021

Rolex
2-Faktor
Precis kommit tillbaka från Sverige efter en helg fylld av klockfrossa. Tänkte bjuda på en liten kombo av flera olika paketöppningar då jag fick tummen ur och slog till på något jag haft i baktankarna en längre tid, samt inslag av lite annat gott och blandat.

Började Lördagsmorgonen att vandra mot Coop. Inget märkvärdigt men har nu burit min SKX007 en längre tid när andra stålisar lyst med sin frånvaro pga av diverse anledningar. Har försökt få tag i syskonet men det måste fasiken vara den klockan som har kortast livslängd på K&S här på forumet..

Mot Coop!
20151010_105856.jpg


Jahaja, vad gömmer sig här?
20151010_111009.jpg

Tada! Seiko SKX009k på Seiko Jubile.
Behövs väl ingen större introduktion.
Urverk: 7S26
Tjocklek: 13mm
Diameter: 42mm

Lite kort om urverket då klockan i sig inte är någon större haute horlogerie.
Utgivningsår: 1996
21 Jewels
Frekvens: 21600vph
PR: Ca 40h
-20/+40sec, med andra ord, inge COSC, sudda ut en nolla så.. :D

Blir ett bra tillskott i samlingen av vardagsbeater brevid SKX007 och Aqualand klockorna. Försökte pracka på tjejen denna men det var inte så uppskattat så den får gå min klocklåda till mötes.

20151011_232404.jpg


Efter Coop bar det av ner mot staden och närmare bestämt detta tillhåll, Nymans Ur Västerås.
20150919_110529.jpg


Började med att lämna in och hämta ut lite klockor för spa, helvete, det gör ont i plånboken men det är faktiskt rätt så skönt att veta att mekaniken är reko. Två hämtades ut och två lämnades in.
När alla service ärenden var under kontroll som är lite utav ett meck att få till så var det dags att plocka ut något till damen. Hon har snöat in helt och hållet på klockor, reviderar därför min entusiasm i att få in henne i denna sväng då jag inte hade räknat med detta genomslag. Så nu är dealen att för var 5e klocka so går min väg får en gå hennes väg.

En klocka som kunde bäras till jobbet och som var automatisk var kravspecen. Och hon landade i detta efter ett par klockrundor..
Swiss såklart, Seiko blev toknej..
20150919_112802.jpg


Longiness L49214112. Enklare referens finns väl inte..
Klockan tillhör deras La Grande Classique, är en tilltänkt mans modell men hon önskade en lite större variant...
38mm
Glass case back
Saffir
30m WR
L619 kaliber baserat på ett ETA 2892-A2 urverk, sitter i mååånga av longiness dressade automat klockor.
28800vph

20150919_120322.jpg


20150919_111940_001.jpg


Ni får ursäkta dom tvivelaktiga bilderna, inser att jag blir för ivrig med kameran väl på plats..!

Så, damen nöjd, slutet gott, allting gott..
Men när hon bestämt sig för att slå till så kunde jag inte vara sämre.
20150919_112819.jpg


Efter ett drygt års velande så var det dags.
Har varit på både @Denke och @TiE efter att ha läst deras recensioner om att få köpa deras men har både fått nej samt tackat nej pga av dålig timing.
Det handlar naturligtvis om SS UTC Skydiver.

20151011_153814.jpg


I detta nu är jag toknöjd, galet förälskad i veckovisningen. Samt uppbyggnaden av hela klockan. Känns bra i uppbyggnad samt att det estetiska tilltalar mig. Även kul att ha något som har en relation till Sverige.
Några korta kommentarer kring klockan blir givetvis att denna modell är den klocka som Sveriges kära stridspiloter har på armen när dom bussar bort ryssarna utanför Gotland, förmodligen är den dyraste Quartz klockan jag någonsin kommer köpa, är utmärkt hjälp vid tillagning av ägg då den både har alarm, timer och stoppur.
Ju mer man tittar på klockan, ju mer detaljer dyker upp, allt från räfflade start/stopp knappar till polerade/borstade ytor som möter varandra vid bandhornen.

Vad gäller specifikationer samt mer detaljerad fakta om klockan tänker jag med ära länka till Denkes recension om Skydivern, här https://klocksnack.se/threads/recension-sjöö-sandström-utc-skydiver.25971/
Samt TiE's jämförelse av Skydivern samt Breitlings B-1.
https://klocksnack.se/threads/en-jämförelse-skydiver-och-breitling.13187/

Dessa länkar är väldigt läsvärda för er som är intresserade av mer information kring klockan, dessa hjälpte även mig att vicka in på Sjöö spåret. I dagsläget känns denna som en absolut keeper som kommer fungera som en anonym bad/jobb klocka. Så jag uppmanar er alla att våga ta ett steg utanför er Swiss/japanska komfortzon och köra @Sjöö Sandström .

Sista äventyret innehöll den klocka som jag funderat på en tid och som var den modell som fick upp ögonen för finklockor.
Det började med att min vän som då var 16år köpte ett lass i Thailand på semestern, en blev över och den fick jag. När jag senare hamnade i Thailand som 17åring köpte jag min andra efter att den första gått sönder, där och då sa jag att en gång i livet skall jag ha en sådan klocka, "just exakt denna modell". Sagt och gjort, drygt ett decenium senare så var det dags.

Finns många delade meningar om denna klocka, är nuvarande utförande eller föregångaren trevligast, hur funktionell är den egentligen med detaljer som måste skruvas på, är det en överprisad stålis eller ej, ja det var många anledningar på att jag drog på det, men tillslut kunde jag inte lura mig själv.

Vi går rakt på sak.
Rolex Daytona 116520
20151010_123619.jpg


Klockan i sig tror jag inte behöver någon närmare presentation. Vad jag tror kan intresserad den breda massan är snarare olikheterna mellan 16520 samt 116520.
I sitter Rolex Inhouse kronograf 4130 som kom att ersätta Zenith verket som satt i Daytonan fram till 00.
Det var inte förrän då Rolex ansåg sig kunna göra något bättre själva. Några estetiska skillnader mellan 16520 samt 116520 är att den nyare av de två har ljusare ringar på subdials, polerade bandhorn, grövre index samt att skalan på bezeln går upp till 400 ist för att börja vid 50.

20151010_121847.jpg


Så, nöjd som tusan, blev ett riktigt klockäventyr. Nu återstår det att se vad som hamnar i facket och vad som skall användas samt vad som får vara kvar och vad som får gå... De tråkigare ekvationerna helt enkelt.

Vill passa på att tacka M, J, R och Nymans ur i Västerås i vanlig ordning för fantastisk Service.
 
Senast ändrad:

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Stort grattis! Som en stor skaldjursplateu, en massa godbitar som man vill ha allihop :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Oj, vilken helg!
Visst är det kul att få dela klockintresset med sin respektive.
Synd att vi inte fick till det runt min Skydiver men nu fick du köpa nytt.
Hur länge fick du köa för Daytonan?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Riktigt shoppinghelg. Grattis. När man skaffar tre klockor på en helg, blir det inte så att en tar all uppmärksamhet och de andra får stå bakom? Jag menar, det är ju lite synd att Daytonas får stå bakom Skydivern och gömma sig... :rolleyes:

Själv så bestod min helg av att slänga skräp på Återvinningscentralen och käkas lunch på McD med barnen :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Roligt! Både UTC'n och Daytonan står på min att äga lista!
Riktigt shoppinghelg. Grattis. När man skaffar tre klockor på en helg, blir det inte så att en tar all uppmärksamhet och de andra får stå bakom? Jag menar, det är ju lite synd att Daytonas får stå bakom Skydivern och gömma sig... :rolleyes:

Själv så bestod min helg av att slänga skräp på Återvinningscentralen och käkas lunch på McD med barnen :)
Nejdå. Alla klockor har sin charm :) Såhärlångt är nog Skydivern favoriten. Men kommer vet att Daytonan kommer växa, är torsk på datumvisning, måste vänja mig.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
En bättre helg det där! Gillar också att du konstaterar att spa-vistelsen gör ont i plånboken, och därefter hämtas det ut tre klockor :D
 
Topp