• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockhjälp - 30 årspresent

Sonos

Omega
Hej,

Vi är ett par vänner som ska köpa en klocka för 6000kr till en ej så klockintresserad vän som fyller 30år. Nu behöver jag er hjälp. Dykarur ska det vara, runt 42mm och absolut helst automatisk.

Har kollat på Longines Hydro Conquest vilket känns som ett bra val. Dock kostar den lite mer än 6k OM man inte köper den från uret.se och då kommer vi till frågan om gråhandlare, är det ett stort minus tycker ni?

/Sonos

longines-hydroconquest-L3.642.4.56.6_LRG.jpg
 

Marquise

Omega
Har själv varit sugen på HQ från uret. Men den är dock inte jättedyr så 15% rabatt hos uret blir inte så många hundralappar man sparar. Men är har inte så klockintresserad så bryr han sig nog inte speciellt mycket. Min styvfar fick en klocka i 40 års present som slutade ticka efter några år, han bär den fortfarande då han helt enkelt tycker den är snygg.
 

V

Cartier
Om det är en present skulle jag ännu mer än i vanliga fall satsa på att få ett liknande pris via AD. Det går säkert att närma sig Uret om man ställer frågan.

Mer klass på presenten och underlättar ju en hel del för er vän i samband med eventuella reklamationer, frågor, service m.m.
 

Marckus

Panerai
Ingår ofta länkjustering när ni köper i butik. Det är ju ett plus, även om det är lätt som att knäcka ägg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Slår ett slag för Certina DS diver. Otroligt gedigen och hållbar för sin peng enligt mig, åtminstone om de inte gjort om modellen sen jag köpte den jag hade innan. Finns hos Stjärnurmakarna och typ överallt så bara traska in och kika. Lite sub-design över den men ändå en bit ifrån ren hommage vilket antagligen kommer uppskattas av eran kompis om han inte är så intresserad.
C013.407.11.051.00_0.png
 

Sonos

Omega
Har själv varit sugen på HQ från uret. Men den är dock inte jättedyr så 15% rabatt hos uret blir inte så många hundralappar man sparar. Men är har inte så klockintresserad så bryr han sig nog inte speciellt mycket. Min styvfar fick en klocka i 40 års present som slutade ticka efter några år, han bär den fortfarande då han helt enkelt tycker den är snygg.


Nu är det ju ändå närmare 20-25% på uret på den klockan, så det blir ju en del... och min vän är inte helt novis på klockor, ska tilläggas:)
 

Sonos

Omega
Om det är en present skulle jag ännu mer än i vanliga fall satsa på att få ett liknande pris via AD. Det går säkert att närma sig Uret om man ställer frågan.

Mer klass på presenten och underlättar ju en hel del för er vän i samband med eventuella reklamationer, frågor, service m.m.


Sant. Så köp från Uret kan innebära att det blir svårare att få bra service när man ska serva klockan etc?
 

V

Cartier
Sant. Så köp från Uret kan innebära att det blir svårare att få bra service när man ska serva klockan etc?

Det ska ju inte vara någon skillnad men ibland läser man ju om knorrande AD när klockorna är köpta på nätet. Rätt eller fel är det åtminstone något att väga in i köpet.
 

plattfot

Rolex
Är ni säkra på att den skall vara automatisk?

Har köpt ett antal automatiska till min fru och en batteridriven. Gissa vilken hon använder.....
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Är det Longines eller certina som är på tapeten så kan du ju kolla klockia.se (de är för övrigt AD för de klockor de säljer)
 

Frosse

Cartier
Ska jag vara ärlig så tycker jag att de HQ som jag känt på så känns länken aningen tunn och rasslig, t o m lite plastig. Visst, man kanske inte kommer så långt på den budgeten men kändes nästan som om Certina Action Diver va goare just i länken...
 
Slår ett slag för Certina DS diver. Otroligt gedigen och hållbar för sin peng enligt mig, åtminstone om de inte gjort om modellen sen jag köpte den jag hade innan. Finns hos Stjärnurmakarna och typ överallt så bara traska in och kika. Lite sub-design över den men ändå en bit ifrån ren hommage vilket antagligen kommer uppskattas av eran kompis om han inte är så intresserad.
C013.407.11.051.00_0.png
Skulle bli glad om jag fick en sån. :)
 

Sonos

Omega
Ska jag vara ärlig så tycker jag att de HQ som jag känt på så känns länken aningen tunn och rasslig, t o m lite plastig. Visst, man kanske inte kommer så långt på den budgeten men kändes nästan som om Certina Action Diver va goare just i länken...

Det är precis därför jag skriver här, för jag vill att ni ska vara ärliga:). Bra att veta, ska åka in till Sthlm i morgon och känna på den. Provade Certinan nyss och är positivt överraskad över hur välbyggd den kändes ändå. Trodde det skulle vara helt som natt och dag mot min Sub.
 
Topp