D..S..
Silver
Har sett en hel del billiga klockor på chrono24 från Japan. Jag lyckades inte ta reda på vad som gäller så jag mailade tullverket och fick svar enligt nedan. Detta kanske är allmänt känd information, men jag delar ifall intresse finns. Är det för övrigt någon som beställd klocka från Japan? Tips?
Svar från Tullverket:
Hej
Jag har inte lyckats använda er tullräknare så jag frågar här.
Vad måste jag betala i form av tull/moms om jag köper armbandsur från Japan via internet?
1: Omega för 3.000EUR (schweizisk märke (producerat i Schweiz) som säljs av japansk återförsäljare)?
2: Grand Seiko för 3.000EUR (Japanskt märke (tillverkat i japan) och såld av japansk återförsäljare)?
Tacksam för svar och hjälp med beräkning av tullavgift och moms.
M v h
Svar från Tullverket:
I och med att kostnaden för respektive armbandsur överstiger 1700 kronor behöver du betala både tull och moms när den/de kommer till Sverige. Momsen är 25 procent och tullavgiften är 4,5% (min 3,15 SEK/Styck max 8,39 SEK/Styck). Med det som står inom parentesen menas att du betalar minst 3,15 kronor/styck men max 8,39 kronor/styck i tullavgift. Alltså, oavsett hur dyr klockan än är så betalar du aldrig mer än 8,39 kronor i tullavgift på ett armbandsur.
Tullavgiften beräknas på inköpspris och fraktkostnad. Momsen beräknas på inköpspriset, fraktkostnaden och tullavgiften.
1: Omega för 3.000EUR (schweizisk märke (producerat i Schweiz) som säljs av japansk återförsäljare)?
Tullavgift: 8,39 kronor (0,045*31 461 kronor=1415 kronor)
I och med att den uträknade tullavgiften överstiger maxbeloppet på 8,39 kronor får du betala 8,39 kronor i tullavgift.
Moms: 7867 kronor (0,25*(31 461+8,39) kronor)
Totalt tull och moms: 7875 kronor (7867+8,39 kronor)
2: Grand Seiko för 3.000EUR (Japanskt märke (tillverkat i japan) och såld av japansk återförsäljare)?
Om du kan få ett ursprungsintyg som visar att armbandsuret har sitt ursprung i/är tullverkat i Japan så kan du få ner tullavgiften till noll procent. Du betalar då enbart moms på 25 procent.
Moms: 7865 kronor (0,25*31 461 kronor)
Utöver tull och moms tillkommer även transportörens administrationsavgift som de tar ut för det arbetet som de utför när din försändelse kommer till Sverige, bland annat för att de fyller i en deklaration för den. Avgiften är olika från transportör till transportör.