• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockimport från Japan, Tullverket svarar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

D..S..

Panerai
Har sett en hel del billiga klockor på chrono24 från Japan. Jag lyckades inte ta reda på vad som gäller så jag mailade tullverket och fick svar enligt nedan. Detta kanske är allmänt känd information, men jag delar ifall intresse finns. Är det för övrigt någon som beställd klocka från Japan? Tips?

Hej


Jag har inte lyckats använda er tullräknare så jag frågar här.


Vad måste jag betala i form av tull/moms om jag köper armbandsur från Japan via internet?


1: Omega för 3.000EUR (schweizisk märke (producerat i Schweiz) som säljs av japansk återförsäljare)?


2: Grand Seiko för 3.000EUR (Japanskt märke (tillverkat i japan) och såld av japansk återförsäljare)?


Tacksam för svar och hjälp med beräkning av tullavgift och moms.


M v h

Svar från Tullverket:

I och med att kostnaden för respektive armbandsur överstiger 1700 kronor behöver du betala både tull och moms när den/de kommer till Sverige. Momsen är 25 procent och tullavgiften är 4,5% (min 3,15 SEK/Styck max 8,39 SEK/Styck). Med det som står inom parentesen menas att du betalar minst 3,15 kronor/styck men max 8,39 kronor/styck i tullavgift. Alltså, oavsett hur dyr klockan än är så betalar du aldrig mer än 8,39 kronor i tullavgift på ett armbandsur.


Tullavgiften beräknas på inköpspris och fraktkostnad. Momsen beräknas på inköpspriset, fraktkostnaden och tullavgiften.


1: Omega för 3.000EUR (schweizisk märke (producerat i Schweiz) som säljs av japansk återförsäljare)?

Tullavgift: 8,39 kronor (0,045*31 461 kronor=1415 kronor)

I och med att den uträknade tullavgiften överstiger maxbeloppet på 8,39 kronor får du betala 8,39 kronor i tullavgift.


Moms: 7867 kronor (0,25*(31 461+8,39) kronor)

Totalt tull och moms: 7875 kronor (7867+8,39 kronor)


2: Grand Seiko för 3.000EUR (Japanskt märke (tillverkat i japan) och såld av japansk återförsäljare)?

Om du kan få ett ursprungsintyg som visar att armbandsuret har sitt ursprung i/är tullverkat i Japan så kan du få ner tullavgiften till noll procent. Du betalar då enbart moms på 25 procent.


Moms: 7865 kronor (0,25*31 461 kronor)


Utöver tull och moms tillkommer även transportörens administrationsavgift som de tar ut för det arbetet som de utför när din försändelse kommer till Sverige, bland annat för att de fyller i en deklaration för den. Avgiften är olika från transportör till transportör.
 

D..S..

Panerai
Jag hade lite naivt trott att man skulle kunna slippa moms på t.ex. en Grand Seiko, men så var alltså inte fallet...
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har personligen spekulerat kring detta och antagit att det var 25% som gällde men toppen att du kontaktade dem så jag nu vet! Tackar tackar!!
 
Har sett en hel del billiga klockor på chrono24 från Japan. Jag lyckades inte ta reda på vad som gäller så jag mailade tullverket och fick svar enligt nedan. Detta kanske är allmänt känd information, men jag delar ifall intresse finns. Är det för övrigt någon som beställd klocka från Japan? Tips?



Svar från Tullverket:
Bra information! Tack för delningen
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har personligen spekulerat kring detta och antagit att det var 25% som gällde men toppen att du kontaktade dem så jag nu vet! Tackar tackar!!
Bara för att förtydliga så betalar man alltid 25% moms. Utöver detta så tillkommer vanligtvis tullavgift på upp till 8.39kr samt en adminstrationsavgift på 75-125kr (beroende på värde och speditör) så räkna alltid med 25% påslag i form av moms vid import från länder utanför EU och tänk även på att momsen beräknas på varans pris inklusive frakt. :happyhappy:
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Den svenska momsen på 25 procent är ju extremt hög i ett internationellt perspektiv, men jag måste säga att 8,39 kr i tull är högst humant och fullt hanterbart för en klockentusiast.
 

strider

Panerai
Bara för att förtydliga så betalar man alltid 25% moms. Utöver detta så tillkommer vanligtvis tullavgift på upp till 8.39kr samt en adminstrationsavgift på 75-125kr (beroende på värde och speditör) så räkna alltid med 25% påslag i form av moms vid import från länder utanför EU och tänk även på att momsen beräknas på varans pris inklusive frakt. :happyhappy:
Hur är det ifall man får klockan som gåva? Fortfarande moms?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Den svenska momsen på 25 procent är ju extremt hög i ett internationellt perspektiv, men jag måste säga att 8,39 kr i tull är högst humant och fullt hanterbart för en klockentusiast.
Jämför man med andra europeiska länder vilket känns mer relevant så är det ganska likvärdigt. Lägst moms har Luxemburg med 17% och högst har Ungern med 27% men det är bara fem av de 27 medlemsländerna som har lägre än 20%.
Hur är det ifall man får klockan som gåva? Fortfarande moms?
Jag tolkar det som att man alltid betalar moms men kan slippa tull (lönlöst att slösa tid på då tullavgiften utgör max 8.39kr) för varor med ett värde lägre än 1700kr. Är det totala värdet högre än 1700kr så kan man eventuellt slippa moms på enskilda varor vars värde understiger 500kr.
Paket med gåvor värda över 1 700 kr
Om du tar emot ett paket med ett värde över 1 700 kronor som innehåller flera separata gåvor till dig, behöver du inte betala någon tull eller skatt för de av artiklarna vars sammanlagda värde är 500 kronor eller mindre, om du ansöker om tull- och skattefrihet enligt bestämmelserna för gåvoförsändelser. Du ansöker genom att ange förfarandekod C08 i fält 37 (andra delfältet).
https://www.tullverket.se/sv/privat...ertaemotengava.4.792224361590183a4d311c8.html
Gåva värd 1 700 kronor eller mindre
Om värdet på ditt gåvopaket är 1 700 kronor eller mindre kan du ansöka om tull- och skattefrihet enligt bestämmelserna för lågvärdeförsändelser. Du ansöker genom att ange förfarandekod C07 i fält 37 (andra delfältet).

[...]

Förfarandekod 2 (fält 37:2) ska vara kod C07 som visar på att det är en försändelse av ringa värde som du söker tullfrihet för. Du ska dock alltid betala moms för din vara.
https://www.tullverket.se/nyheter/n...seravringavarde.5.2894757916870c7915cc4b.html

Tillfälliga regler gäller dock fram till 1/1 2021 av någon underlig anledning där gränsen har höjts från ordinarie 500kr till 1600kr så i drygt ett halvår till så går det att slippa moms på gåvor vars värde understiger 1600kr. Överstiger värdet 1600kr kan man ansöka om att slippa tull och moms på enskilda varor vars värde understiger 500kr.
: https://www.tullverket.se/nyheter/n...tprivatpersoner.5.7928802816bd208774c1ac.html

Rörigt värre och det blir inte lättare av att man av någon underlig anledning tillfälligt har höjt gränserna samtidigt som uppgifterna på Tullverkets hemsida är motstridiga. Ovanstående är hur jag har tolkat det men informationen är som sagt motstridig och om någon har bättre koll får ni mer än gärna rätta mig om informationen skulle vara felaktig. :happyhappy: Min personliga take på det hela är att det knappt är värt besväret att hålla på att krångla med Tullverket för att på sin höjd spara 400kr men har full förståelse för om någon är av annan uppfattning.
 

D..S..

Panerai
Jag fick en ångkokare i present av en faster i USA ( värde runt 300 dollar ) när den kom till Sverige fick jag mycket riltigt betala 25% moms. Surt.
 

DML20

Omega
Har ni som köpt från Japan upplevt att man alltid behöver betala moms, eller kan man ha tur och undkomma den ibland?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag hade lite naivt trott att man skulle kunna slippa moms på t.ex. en Grand Seiko, men så var alltså inte fallet...
Fördelen är att du med lite tur kan hitta en Japansk sida som har bra rabatter, så att du även med 25% moms kommer lite billigare undan än att köpa hemma. Sen är det ju vissa GS som endast säljs eller finns i Japan som man kan hitta. Jag kollade exempelvis på en JDM GS som kostar 374000JPY och var rabatterad till 295460JPY. Det skulle med moms bli 369325JPY och är alltså fortfarande under listpris
 
Senast ändrad:

D..S..

Panerai
Hur kommer det sig att det finns så mycket billiga japanska klockor på chrono24? Ligger nästan alltid billigast. Är det för att de med flit drahit av 25%?
 

jmspar123

Cartier
Hur kommer det sig att det finns så mycket billiga japanska klockor på chrono24? Ligger nästan alltid billigast. Är det för att de med flit drahit av 25%?
Dragit av??

Vad skulle "de" ha dragit av? Svensk moms [som f.o ar 20% av totalbeloppet inkl moms]?
Snarare sa ar val en japan ointresserad av svenska skatteregler precis som du skiter i vad en nigerian far betala for importkostnader bara du far vad du finner acceptabelt for din vara...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp