• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockindustrin (swiss made) -8% i augusti!!

Amme

Cartier
A Blog to Watch har skrivit en intressant artikel gällande tappet som mestadels beror på att efterfrågan på ädelmetaller minskat och exporten minskat med hela 25%!! Han tjatar mkt om värdet, att klockor i ädelmetaller är för dyra. Att prisförhållandet vanlig stål/ädelmetaller inte går ihop samt andra handsvärdet är lågt och det håller jag med om.
MEN, han har inte tagit det ekonomiska läget i beräkning. Kinas börs har backat rejält (de har minskat importen med 30%), Brexit har skapat oro (även om det inte syns direkt på börsen) FED skjuter fram sin höjning, Svenska bopriser ifrågasätts och väntas krascha (en marknaden som exploderat), en dopad BNP höjning eftersom massinvandringen har funkat som QE-program, lägre arbetslöshet som följd (vad händer när alla får återvända/utslussas?) m.m...


Vad tror ni händer med värdet för klockor i ädelmetaller som säljs idag om 40 år? Kommer historien repeteras som Paul Newman Daytonas? :)
Hur påverkar detta priserna på blocket/chrono24?
Personligen välkomnar jag en sättning då allt är överprisat. Har inte köpt en klocka på länge :)

http://www.ablogtowatch.com/demand-platinum-gold-watches-plummets/
 

Hugii

Audemars
Intressant, äger folk färre klockor eller köper folk färre nya klockor? Man kanske vill ha nåt som är svårare att få tag i.
Jag får en känsla folk köper mer begagnat eller vintage. Se bara alla dessa klockhandlare som poppar upp som bilförsäljare i slutet på 90talet men priserna går inte ner. :)
 

Amme

Cartier
Jag får en känsla folk köper mer begagnat eller vintage. :)
Det är sant! Kan vara en orsak. Och begagnat marknaden konkurrerar med nyförsäljning. Säkert en bidragande orsak till att AD stramar åt service gällande begagnat som t ex att de inte längre utfärdar äkthetsintyg, tar hutlösa summor för bandstift och inte längre "tillmötesgående" :)
 

DrDre

Patek
image.jpeg
Bilden var intressant. Folk köper mer mellanklassklockor (bra bruksklockor) men mindre riktigt billigt och lyx.
 

Kugghjul

Panerai
A Blog to Watch har skrivit en intressant artikel gällande tappet som mestadels beror på att efterfrågan på ädelmetaller minskat och exporten minskat med hela 25%!! Han tjatar mkt om värdet, att klockor i ädelmetaller är för dyra. Att prisförhållandet vanlig stål/ädelmetaller inte går ihop samt andra handsvärdet är lågt och det håller jag med om.
Jag tror klockmärkena kämpar här, de har så stora marginaler på stålklockorna, och att ens komma i närheten av detta i ädelmetall är svårt.

MEN, han har inte tagit det ekonomiska läget i beräkning. Kinas börs har backat rejält (de har minskat importen med 30%), Brexit har skapat oro (även om det inte syns direkt på börsen) FED skjuter fram sin höjning, Svenska bopriser ifrågasätts och väntas krascha (en marknaden som exploderat), en dopad BNP höjning eftersom massinvandringen har funkat som QE-program, lägre arbetslöshet som följd (vad händer när alla får återvända/utslussas?) m.m...
Något som många framhäver är att Kina kört hårda anti-korruptions-kampanjer, vilket slagit hårt mot försäljningen i HK.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Läste nånstans att Hublot är bra jäkla upp och även Tag Heuer. Personligen hoppas jag på att detta leder till en konsolidering i klockbranschen. Mindre kvartalstänk, mindre krav på tillväxt och marginaler och mer långsiktighet.
 

Whedda

Rolex
A Blog to Watch har skrivit en intressant artikel gällande tappet som mestadels beror på att efterfrågan på ädelmetaller minskat och exporten minskat med hela 25%!! Han tjatar mkt om värdet, att klockor i ädelmetaller är för dyra. Att prisförhållandet vanlig stål/ädelmetaller inte går ihop samt andra handsvärdet är lågt och det håller jag med om.
MEN, han har inte tagit det ekonomiska läget i beräkning. Kinas börs har backat rejält (de har minskat importen med 30%), Brexit har skapat oro (även om det inte syns direkt på börsen) FED skjuter fram sin höjning, Svenska bopriser ifrågasätts och väntas krascha (en marknaden som exploderat), en dopad BNP höjning eftersom massinvandringen har funkat som QE-program, lägre arbetslöshet som följd (vad händer när alla får återvända/utslussas?) m.m...


Vad tror ni händer med värdet för klockor i ädelmetaller som säljs idag om 40 år? Kommer historien repeteras som Paul Newman Daytonas? :)
Hur påverkar detta priserna på blocket/chrono24?
Personligen välkomnar jag en sättning då allt är överprisat. Har inte köpt en klocka på länge :)

http://www.ablogtowatch.com/demand-platinum-gold-watches-plummets/

Intressant tankegång angående vad ädelmetall kommer vara värt om ex antal år. Tror tyvärr att det är två saker som gör att de inte kommer göra någon extrem värdehöjning alá Newmans.

1. Värdeminskningen efter nyköp är så extrem på e t ex platina (nypris närmare 600k för en DD med beg pris från ca 200k) att de kommer behöva klättra avsevärt för att ens nå tillbaka till Listpris som dessutom höjs var och vartannat år.

2. Ädelmetall på länk är fortfarande den överlägset största statusmarkören när det kommer till klocka och antalet som skvalpar runt är i min mening för högt för att skapa en begränsad tillgång även om vi ser en tillfällig dipp i försäljning nu.

Däremot tror jag att specifika modeller av just ädelmetall kan bli väldigt goda samlarex. Framför allt för att hela samlarvärlden nu stirrar sig blinda på vintage stål och även om inte dessa kanske tappar i värde så kommer nästan alltid en motreaktion vilket vi börjat se på unika Day Dates och Daytonas i ädelmetall och ädelstenar som producerats i mycket liten upplaga.
 

kmg

Patek
2-Faktor
A Blog to Watch har skrivit en intressant artikel gällande tappet som mestadels beror på att efterfrågan på ädelmetaller minskat och exporten minskat med hela 25%!! Han tjatar mkt om värdet, att klockor i ädelmetaller är för dyra. Att prisförhållandet vanlig stål/ädelmetaller inte går ihop samt andra handsvärdet är lågt och det håller jag med om.
MEN, han har inte tagit det ekonomiska läget i beräkning. Kinas börs har backat rejält (de har minskat importen med 30%), Brexit har skapat oro (även om det inte syns direkt på börsen) FED skjuter fram sin höjning, Svenska bopriser ifrågasätts och väntas krascha (en marknaden som exploderat), en dopad BNP höjning eftersom massinvandringen har funkat som QE-program, lägre arbetslöshet som följd (vad händer när alla får återvända/utslussas?) m.m...


Vad tror ni händer med värdet för klockor i ädelmetaller som säljs idag om 40 år? Kommer historien repeteras som Paul Newman Daytonas? :)
Hur påverkar detta priserna på blocket/chrono24?
Personligen välkomnar jag en sättning då allt är överprisat. Har inte köpt en klocka på länge :)

http://www.ablogtowatch.com/demand-platinum-gold-watches-plummets/
Ingen aning om vad som händer med klockpriserna men reagerade på en spretig osammanhängande analys. Jag gissar på oförändrade klock- och bostadspriser. Lär ha fel. Båda lär öka.
 

Amme

Cartier
Intressant tankegång angående vad ädelmetall kommer vara värt om ex antal år. Tror tyvärr att det är två saker som gör att de inte kommer göra någon extrem värdehöjning alá Newmans.
Nä Newmans var väl och ta i :)
Men om det säljs färre ädelmetaller idag så lär det finnas mindre upplaga av dem om 30år. Ponera att DD40 utgår pga för dålig försäljning som följd av konsolidering/finanskris/vad_man_nu_väljer_att_kalla_det, då lär den modellen ligga bra till. Nu vet jag tillgången på 41mm DD's men de är redan haussade

Ingen aning om vad som händer med klockpriserna men reagerade på en spretig osammanhängande analys. Jag gissar på oförändrade klock- och bostadspriser. Lär ha fel. Båda lär öka.
Ibland kan kontext man inte förstår uppfattas spretiga och osammanhängande...
 

kmg

Patek
2-Faktor
Nä Newmans var väl och ta i :)
Men om det säljs färre ädelmetaller idag så lär det finnas mindre upplaga av dem om 30år. Ponera att DD40 utgår pga för dålig försäljning som följd av konsolidering/finanskris/vad_man_nu_väljer_att_kalla_det, då lär den modellen ligga bra till. Nu vet jag tillgången på 41mm DD's men de är redan haussade


Ibland kan kontext man inte förstår uppfattas spretiga och osammanhängande...
Exempelvis hoppade jag till på kommentaren om att svenska bostadspriser förväntas krascha. Där om råder stor oenighet så lite väl aggressivt att sluta sig till att "så är det".
Kom nu inte och jämför med danmark, där var det utbudsöverskott och helt andra fundament. Peace!
 

Whedda

Rolex
Nä Newmans var väl och ta i :)
Men om det säljs färre ädelmetaller idag så lär det finnas mindre upplaga av dem om 30år. Ponera att DD40 utgår pga för dålig försäljning som följd av konsolidering/finanskris/vad_man_nu_väljer_att_kalla_det, då lär den modellen ligga bra till. Nu vet jag tillgången på 41mm DD's men de är redan haussade

Ibland kan kontext man inte förstår uppfattas spretiga och osammanhängande...

Som jag ser det är det två saker som troligtvis kommer påverka vad som blir samlarklockor.

1. rådande trend i framtiden - Det finns mängder med klockor i begränsad upplaga som är hyfsat ointressanta för dagens samlare (fickur) precis som att det finns modeller med stor värdeutveckling trots ganska stor upplaga (vintage Daytonas). Det som ligger i ropet tenderar att vara det som stiger mest i värde. Klockor från förr med moderna mått (36-44mm) har större efterfrågan än vad som var norm under perioden (31-33mm)

2 - Nuvarande produktionvolymer.
Problemet med att förutspå framtiden baserat på historien är att det inte är riktigt jämförbara siffror. Idag producerar Rolex ca 1 milj klockor per år vilket är enormt mycket mer än på 60- och 70-talet. Så även om man har minskad försäljning lär det fortfarande finnas fler klockor än det gör i nuläget.
 

Amme

Cartier
2 - Nuvarande produktionvolymer.
Problemet med att förutspå framtiden baserat på historien är att det inte är riktigt jämförbara siffror. Idag producerar Rolex ca 1 milj klockor per år vilket är enormt mycket mer än på 60- och 70-talet. Så även om man har minskad försäljning lär det fortfarande finnas fler klockor än det gör i nuläget.
Ja precis, och min frågeställning var just som du skriver. Vad händer med "vintage värdet" på klockor som produceras idag :)
Jag vet att man inte kan förutspå nominella värdet men självklart går det "sia" om dem är lika, högre eller lägre än jämförbara som producerats/sålts i större mängd ;)

Exempelvis hoppade jag till på kommentaren om att svenska bostadspriser förväntas krascha. Där om råder stor oenighet så lite väl aggressivt att sluta sig till att "så är det".
Kom nu inte och jämför med danmark, där var det utbudsöverskott och helt andra fundament. Peace!

Jag tänker inte diskutera med nån som inleder med att skriva "jag har ingen aning" i frågeställningen, jag menar det säger sig självt att det är lönlöst. Vore som att administrera läkemedel till en avliden patient. Att "patienten" sedan inte läst ordentligt, antar massa och är otrevlig ökar inte viljan/chanserna till framgång. Peace!
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: kmg

Whedda

Rolex
Ja precis, och min frågeställning var just som du skriver. Vad händer med "vintage värdet" på klockor som produceras idag :)
Jag vet att man inte kan förutspå nominella värdet men självklart går det "sia" om dem är lika, högre eller lägre än jämförbara som producerats/sålts i större mängd ;)



Jag tänker inte diskutera med nån som inleder med att skriva "jag har ingen aning" i frågeställningen, jag menar det säger sig självt att det är lönlöst. Vore som att administrera läkemedel till en avliden patient. Att "patienten" sedan inte läst ordentligt, antar massa och är otrevlig ökar inte viljan/chanserna till framgång. Peace!

Då är jag med. Jag tror att om begreppet "vintage" över huvudtaget är populärt (under 80- och 90-talet var det stendött) så tror jag att de äldre klockorna fortfarande kommer smälla högst. Exempelvis kommer en 4-siffrig DD vara mer värd än en 6-siffrig. Tanken på att helguld minskar får mig även att tänka på vad som skulle hända om tvåton blev populärt igen. Det formligen dröp av sådana på 90-talet men har ju vart stendött i jämförelse med stål senaste 10 åren.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Ja precis, och min frågeställning var just som du skriver. Vad händer med "vintage värdet" på klockor som produceras idag :)
Jag vet att man inte kan förutspå nominella värdet men självklart går det "sia" om dem är lika, högre eller lägre än jämförbara som producerats/sålts i större mängd ;)



Jag tänker inte diskutera med nån som inleder med att skriva "jag har ingen aning" i frågeställningen, jag menar det säger sig självt att det är lönlöst. Vore som att administrera läkemedel till en avliden patient. Att "patienten" sedan inte läst ordentligt, antar massa och är otrevlig ökar inte viljan/chanserna till framgång. Peace!
Om du har 100% rätt i din analys så får du en guldstjärna och ett nato med posten.
 
Topp