• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockindustrin tappade mkt 2020

DrDre

Diamant
Klockindustrin tappade en hel del under 2020. Med så stora tapp i omsättning så fort sjunker vinsterna dramatiskt. Vi får hoppas att det repar sig. Jag misstänker att klockor är något man inte helt avstår ifrån (som t.ex. restaurangbesök), utan kanske snarare väljer att skjuta lite på (som t.ex. bil och vitvaror), och att de återfår volymerna längre fram.

07BD8ABC-C3B0-4543-890F-F42F4A2CE167.jpeg

CD2F0EBC-FB5A-4A8A-B029-39468D219184.jpeg

De flesta köper lyxartiklar för att visa upp eller fira en framgång. 2020 har inneburit svårigheter med det första och få av det senare.

Det intressantaste jag ser är hur mycket av den kinesiska konsumtionen som "flyttat hem" trots Kinas höga skatter/tullar på just lyxklockor. Det mest underliga är hur det kommer sig att exporten till Irland ökat med 600%.

Kul statistik, och jag är inte det minsta förvånad.
Nästan samma trend i alla segment, hela världen går back medan Kina ångar på.
Irland beror väl på osäkerheten kring Brexit, Irland +111,9 medan UK -336.
Om det finns nån annan som mig ute i världen så förstår jag att intresset svalnat en hel del g.o.m att man börjat jobba mera hemma. Köpa ny klocka, portfölj och kostym är ganska låg prio när man sitter hemma och jobbar

Intressant, vad hände i Irland och Oman egentligen?

Edit: Finns det liknande statistik över japanska klockor? Seiko men också Citizen släppte många lyckade modeller år 2020. Kan det vara så att man snott lite konsumenter från schweizarna?

Senast ändrad:
Inte ett dugg förvånande.
Dels med tanke på att stora delar av världen varit i lockdown under längre perioder, som självklart påverkat möjligheten till konsumtion.
Vidare är det väl ganska rimligt att man håller lite hårdare i sina pengar mitt under en pandemi om man tror att ens jobb kan gå förlorat.
Kanske inte i Sverige i samma utsträckning men tänk USA, som för övrigt också är en av klockbranschens viktigaste geografiska kontinenter.

Vet ej om jag missade ngt, laste ej artikeln, men har ej fabriker vart stangda, kikar man pa youtube, manga graisar, har och har haft mkt salj och att gora, sa hur mkt ar det “ verkliga tappet”, jamf. om det vart full produktion ?

De flesta köper lyxartiklar för att visa upp eller fira en framgång. 2020 har inneburit svårigheter med det första och få av det senare.

Det intressantaste jag ser är hur mycket av den kinesiska konsumtionen som "flyttat hem" trots Kinas höga skatter/tullar på just lyxklockor. Det mest underliga är hur det kommer sig att exporten till Irland ökat med 600%.
Conor McGregor, har kopt allt, han vart avis/lack pa Mayweather ( googla hans bling dinkor) efter torsken....

Blir intressant när produktionen kan komma igång ordentligt och se vad som händer med utbud och efterfrågekurvorna. Nu känns det som att produktion sjunkit mer än efterfrågan vilket hållt listor stängda och priserna uppe.

Samtidigt med de upplevda långa ledtiderna så borde kunna överbrygga en kortare tid med mindre nya kunder som ställer sig i kö tills ekonomin snurrar på ordentligt igen.

What industry didnt suffered decline in 2020?

We have to bear in mind that wach bussines is more segmented than ever, watches are sold under other product categories, as kickstart projects and branded products in fashion, sport, edc gear , you name it... therefore extensive statistics might be hard to generate. Also I bet a lot of that market was "taken" by more affordable none Swiss market. Last but not least the groing number of " homage " brands is a new groing market taking customers along.

Jag känner såhär. Är väldigt sugen på att köpa en, kanske två dyra klockor för min budget och en tredje lite billigare. Men vill vänta lite. Varför? Jo för pga. Covidden så har jag ingen nytta av massa klockor mer än att ha de som samlarprylar för att jag mest är hemma. Visst är typ samlandet halva grejen men även om jag knappt vill erkänna det vill jag ju "visa upp" eller iaf. använda klockorna mer än när jag ligger hemma på soffan. Av samma anledning var det länge sen jag köpte nya kläder. Jag har mer pengar nu än jag någonsin haft men det är mycket pga. att jag knappt köper nåt annat än mat. Jag sparar för att spendera när världen känns normal igen.

Man väntar på lite "bättre tider" Just det tror jag passar in på rätt många mer än mig och hur det påverkar konsumtionen.

Sen finns det såklart många undantag och vissa lever säkert mer socialt nu än för ett år sen, men generellt lär nog många vara i min sits. Så om det här skiten blåser iväg kanske marknaden exploderar istället? Den som lever får se.

Hela grejen med att vilja visa upp sina klockor är ju bara fånigt, det är ändå ingen som bryr sig eller ens noterar era dyrgripar på handleden.

Man ska nog inte underskatta den aspekten. Jfr tex med att man (ofta) klär sig annorlunda om man ska ut och träffa folk, vs sitta hemma en dag.

Jag tror att även Ni har lagt märke till att den som ofta nämns är hur mycket en så kallad lyxklocka kostar utan att tänka på vad för en klocka man får för pengarna.
Om man har tittat videor på Jacob & Co's klockor eller läst på dem är de väldigt fint gjorda. Hundratals delar som alla spelar ihop. Ovasett om man gillar klockan's utseende eller inte är urverken och allt på klockor otroligt skickligt och omsorgsfullt gjort och tillverkat. Naturligtvis förstår man att de kostar mycket pengar. Det samma gäller även flera andra märkena. Men det här hör inte direkt till detta ämne som gäller hur klockindustrin klarade sig av förra året.

Hela grejen med att vilja visa upp sina klockor är ju bara fånigt, det är ändå ingen som bryr sig eller ens noterar era dyrgripar på handleden.
Tror jag skrev lite slarvigt och blev missförstådd om du syftade på mig? Jag har förvisso rätt många klockintresserade vänner. Men håller med dig. Jag köper klockor för att imponera på mig själv, inte för att imponera på andra. Köper hellre underskattade klockor få vet vad det är än något många känner till. Jag går inte på hype. Samma med kläder. Min sambo hatar min hobby dessutom så hon skiter i vad jag har på armen.

Jag menade mer såhär: Känner inget behov av en ny klocka nu när jag är hemma betydligt mer än tidigare. Exempel: Om jag ska använda en dressklocka "behövs" ett event där det passar med en dressklocka. Har förvisso varit på såna typer av event med stor dykare på gummi. Men ändå. Jag köper ju inte heller en ny skjorta för att sitta och använda den hemma i min ensamhet enbart. Plus det som en tidigare användare skrev så köper jag ofta för att belöna mig själv vilket är svårare nu. När skiten är över kanske jag belönar mig själv haha.

Men sen finns det förvisso massvis som tänker på vad andra tycker. Vilket också påverkar försäljning såklart.

Det mest underliga är hur det kommer sig att exporten till Irland ökat med 600%.
Kombinationen av Brexit och att Irland har blivit ett modernt skatteparadis? Bara killgissningar så klart men vissa handlare kanske har flyttat hela eller delar av sina verksamheter till just Irland för att underlätta skatteplanering vilket underblåser statistiken även om själva handlandet fortsätter som vanligt. Jag tror alltså inte att det handlar om att den faktiska exporten till Irland har ökat explosionsartat utan att det bara ser så ut i statistiken om företagen är registrerade på Irland.

Hur som helst en väldigt uppseendeväckande och intressant avvikelse i statistiken och om någon sitter på mer info/rimligare teorier får ni gärna dela med er. ☺️

Tillbaka
Topp