• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockintresserad, samlare eller horder?

Hur skulle du definiera ditt föhållande till klockor?

  • Klockintresserad - Mitt innehav byter karaktär över tid.

    Röster: 48 53.9%
  • Horder -Jag köper ofta, men säljer sällan. I princip alla inköpta klockor får stanna.

    Röster: 13 14.6%
  • Samlare -Jag vill ha en röd tråd i min klocklåda.

    Röster: 17 19.1%
  • Övrigt

    Röster: 11 12.4%

  • Totala väljare
    89

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu när man äntligen kan lägga upp egna pollar, tänkte jag passa på att försöka få svar på en liten fundering.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Försöker att alltid ha en riktigt bra vardagsklocka, men i övrigt varierar mitt intresse..
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Here we go again. Det är sällan Rolexägarna som drar igång denna diskussion, det är ofta de som hatar som är tvungna att sparka upp/ned. Skitsamma om det är på skoj, lite på skoj eller blodigt allvar, börjar det inte bli lite uttjatat? :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Satt på övrigt då jag samlar på Omega, de andra alternativen var starkt Rolex influerade.
Vet ju att du helst vill ha Rolex, titta bara på den här bilden från "vad gör du nu tråden" BUSTED! http://www.klocksnack.se/threads/vad-gör-du-just-nu-tråden.4964/page-54#post-151432
null-53.jpg
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Jag söker de klockor jag vill ha, självklart sneglar jag på andras klockor. Gillar allt, köper dock väldigt lite då jag verkligen måste få en känsla i köp tarmen att bara måsta ha !
Ps. Everything goes :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan inte tänka mig att ha mycket mer än 4-5 klockor så att kalla sig samlare känns bara fel. Jag gillar klockor i allmänhet men när det gäller inköp så är jag ganska enkelspårig. I dagsläget är jag helt nöjd med det jag har och skulle något in så skulle det förmodligen nog vara en ny RO Jumbo. Dock tveksamt att det händer då jag inte är villig att lägga till så mycket pengar på klockkontot. Mycket annat som hägrar före nya klockor i dagsläget.
 

Espresso

Cartier
Skulle klassa mig som samlare i den mening att jag inte kommer sälja några klockor som jag skaffar. Dock vet jag inte hur man skulle definiera en röd tråd i min samling, per dags dato är det:
Ulysse Nardin - Maxi marine diver 2011
Breitling - Navitimer 2008
Tissot - Classic Gent Quartz 2010
Mondaine - Giant (dock endast 42mm) 2009

tankar?
 

RDFG

Cartier
Jag har för mig att jag läst benämningen "entusiastisk brukare" någonstans och det är ungefär så jag skulle definiera mitt förhållande till klockor. Köper bara klockor som jag har för avsikt att använda och behålla men är inte främmande för tanken att sälja om kärleken till någon pjäs skulle avta. Får bli en röst på övrigt.
 

KMS

Rolex
Just nu sitter jag på ett gäng röda trådar...:)
Målet är nog förr eller senare att få till en riktigt cool röd tråd.:)
Inom sinom tid.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Köper det jag gillar och använder! En del som är värd att belysa är att jag ( som den man jag är) älskar jakten på bytet, oslagbart när man fällt bytet ( dvs när man köper beggat).
 
Jag är på ständig jakt efter den heliga treenigheten. Detta innebär två saker: det ska vara rätt klockor och det ska vara rätt antal klockor. Rätt antal klockor är tre i min värld; tre klockor som alltid är igång, tre klockor till fest och vardag, tre klockor som alltid ger mig valmöjligheter utan att stressa mina beslut. Att bara ha tre klockor kräver noggrann planering, dessa tre klockor måste vara perfekta, de måste vara fantastiska och jämbördiga och de måste vara klockor som ler mot mig, fortfarande efter tre veckor. Jag är inte där än, men någon gång...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag är på ständig jakt efter den heliga treenigheten. Detta innebär två saker: det ska vara rätt klockor och det ska vara rätt antal klockor. Rätt antal klockor är tre i min värld; tre klockor som alltid är igång, tre klockor till fest och vardag, tre klockor som alltid ger mig valmöjligheter utan att stressa mina beslut. Att bara ha tre klockor kräver noggrann planering, dessa tre klockor måste vara perfekta, de måste vara fantastiska och jämbördiga och de måste vara klockor som ler mot mig, fortfarande efter tre veckor. Jag är inte där än, men någon gång...
Precis så tänker jag också :) Fast sen måste man ju ha 2 reserver utifall att, som också givetvis ska "passa in", samt en riktig beater. Så sex stycken är målet just nu ;)

EDIT: Har alltså en röd tråd i mitt samlande, en komplett "garderob", men definitionen av komplett ändras ;)
 
Topp