• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockjakt, GTM master 16710.

bestcoast

Omega
Hej!

Köpte nyligen en datejust 1603 här på forumet. Riktigt nöjd, men nu har jag verkligen fått mersmak för klockor och är riktigt sugen på något lite större och sportigare. Flyger omkring lite på forumet och läser trådar utan att kommentera, alltid ett trevligt nöjde! Har nu kikat runt och läst i några veckor och tycker att GMT master är riktigt läcker, speciellt med pepsi.

Så min jakt är en gmt master ii 16710 på oyster. Kikat på forumet en del, min budget skulle vara runt 40k.

Nu till saken, hittade denna ifrån 2005. http://www.chrono24.se/rolex/rolex-...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
2896715g_xxl.jpg


Dock ser det jäkligt konstigt ut med rubriken "subariner gmt-master ii" Något de skriver för att få mer trafik på folk som söker på submariner eller är det oseriöst? Har frågat om servicebehov, får antagligen svar snart. Såg att några på forumet hade handlat av plus-watch och varit nöjda. Vad tror ni mer erfarna användare? Bör jag vänta tills något äldre dyker upp på forumet för runt 40, eller är det bara att tuta och köra?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hallå bestcoast!

Kul att du kommit till insikt att Rolex is da shit :D, Hehe...skämt och sido så tycker jag att för dom pengarna du refererar till så skall den vara komplett. Den du länkade till skall vara från 2004 (F-serie) och inte 2005 (D-serie) som säljaren påpekar, att han har strulat med rubriken har jag ingen bra förklaring på, men han verkar vara rejält snurrig i min värld, visst är han trusted seller, men då borde man fan kunna skriva rubriken rätt och inte blanda in submariner i det hela och visst borde man kunna lita på att han refererar till rätt årtal på klockan.

Jag skulle hålla mig borta från den klockan, för dom pengarna som du vill spendera finns det många bättre alternativ du kan finna, har du tänkt på om du vill ha nyare GMT, med eller utan lugholes, tritumtavla, vill du att den sitter på SEL länk, listan kan göras lång, att bytta och köpa insert kan du göra själv, så står du inte och faller på om du hittar en klocka med fel färg tänkte jag.

Jag skulle ha is i magen och vänta tills rätt objekt dyk upp, säger det igen för dom pengarna du är villig att spendera så borde du kunna finna en klocka som är helt komplett, den du länkade till såg hyfsat bra ut men har säkerligen fått sig minst en polering, tycker dock att 37k är alldeles för mycket för en klocka utan cert.
 

bestcoast

Omega
Tack för hjälpen! Jag avvaktar, är dock dålig på att ha is i magen..:nailbiting:
Jag tycker att SEL verkar ganska trevligt, läste någonstans att det var ifrån -00 någon gång. Lugholes kanske ger lite charm, men det är inget jag (än så länge) tycker är viktigt om det ska vara med eller utan. Tritiumtavla har jag aldrig riktigt fått grepp om, lite mer "gulnad vintage" tavla med annan lysmassa?
 
Hej!

Köpte nyligen en datejust 1603 här på forumet. Riktigt nöjd, men nu har jag verkligen fått mersmak för klockor och är riktigt sugen på något lite större och sportigare. Flyger omkring lite på forumet och läser trådar utan att kommentera, alltid ett trevligt nöjde! Har nu kikat runt och läst i några veckor och tycker att GMT master är riktigt läcker, speciellt med pepsi.

Så min jakt är en gmt master ii 16710 på oyster. Kikat på forumet en del, min budget skulle vara runt 40k.

Nu till saken, hittade denna ifrån 2005. http://www.chrono24.se/rolex/rolex-submariner-gmt-master-ii-16710-seriale-f-2005-985--id2896715.htm?dosearch=true&goal_suggest=1&query=Rolex 16710&resultview=list&searchexplain=true&sortorder=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Dock ser det jäkligt konstigt ut med rubriken "subariner gmt-master ii" Något de skriver för att få mer trafik på folk som söker på submariner eller är det oseriöst? Har frågat om servicebehov, får antagligen svar snart. Såg att några på forumet hade handlat av plus-watch och varit nöjda. Vad tror ni mer erfarna användare? Bör jag vänta tills något äldre dyker upp på forumet för runt 40, eller är det bara att tuta och köra?


Köpte själv en GMT 16710 av Pluswatch i juni juli någon gång och allt gick mycket smidigt. Stämde bra överens med beskrivningen och klockan hade inget som helst servicebehov. Betalade med wire-transfer. De håller väldigt konkurrenskraftiga priser också, tyckte inte den satt så bra och sålde den ganska fort för samma pris som jag betalade.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kul att intresset tilltagit och att du är nöjd med 1603an. Jag sitter själv på en 16710 Coke. Lycka till i jakten! Dj och Gmtn är dom klockor jag använder mest.
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Kan bara hålla med alla andra om att GMTn är ett bra val! Absolut den klocka jag fastnat mest för (hittills)!
Surfa runt på forumet och läs igenom de trådar som finns angående 16710 så kommer du märka vilken av de olika utförandena du gillar! När du kommit upp i posterna kan du lägga ut en köpesannons här på forumet! Lycka till!

Här är min 16710T från 2003.

IMG_5451.jpg


IMG_5887.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tänker du på att det ger en cleanare look på tavlan då utan 'II' eller vad är roligare?

Det är en seriöst menade fråga. Jag försöker inte vara dryg.


Precis som att Submariner har högre horoligisk nivå jämfört med Submariner Date har GMT Master högre horoligisk nivå jämfört med GMT Master II. Detta är min personliga åsikt. + att cal. 3175 är mer användarvänlig.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Precis som att Submariner har högre horoligisk nivå jämfört med Submariner Date har GMT Master högre horoligisk nivå jämfört med GMT Master II. Detta är min personliga åsikt. + att cal. 3175 är mer användarvänlig.

Okej?

Jag fattar inte. Jag måste googla lite om vad 'horologisk nivå' betyder för att försöka förstå.

För mig som gillar plexi så har jag alltid uppfattat 16700 som en sämre variant av 16710, vilket den i någon mån också lanserades som när den var ny - en billigare variant av 16710 med ett enklare verk med icke ställbar 24-timmars visare precis som på de äldre GMT-varianterna.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Okej?

Jag fattar inte. Jag måste googla lite om vad 'horologisk nivå' betyder för att försöka förstå.

För mig som gillar plexi så har jag alltid uppfattat 16700 som en sämre variant av 16710, vilket den i någon mån också lanserades som när den var ny - en billigare variant av 16710 med ett enklare verk med icke ställbar 24-timmars visare precis som på de äldre GMT-varianterna.


Ja, googla om du känner för det. Jag orkar inte mer.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Okej?

Jag fattar inte. Jag måste googla lite om vad 'horologisk nivå' betyder för att försöka förstå.

För mig som gillar plexi så har jag alltid uppfattat 16700 som en sämre variant av 16710, vilket den i någon mån också lanserades som när den var ny - en billigare variant av 16710 med ett enklare verk med icke ställbar 24-timmars visare precis som på de äldre GMT-varianterna.

Ja precis!

16700 är ju som en 16750 fast med safir istället för plexi.

Alltså köper man en glossy 16750 om man vill ha plexi och en 16710 om man vill ha safir och får då på köpet en individuell GMT-visare.

16700 känns som ett mittimellanalternativ (långt ord) vars enda egentliga fördel är att det står bara GMT Master på tavlan.

Glossy glossy

turane5a.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Ja precis!

16700 är ju som en 16750 fast med safir istället för plexi.

Alltså köper man en glossy 16750 om man vill ha plexi och en 16710 om man vill ha safir och får då på köpet en individuell GMT-visare.

16700 känns som ett mittimellanalternativ (långt ord) vars enda egentliga fördel är att det står bara GMT Master på tavlan.

Glossy glossy


Jag kan väl dock inte vara den enda som vill ha en bra quickset funktion? :p
 
Topp