• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockköp åt min far!

Galaxy

Rolex
Tjenare!

Var aningen osäker på vart jag skulle lägga tråden, men tillslut fick den hamna i det allmänna forumet. Hur som helst:

Min far har blivit mer och mer intresserad av klockor på den senaste tiden (kanske på grund av mitt eviga tjat om klockor i alla dess former :D), och har sagt att han eventuellt är beredd på att köpa en aningen finare klocka. Detta är självklart kul, då fler klockentusiaster innebär en bättre värld!

Jag tvivlar dock på att han verkligen kommer köpa en ny, om jag inte pushar honom lite mer, och kanske ger honom lite förslag på olika klockor. Det är här jag behöver KS hjälp. Jag skulle uppskatta alla förslag ni kan ge på klockor, som dock måste uppfylla vissa kriterier:
  • Han vill inte ha en Rolex. Han tycker att märket har fått en viss stämpel, tillsammans med att det är så pass många falska i omlopp. Förhoppningsvis kan han här bli övertalad om att skaffa en rolle, med tillräckligt bra argument.
  • Klockan ska fungera all around. För närvarande har han en Tissot PRS200 kvarts, vattentät (typ 200ATM). Vattentäthet är ett måste. Förmodligen även kvarts, tyvärr. På grund av hans bristfälliga klockintresse han för tillfället innehar tvivlar jag på att han varken skulle orka skruva upp klockan, eller lägga den i en watch-winder under natten.
  • Den ska helst vara relativt stilren, då han endast kommer att använda denna, det vill säga även på kontoret osv. Dock uttryckte han intresse för Hublot, efter att ha sett en reklam för en sådan på internet, Hublot är som bekant oftast inte särskilt stilrena.
Så, länka gärna en massa klockor som uppfyller dessa kriterier. Skulle tippa på att hans smärtgräns när det gäller budget ligger på 25K +- några tusenlappar. Märken han tittat en del på är Breitling, Tag Heuer och i viss mån Hublot, så eventuellt någon av dessa modeller, men andra går självklart bra.

Mvh Galaxxy
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Enkelt, kolla andheg lådöppning några trådar längre ner (upp?) så har du alla argument gubben behöver!
(han behöver ju inte ha klockan i en winder bara för att han inte vill sova med den)
 

Galaxy

Rolex
Helst inte begagnad, men det kan förmodligen funka, om det är någon i tillräckligt fint skick.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Galaxy

Rolex
Ska kika på den, tackar.

Okej, jag har ingen koll på automatiska, har de någon typ av gångreserv?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

JayJay

Rolex
Omega Aqua Terra, finns nya för under 30k. Vill han ha kvarts så finns den även som sådan för typ 20k (dessa har förvisso slutat att tillverkats men finns fortfarande kvar hos många handlare).
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag sålde in en breitling transocean chrono till min far, det gick lätt. Tror att super ocean heritage är värd att kolla in. Stilren nog för de flesta situationer, vattentät och tålig, biffig nog för en som sneglar på hublot. Så länge han bara har en klocka finkar ju automat perfekt!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Explorern som andheg unboxade är helt fantastisk.
Otroligt stilren, tåler stryk, håller sig igång utan att han behöver dra upp den mer än en gång.

Förundras alltid när jag klämmer på den Denke har. Den är ruskigt fin.
 

Bolio

Panerai
Går på samma linje som JayJay Omega AT.
Utöver den har Omega en hel del Guldur rena och snygga från 10-12k och uppåt med quartz ur och läder armband ( de ser lite ut som 25års klockor ). Jag köpte själv en sån till min far när han fyllde 70år och den vart och är fortfarande riktigt uppskattad av honom.
Men om du kan övertala honom så är ju självklart nya Explorern en kanon klocka som han med all säkerhet kommer att älska, och jag tror inte att han kommer ha den så lite att den stannar.

Lycka till.
 

Apansson

Torpare
Planet ocean kanske kan vara något, om han vill ha något som är stryktåligt och inte lika mycket dress? Sköna detaljer på den med grå/svart bezel.
 
Topp