• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockköp och funderingar kring IWC IW377701

Galaxy

Rolex
Tjenare!

Min fasters man fyller 40 inom några månader, och berättade för mig att han då var intresserad av en klocka. Han har främst kikat på en IW377701. Han undrade dock om det fanns någon annan klocka runtom samma pris, som vore ett bra alternativ. Han suktar efter någon pilotklocka med kronografunktion, så egentligen är väl IWC det självklara valet kanske.

Han köper helst nytt, eller i absolut nyskick i alla fall (vilka återförsäljare i Sthlm säljer IWC)? Vad har ni för generella åsikter om denna klocka? Finns det någon annan referens som är aningen mindre (tror visserligen att han kan bära upp 43mm, men skadar dock inte att kika på alternativ)?

Dela gärna bilder, erfarenheter och allt annat som finns om IWCs (och andras) pilotklockor!

Och så en bild:
iw377701-1.jpg


Edit: Spitfire-modellerna med vita urtavlan gillade han inte särskilt mycket.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
NK och Krons vet jag säljer IWC. Nymans också va? Jag tycker om föregångaren dvs. 3717 lite mer och den är aningen mindre och lägre har jag för mig. Men 3717 är ju inte längre i produktion så om det är nytt som gäller får det ju bli en 3777! Klockan är rätt hög så hade provat den på armen innan köp.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Speedmaster är ju naturligtvis ett alternativ. Men jag gillar IWC skarpt, hög kvalitetskänsla. 377701 är snygg men lite "plottrig" kan jag tycka. En 3717 i bra skick kan man få för knappt 25, kanske ett alternativ. En sak som kan vara viktig är hur han är klädd på jobbet. IWC pilotkronografer är väldigt höga (ca 15 mm) . Går dåligt under manschetten om man måste ha kostym och skjorta på varje dag.
 

Galaxy

Rolex
Speedmaster är ju naturligtvis ett alternativ. Men jag gillar IWC skarpt, hög kvalitetskänsla. 377701 är snygg men lite "plottrig" kan jag tycka. En 3717 i bra skick kan man få för knappt 25, kanske ett alternativ. En sak som kan vara viktig är hur han är klädd på jobbet. IWC pilotkronografer är väldigt höga (ca 15 mm) . Går dåligt under manschetten om man måste ha kostym och skjorta på varje dag.

Tackar för svar! Ska kika in 3717 och se om någon i bra skick hittas. Han jobbar inom finans och har således kostym på sig varje dag, så det kanske kan bli ett problem, kan höra med honom om det.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Tackar för svar! Ska kika in 3717 och se om någon i bra skick hittas. Han jobbar inom finans och har således kostym på sig varje dag, så det kanske kan bli ett problem, kan höra med honom om det.

Pilot... klart han ska ha en GMT 1675....

3777 är sjukt rörig, dessutom alldeles för fet
 
Topp