• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockköpstankar.. Hjälp!

Ska jag köpa mig en Omega Speedmaster? (311.30.42.30.01.005)

  • Ja

    Röster: 55 85.9%
  • Nej

    Röster: 9 14.1%

  • Totala väljare
    64

Granada

Breitling
Hej på er!

Sedan våren 2015 är klockor det som snurrat runt i skallen dygnet runt..

Då jag tog stundenten i Juni så trillade första automataren in, en Certina DS action Diver. Min första "riktiga" klocka om man nu kan kalla den det. Sedan dess har nya klockor och funderingar kring olika modeller tagit över och det börjar dra sig mot ett nytt köp.
Då jag inte har någon samling utan är i startgropparna så är jag lite fundersam på vad som är bra att börja med. De första tankarna låg runt 20k i form av begagnad Tudor Black Bay som jag fastnat för, sedan har det svävat iväg upp mot allt från en vintage Datejust 1603 till en begagnad Explorer II/Sub. Men klockan jag alltid faller tillbaka till som ligger där och gnager är Omega Speedmastern (311.30.42.30.01.005). Jag svävar iväg men kommer alltid tillbaka till den. Gillar utseendet, faktan bakom klockan osv. Har nu satt min gräns vid strax över 30-35k och håller mig helst där. Tanken är att klicka hem den från uret.se eller alternativt försöka förhandla med den lokala AD:n. Anledningen till att jag tänkt köpa en helt ny är för att jag tror och hoppas det är en klocka jag kommer behålla livet ut, en klocka som inte kommer gå ur tiden eller framtida samlingar och en klocka som blir en "milstolpe"för mig. Då anser jag att det är värt att lägga till lite extra. Sen att man får med en box som mer eller mindre är ett rymdskepp är inget minus ;) Begagnat har jag även dragit mig lite för då jag inte vet om jag besitter kunskapen ännu att göra ett säkert köp.

MEN.. jag kanske gör bort mig?

Hur ser ni mer erfarna klocksnackare på detta? Är det ett bra "första" köp? Vad sägs angående uret.se? Skulle ni avvakta och lägga till en del för att gå upp till en Rolle? Tänker jag helt fel kring värdet på en helt ny klocka? Har ni några andra bra tips? Allmänt om klockan?

Tacksam för alla svar och tips! Peace :)
 

AndyAnd

Cartier
Du kan inte gå fel med världens mest klassiska klocka. Köp en ny om det tilltalar dig (inte särskilt stor prisskillnad om du ska ha en nyare). Bli inte rädd för vissa personers skrämselpropaganda angående gråhandlare, uret.se är pålitliga. Jag har själv köpt en speedmaster där för några år sedan. Såg att Show commerce (också en gråhandlare som är toppen) har dem för 3100 € (+120€ i frakt) om du vill komma ner ytterligare lite i pris:
http://www.orologidilusso.biz/orolo..._da_sel=&prezzo_a_sel=&ordine_sel=prezzo_desc

Kan du pruta ner den 12k hos AD så får jag gratulera :) hur som, lycka till!

Hej på er!

Sedan våren 2015 är klockor det som snurrat runt i skallen dygnet runt..

Då jag tog stundenten i Juni så trillade första automataren in, en Certina DS action Diver. Min första "riktiga" klocka om man nu kan kalla den det. Sedan dess har nya klockor och funderingar kring olika modeller tagit över och det börjar dra sig mot ett nytt köp.
Då jag inte har någon samling utan är i startgropparna så är jag lite fundersam på vad som är bra att börja med. De första tankarna låg runt 20k i form av begagnad Tudor Black Bay som jag fastnat för, sedan har det svävat iväg upp mot allt från en vintage Datejust 1603 till en begagnad Explorer II/Sub. Men klockan jag alltid faller tillbaka till som ligger där och gnager är Omega Speedmastern (311.30.42.30.01.005). Jag svävar iväg men kommer alltid tillbaka till den. Gillar utseendet, faktan bakom klockan osv. Har nu satt min gräns vid strax över 30-35k och håller mig helst där. Tanken är att klicka hem den från uret.se eller alternativt försöka förhandla med den lokala AD:n. Anledningen till att jag tänkt köpa en helt ny är för att jag tror och hoppas det är en klocka jag kommer behålla livet ut, en klocka som inte kommer gå ur tiden eller framtida samlingar och en klocka som blir en "milstolpe"för mig. Då anser jag att det är värt att lägga till lite extra. Sen att man får med en box som mer eller mindre är ett rymdskepp är inget minus ;) Begagnat har jag även dragit mig lite för då jag inte vet om jag besitter kunskapen ännu att göra ett säkert köp.

MEN.. jag kanske gör bort mig?

Hur ser ni mer erfarna klocksnackare på detta? Är det ett bra "första" köp? Vad sägs angående uret.se? Skulle ni avvakta och lägga till en del för att gå upp till en Rolle? Tänker jag helt fel kring värdet på en helt ny klocka? Har ni några andra bra tips? Allmänt om klockan?

Tacksam för alla svar och tips! Peace :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
En riktigt fin klocka som du säkert blir jättenöjd med. Tänk bara på att:

•en ny tappar mer i värde jämfört med en beggad (spelar ju ingen roll om man inte ska sälja)
•den är inte så vattentåt och du måste vrida upp den manuellt (dvs ej automat). Men det har du säkert redan koll på :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Speedyn är en mycket bra klocka att börja med. Den är klassisk, relativt prisvärd och den passar på en uppsjö av olika läder- och tyg-band. Det finns stora möjligheter att få omväxling med andra ord. Att den är manuell är inget minus. Att dra upp en klocka för hand är som balsam för själen.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kör på speedyn! Du får ett bra ex i det prisspannet, och den passar nästan på allt, länk, läder, Nato, you name it.
Snygg till nästan allt från skjortor till t-shirts. Manuellt är inget problem, det är rätt så underbart när man har fått in vanan. ;) Lycka till!
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Hej på er!

Sedan våren 2015 är klockor det som snurrat runt i skallen dygnet runt..

Då jag tog stundenten i Juni så trillade första automataren in, en Certina DS action Diver. Min första "riktiga" klocka om man nu kan kalla den det. Sedan dess har nya klockor och funderingar kring olika modeller tagit över och det börjar dra sig mot ett nytt köp.
Då jag inte har någon samling utan är i startgropparna så är jag lite fundersam på vad som är bra att börja med. De första tankarna låg runt 20k i form av begagnad Tudor Black Bay som jag fastnat för, sedan har det svävat iväg upp mot allt från en vintage Datejust 1603 till en begagnad Explorer II/Sub. Men klockan jag alltid faller tillbaka till som ligger där och gnager är Omega Speedmastern (311.30.42.30.01.005). Jag svävar iväg men kommer alltid tillbaka till den. Gillar utseendet, faktan bakom klockan osv. Har nu satt min gräns vid strax över 30-35k och håller mig helst där. Tanken är att klicka hem den från uret.se eller alternativt försöka förhandla med den lokala AD:n. Anledningen till att jag tänkt köpa en helt ny är för att jag tror och hoppas det är en klocka jag kommer behålla livet ut, en klocka som inte kommer gå ur tiden eller framtida samlingar och en klocka som blir en "milstolpe"för mig. Då anser jag att det är värt att lägga till lite extra. Sen att man får med en box som mer eller mindre är ett rymdskepp är inget minus ;) Begagnat har jag även dragit mig lite för då jag inte vet om jag besitter kunskapen ännu att göra ett säkert köp.

MEN.. jag kanske gör bort mig?

Hur ser ni mer erfarna klocksnackare på detta? Är det ett bra "första" köp? Vad sägs angående uret.se? Skulle ni avvakta och lägga till en del för att gå upp till en Rolle? Tänker jag helt fel kring värdet på en helt ny klocka? Har ni några andra bra tips? Allmänt om klockan?

Tacksam för alla svar och tips! Peace :)
Köpte faktiskt en äldre men restuarerad 145.022-68. Ser mer ut som en ny Speedmaster och jag måste erkänna att den är fantastisk. En riktig klassiker som fyller sin plats och funktion. Tror att det blir en keeper så jag tror inte att du kommer att ångra dig även om den kanske inte är lika gångbar som en mer robust dykarklocka.
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Kör på den! Prata med en AD först. Tror inte alls det är omöjligt att hamna nära det uret.se och andra näthandlare erbjuder, särskilt då jan-feb är dåliga konsumtionsmånader och det nu är helg innan löning. Annars har du ju nätet som backup.
 

Göteborgare

Cartier
Inget att tveka på. KÖP!!! Gå till en AD, låt dom förstå att du verkligen vill köpa och be att de möter urets pris, eller åtminstone närmar sig det.
 

Ola G

Cartier
Köp en Speedy!
Om du tror att du behåller den hela livet köp en ny eller en från ditt födelseår, annars köp vilken beggade som helst :)
Mvh
Ola G
 

aspo

Cartier
Köp! Har bara goda erfarenheter av uret. Dock hade jag gått till AD och förhandlat, du kan säkert komma nära urets pris!
 

Zalath

Panerai
Grymt bra klocka att köpa! Designen har ju hållit i mer än ett halvsekel och den är fortfarande mycket uppskattad bland klockintresserade. Du kommer inte bli besviken! Är ju också lite charmigt att ha en manuell klocka tycker jag. :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Även jag säger köp. Gå till AD och förhandla. Skönt att få länken justerad etc direkt.

Som andra sagt: du förlorar mer på ett nyköp än en bättre begagnad. Överväg detta. Köp av känd forummedlem så är de nog så säkert det kan bli.

Du verkar dock tveka. Mitt råd är att köpa den klocka du vill ha. Är det en rolle du vill ha så spara till det.
 
Topp