• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockkanon: vilka tre klockor bör varje seriös klockentusiast äga eller ha ägt?

Stein

Cartier
Inte nödvändigtvis dessa referenser, men en sub, speedmaster och datejust. Känns spontant som en ganska klassisk och stabil line up med bra bredd.

20210603_150907.jpg
 
Senast ändrad:

Esquared

Cartier
Skum fråga - jag har svårt att se att man ska ha ett visst vare sig antal eller typer av klockor för att anses/"anse sig" vara entusiast. Samtidigt är nog definitionen för "entusiast" så pass lös/vid att det tappar sin poäng..

Vad någon annan anser om 3'e-parts samling är ju helt irrelevant, åtminståne i mina ögon. Jag har aldrig ägt en speedy och kommer sannolikt aldrig göra det. Gillar inte modellen helt enkelt. Jag köper bara och endast det jag gillar, helt sonika.

Dock skulle jag kalla merparten på detta vitage-forum för "entusiaster", oavsett hur deras samlingar ser ut till antal och värde. Passionen och intresset är det som min definition utgår ifrån, och inte hur mycket stålar folk har lagt på sina klockor.

Således tror jag inte på listor..
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Mång klockentusiaster går igenom gourmand-fasen på Tradera och loppis i början av intresset.
Så jag skulle säga att en entusiast ”bör” under någon period ägt Tärnan, Atlantic och Tiger.

Jag är i Tigerfasen och letar efter en ersättare till min gamla försvunna Tiger.
Ingen tittar på köpesannonser så passar på att tipsa om den i desperation.

 

RobHK

Cartier
För mig som är lite motvals och oftast blir mindre intresserad av det alla andra har (eller vill ha) blir detta en tråd som räknar upp det jag inte tittar/suktar efter. Möjligen med undantag för en JLC Reverso som faktiskt nämns i tråden, lite förvånad att flera nämner den då jag upplever det som en väldigt speciell, ovanlig, unik klocka.

Som flera skriver en entusiast är ju vem som helst som får stor glädje av klockor. Ska vi ranka upp de vanligaste klockorna folk får glädje av så är det nog Rolex och Omega. Men i min mening är riktiga entusiaster de som inte färgas så mycket av vad som är mainstream utan lyssnar på sin inre röst vad som tiltalar just dom.
 
Topp