• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockmärken i lågprismarknaden

Tjena!

Håller på och starta upp ett klockmärke i lågprismarknaden (600 - 1500 kr). Har dock inte kommit så långt ännu, tänkte kolla lite med ur hur ni ser på den marknaden? Vad blir det svåraste respektive lättaste? När kikar i klockbutikerna på nätet så är det 99% märken som jag tidigare känner igen, som hugo boss, calvin klein, casio, omega etc. Så att försöka få in ett nytt märke direkt i dessa butiker är bara att glömma antar jag?

tack för svar på förhand!

Micke
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Nu sitter jag på mobilen och orkar inte pilla ihop ett längre svar, så jag tänkte göra ett par snabba påpekanden. Välkommen till forumet förresten!

Den marknaden som du vill slå dig in på är stentuff. I den prisklassen är det inte mycket kvalitet att prata om, istället bygger allt på stenhård massmarknadsföring för den breda massan. Nu vill jag inte vara negativ (om du är driven och verkligen vill detta samt tror på dig själv och har enorm kunskap inom det du vill göra så ska du självklart köra på) men har du inte en svinstor marknadsföringsbudget så är det ingen ide. På den nivån har du märken som Daniel Wellington, Lexington, Casio, Champion osv osv. (Ej Omega.) Dessa märken, med undantag för Casio, bygger helt och håller på massmarknadsföring med fet budget. Det är inte precis kvaliteten som säljer på den nivån. (Folk som uppskattar kvalitetsklockor och som känner igen en kvalitetsklocka köper inte dessa märken.) Och det stämmer; butiker tar inte in vilka märken som helst, utan endast beprövade varumärken som är populära hos den stora massan.

Vill du ha en chans behöver du först och främst ha en riktigt stor budget. Du behöver ta fram en säregen klocka som har någonting eget och som är extremt billig att tillverka (marginalerna behöver vara stora om du vill ha en chans). Sedan måste du plöja ner stora summor i marknadsföring och synas precis överallt för att förhoppningsvis skapa en hype kring märket hos tonåringar, "moderna" morsor och annat ickeinsatt folk (se exempelvis Ice watch). Sedan måste du ha en jäkla massa olika modeller, färger osv för att bibehålla ett intresse.

I min ärliga mening är detta ett suicide mission. Det skulle nog till och med vara lättare att skapa ett lyxmärke (handgjorda kvalitetsklockor i små serier) än att lyckas i det segmentet som du vill slå dig in på. Men om du är sugen på att börja sälja klockor, varför inte köpa in no-name klockor från Kina och testa sälja dem bara? Eller försöka gå större och få en agentur för något mindre känt men roligt märke?

Inom lågprismarknaden har du ett par aktörer som har bra klockor för pengarna. Exempel på dessa är Casio, Seiko och Citizen. Dessa giganter kan du glömma att konkurrera med. Sedan har du märken som Ice watch, Lexington, Champion, Daniel Wellington, Calvin klein etc som är ren skit. Dessa kan du möjligtvis konkurrera med, men endast med stor budget.

Kom sedan ihåg att klockmarknaden är oerhört mättad. Det finns för många olika märken och för få köpare.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ett stort kapital, en unik produkt, goda kontakter och sist men inte minst att man verkligen brinner för det man gör. Kan du bocka av det så kan du lyckas med allt.

Lycka till!
 
Tack för snabba svar hörni!

Det ni skriver låter mycket troligt, och ungefär som jag hade förväntat mig att det ska vara. Det finns dock idag många sätt att marknadsföra sig billigt som att skicka sina klockor till bloggare, groupon osv. Vad för stor budget talar vi om?

För att dra några exempel så finns Axcent of Scandinavia som har lyckats slå sig in på denna marknaden, från ingenting.
 

Noami

Cartier
Se bara till att designa klockorna efter funktion. Ingen gillar kronografer där det inte händer någon när man klickar på knapparna eller dykklockor där man inte kan vrida på vridningen.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Unik design, bra urverk och några kändisar som bär dom, gärna på bild eller i TV4's morgonsoffa. Då kan det gå. Du slår dig in i ett prissegment där absolut merparten av befolkningen köper sina ur från. Som nämnts ovan, skadar inte en skaplig bidget heller :). Hoppas du lyckas.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Calvin Klein är inte det swatch-group och ändå hyfsad kvalitet för att vara mode-märke?

Axcent of scandinavia är väl ett ur&penn-varumärke. Är väl ganska lätt att slå sig in om man har ett gäng egna butiker att sälja i.

Klart det går att slå sig in. Svårt är nog bara förnamnet.
Men som sagt. Unik design, stor marknadsföring och kändisar är nog en bra väg.
Lycka till.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Tack för snabba svar hörni!

Det ni skriver låter mycket troligt, och ungefär som jag hade förväntat mig att det ska vara. Det finns dock idag många sätt att marknadsföra sig billigt som att skicka sina klockor till bloggare, groupon osv. Vad för stor budget talar vi om?

För att dra några exempel så finns Axcent of Scandinavia som har lyckats slå sig in på denna marknaden, från ingenting.


Japp. Men det är lika lätt för dina konkurrenter att marknadsföra sig billigt. Om alla har samma möjlighet till "billig" marknadsföring blir det helt plötsligt svårt att marknadsföra sig och sticka ut. Sedan kommer du inte lyckas med bloggare om du säljer billiga klockor. Om du marknadsför dig genom bloggare vill du att folk ska höra om din produkt genom "word of mouth". Men detta funkar inte så mycket med billiga klockor. Det är därför jag sa att det nog blir lättare att skapa en lyxklocka som tillverkas i små serier. Då kan du ge bort några eller sälja dem billigt till klockintresserat folk (här på forumet) och hoppas på att de ska gilla det nya indiemärket samt rekommendera klockan till sina klockvänner.

Axcent of S. är, som någon redan påpekat ovan, ett varumärke som tillhör en redan etablerad kedja. Det är inte alltför svårt att slå igenom om man har 100 butiker som står redo att sälja klockan från dag ett. Men inte ens i detta fall blir det lätt, för man måste ju marknadsföra klockan tungt för att skapa ett viss medvetande kring produkten som förhoppningsvis leder till köpsuget folk.

Angående budget pratar vi miljonbelopp i min mening. Billiga klockor som tilltalar den stora massan måste synas överallt hela tiden.

Annars kan du titta på Corniche watches istället. De har väl lyckats någorlunda inom det lägre prissegmentet. De har skapat en billig klocka med klassisk design och har varit smarta med marknadsföringen; deras nisch är stilmedvetet och modeintresserat folk som inte kan mycket om klockor, och de har främst marknadsfört sig genom bloggar. De har "limiterat" sin produktion och ingett ett kvalitetsintryck - någonting som går hem hos modefolk. Men även om de har lyckats (någorlunda) så ser jag inte att de kan överleva på lång sikt. Produkten är inte tillräckligt bra och marknaden är för mättad helt enkelt.
 

Marckus

Panerai
Unik design, bra urverk och några kändisar som bär dom, gärna på bild eller i TV4's morgonsoffa. Då kan det gå. Du slår dig in i ett prissegment där absolut merparten av befolkningen köper sina ur från. Som nämnts ovan, skadar inte en skaplig bidget heller :). Hoppas du lyckas.

Bra urverk är nog sista prio i det här prissegmentet. Folk som konsumerar dessa typer av produkter värderar troligen estetik före både varumärke och kvalitét. Kan du kombinera ett differentierat varumärke med estetisk egenhet och kvalité vore det kanon, men du har fortfarande utmaningen att marknadsföra och sälja in ditt koncept framför dig....Mina 2 cent....
 

F-L-P

Panerai
Tjena!

Håller på och starta upp ett klockmärke i lågprismarknaden (600 - 1500 kr). Har dock inte kommit så långt ännu, tänkte kolla lite med ur hur ni ser på den marknaden? Vad blir det svåraste respektive lättaste? När kikar i klockbutikerna på nätet så är det 99% märken som jag tidigare känner igen, som hugo boss, calvin klein, casio, omega etc. Så att försöka få in ett nytt märke direkt i dessa butiker är bara att glömma antar jag?

tack för svar på förhand!

Micke


Finns definitivt en marknad. Triwa var väl först och lite senare daniel wellington som profilerade sig med natoband och fick därigenom ett eget uttryck. Jag tror att de gick via klädbutiker för att skapa en efterfrågan för att senare etablera sig i klockaffärer. Känns som många följde i deras fotspår; Cornich, Nic and Mel, nåt modulärt märke som jag glömt namnet på. finns säkert en mängd till jag inte har koll på.

Forumet är kanske inte den bästa platsen för denna marknadsundersökning då en ytterst liten del här är potentiella köpare. Tror nog att modevärlden har bättre koll en vi på denna marknad.

/F-L-P
 

OBRKV

Cartier
Men om du är sugen på att börja sälja klockor, varför inte köpa in no-name klockor från Kina och testa sälja dem bara? Eller försöka gå större och få en agentur för något mindre känt men roligt märke?

Bara av ren nyfikenhet: vad för typ utav bolag skulle man starta då? Känns kanske lite "överdrivet" att starta AB för att testa sälja billiga klockor (Obs, har ingen koll alls gällande detta ämne).
 

Calfen

Panerai
Ab är bäst enligt mig! Du får ju tillbaka pengarna du satsat om du likviderar bolaget men om du går back så slipper du ju personligt ansvar!
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
DW hade inte någon stor budget för reklam när de startade dock kom de in på marknaden perfekt.

"Stor" är nog relativt här. Deras budget, hur liten den än var, var nog relativt stor för trådskaparen. Så mycket av deras reklamer som jag har sett så kan budgeten inte ha varit så liten. Det går inte att underskatta uppstartskostnader. Bara att skapa en hyfsad logotyp, en egen designfilosofi och en enkel hemsida (som man ABSOLUT inte ska göra själv, med undantag för om man själv jobbar med detta) kostar bra pengar.

Men sedan tror jag starkt på att det skulle kunna gå med en ickebefintlig marknadsföringsbudget också. Men då gäller det att man väger upp detta med andra kvaliteter. Bland annat ska man vara mycket kunnig inom en jävla massa områden (design, marknadsföring, ekonomi etc) och vara väldigt innovativ. Till detta är det ett absolut måste att vara sjukt drivande som person och att ha förmåga att knyta kontakter. Därtill tillkommer att man ska ha massa ledig tid till detta (typ 26 timmer per dag). Det är därför som väldigt gå från ett garageföretag till ett medelstort företag. Saknar man stort kapital krävs det att man är en Da Vinci.

Bara av ren nyfikenhet: vad för typ utav bolag skulle man starta då? Känns kanske lite "överdrivet" att starta AB för att testa sälja billiga klockor (Obs, har ingen koll alls gällande detta ämne).

Mitt tips här är att man inte startar ett bolag, utan att man kör det hela i egenskap av enskild näringsidkare. Då har man minimala krav på sig vad gäller bokföring, skatter och liknande, och inte heller har man registreringsavgifter och annat roligt som måste betalas. Sedan kan man ju, om man vill ha ett bolag, starta igång ett handelsbolag till en början. Går det bra kan man ombilda det till ett aktiebolag.

Undvik dock att starta ett aktiebolag i början om du inte vill lägga ner mycket tid på projektet samt planerar göra stora inköp i början (för att täcka aktiekaptialskravet på 50 000 kr).
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Ab är bäst enligt mig! Du får ju tillbaka pengarna du satsat om du likviderar bolaget men om du går back så slipper du ju personligt ansvar!


Nja. Riktigt så enkelt är det inte. Det är väldigt lätt hänt att man blir personligt ansvarig för aktiebolagets skulder. Speciellt om man inte är svinkunnig när det gäller fortlöpande förvaltning av företaget. Sedan tror jag inte att skulder blir ett problem i början för trådskaparen. Tror inte att han samlar på sig så stora skulder.

Sedan glömmer du ju att ett AB kräver stort ansvar. Det är många regler man ska följa, och man har många krav på sig vad gäller fortlöpande bokföring. Sedan kräver ett AB att man investerar lite mer i företaget i början. Vill man bara testa ett projekt för att se hur det går och kanske lära sig lite för att få försmak så tycker jag att man absolut inte ska börja med ett AB.

Vill man köpa in lite billiga klockor för att testa sälja dem på olika sätt så kan man bara beställa typ 50 klockor på exempelvis Aliexpress samt registrera sig som enskild näringsidkare (F-skatt och momsredovisning krävs också iofs) och börja sälja. Lite grundläggande bokföring måste man också ha, men kraven är så låga så man kan bara köpa en huvudbok för manuell bokföring på typ Akademibokhandeln och starta igång. För allt detta måste man kanske investera 2-3000 kr till en början. Helt ok om man bara vill testa.

Men om man redan från början vet att man vill gå in i detta fullhjärtat genom uppstart av ett seriöst bolag och göra större inköp samt ha seriös marknadsföring så är det helt okej att starta igång ett AB.
 

Calfen

Panerai
Det är bara att kolla deras resultaträkning första året så ser du hur mycket reklam kostnader de har. Inte speciellt mycket, men om man är en ensam person med inget kapital så ja då är det en stor summa! Han som startade bolaget varit i klockbranchen ett längre tag med andra märken, produkter som liknade triwa plastklockor. Men som du skriver har troligtvis en ofantlig massa tid lagts ner.

Håller med att man kan starta lugnt men direkt då du börjar satsa mer än tid tycker jag AB är det rätta. 50 tkr behöver man inte du kan använda dig av apportegendom och min personliga åsikt avseende skatter och avgifter så är det typ samma mellan HB och AB.
 

Calfen

Panerai
Nja. Riktigt så enkelt är det inte. Det är väldigt lätt hänt att man blir personligt ansvarig för aktiebolagets skulder. Speciellt om man inte är svinkunnig när det gäller fortlöpande förvaltning av företaget. Sedan tror jag inte att skulder blir ett problem i början för trådskaparen. Tror inte att han samlar på sig så stora skulder.

Sedan glömmer du ju att ett AB kräver stort ansvar. Det är många regler man ska följa, och man har många krav på sig vad gäller fortlöpande bokföring. Sedan kräver ett AB att man investerar lite mer i företaget i början. Vill man bara testa ett projekt för att se hur det går och kanske lära sig lite för att få försmak så tycker jag att man absolut inte ska börja med ett AB.

Vill man köpa in lite billiga klockor för att testa sälja dem på olika sätt så kan man bara beställa typ 50 klockor på exempelvis Aliexpress samt registrera sig som enskild näringsidkare (F-skatt och momsredovisning krävs också iofs) och börja sälja. Lite grundläggande bokföring måste man också ha, men kraven är så låga så man kan bara köpa en huvudbok för manuell bokföring på typ Akademibokhandeln och starta igång. För allt detta måste man kanske investera 2-3000 kr till en början. Helt ok om man bara vill testa.

Men om man redan från början vet att man vill gå in i detta fullhjärtat genom uppstart av ett seriöst bolag och göra större inköp samt ha seriös marknadsföring så är det helt okej att starta igång ett AB.



Håller helt med dig! men om trådstartaren vill komma in i diverse butiker så krävs det nog ett AB.
 
Hallå folket!

Tack för alla svar,

Någon som har bra koll på skillnaden mellan alloy case och stainless steel case? stailess steel är ungefär dubbelt så dyrt, märks skillnaden på kvaliten? :)
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Någon som har bra koll på skillnaden mellan alloy case och stainless steel case? stailess steel är ungefär dubbelt så dyrt, märks skillnaden på kvaliten? :)


Nu vet jag inte hur mycket du fokuserar på kvalitet, men i mitt tycke bör du undvika alloy case. Det är en metallblandning som inte har alltför bra egenskaper. Men sedan är det skillnad på stainless steel och stainless steel. Där har du också olika kvaliteter.

Jag tror att det är en bra ide att planera. Att tänka igenom allt. Tänka igenom produkten och vad för intryck man vill ge konsumener. Du bör ha en design- och kvalitetsfilosofi som styr alla dina val av material som används. Vill du ha en Ice watch-liknande klocka eller vill du konkurrera med Seiko? Vill du erbjuda bättre kvalitet än andra klockor på samma prisnivå eller vill du erbjuda en coolhetsfaktor?

Vill man ha en chans att bli framgångsrik måste man planera mycket. Varje aspekt, varje fas, varje detalj måste tänkas igenom innan man kör igång.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Vilken trådrevival!

Angående märket: Nej, det verkar väl inte vara något särskilt? Jag hittade lite Sellita-verk i klockorna men inga priser. Återförsäljare fanns i Mellanöstern typ.

Gillar du designen så kör, men det lär ju inte bli nästa heta märke om man säger så.
 

zupermario

Breitling
När jag var i Schweiz för några år sedan såg jag denna klocka, det var deras budgetvariant av swiss made watches, om man säger så. Kostade runt 2-3tkr.
 

zupermario

Breitling
Ja det är klart. Nej söker 1 klocka. Vet det är värt att investera, men har andra klockor och vill prova en billigare variant nu. De flesta märken har brett utbud där jag nog kommer hitta en fin klocka.
 
Topp