• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockmärken man ändrat åsikter om...

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Breitling fast clockwise! När jag var yngre så älskade jag Breitling! En av mina första riktiga klockor var en Breitling Chronomat som jag diggar lika mycket fortfarande. Tanken var väl att jag skulle ha massor av Breitling klockor i samlingen.

Jag gillar Breitling som sagt fortfarande, och respekterar Breitling som märke och alla som bär dom. Men efter det att köpt på mig min första Rolex så gick jag tyvärr förlorad till just ovannämnt märke.

Men, jag säger men...jag skulle helt klart kunna köpa på mig en Breitling idag, för jag gillar fortfarande märket.
Men Affe, då har du ju egentligen inte bytt åsikt om Breitling, bara börjat gilla Rolex mer än från början!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tyckte att Rolex var grymt överskattat och datumbubblan riktigt gubbig och jobbig.
Nu så har jag knappt märkt av bubblan, Jubilee länken är den skönaste jag haft på mig och klockan är ursnygg!
Men, jag tycker fortfarande bättre om Omega.
 

Mangusta

Cartier
Jag trodde aldrig jag skulle skriva det här men mitt hjärta klappar inte lika hårt för Breitling längre. Jag tycker hemskt mycket om dom fortfarande men kärleken har svalnat. Vet inte om det är designen jag har tröttnat lite på eller vad det är men något har ändrats. Sad but true.
 

svesam

Rolex
Två som jag ändrat åsikt om:
Corum - Från färgglada vimplar och knasiga bubblor till riktigt trevliga ur.
Tudor - Från låtsas-Rolex till grymt märke som levererar riktigt intressanta modeller i det nya sortimentet samtidigt som en del äldre också tilltalar.




/Daniel
 

BME

Cartier
Tudor - nästan rolex var min uppfattning en gång i tiden nu däremot tycker jag de är superintressanta och nya blå black bayen är ju ruggigt läcker iaf på bild enligt mig! Känns roligare än storebror när det gäller nya ur iaf imho
 

Isodor

Audemars
Breitling har sjunkit något men det beror nog mest på att jag gillar samtliga modeller förutom de äldre .. :/
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
I början av klockintresset så hade jag ingen förståelse för: Chopard, Patek, Audemars Piguet, vintage-rolex, Cartier :p alla patek och AP var fula, Cartier och dylikt var kärring-klockor och vintage-rolex såg likadana ut allihop :D snacka om att det har hänt en del med ens klocksmak de senaste två åren ^^
 

Frosse

Cartier
Tycker mig se ett tydligt mönster här. 1, folk har ogillat Breitling men gillar numera märket alltmer. 2, folk har ogillat Rolex men gillar numera märket alltmer.
Jag tillhör båda kategorierna. Aldrig känt något för Rolex och speciellt inte en Sub men nu är det högst på listan. Samma med Breitling, aldrig gillat, tyckt de var för blingade och polerade med gulddetaljer.
...sen såg jag Superocean Heritage

breitling-superocean-heritage-46-watch.jpg
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag var torsk på Omega när jag blev medlem här och tyckte att Rolex inte hade något som tilltalade mig men oj va fel man hade.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tycker mig se ett tydligt mönster här. 1, folk har ogillat Breitling men gillar numera märket alltmer. 2, folk har ogillat Rolex men gillar numera märket alltmer.
Jag tillhör båda kategorierna. Aldrig känt något för Rolex och speciellt inte en Sub men nu är det högst på listan. Samma med Breitling, aldrig gillat, tyckt de var för blingade och polerade med gulddetaljer.
...sen såg jag Superocean Heritage

breitling-superocean-heritage-46-watch.jpg

Följer strömmen som en död fisk....Kände knappt något för Rolex förut men är numera nästan en OWG med Hulken. Breitling har jag aldrig gillat tills de nya Transocean modellerna kom häromåret.
 

carlanton

Audemars
Rolex. För några år sedan tyckte jag att Rolex var något man köpte om man vunnit på lotto eller hade väldigt mycket pengar och väldigt lite kunskap om klockor. Lite oklart vad jag själv gillade, men det skulle vara mycket komplikationer och absurda storlekar. När jag sedan upptäckte Singulars blogg fick jag nästan en chock varje gång han skrev om Rolex. Fanns det verkligen klocknördar som köpte Rolex? Sakta men säkert började jag inse att det, åtminstone i en liten del av klockvärlden, kanske ändå fanns respekt för märket. Jag drog snabbt slutsatsen att detta bara kunde gälla vintage, för vilken klocknörd med självaktning ville ha skiten man såg i skyltfönstrena?

Sedan upptäckte jag TTT (och senare KS) och insåg att Rolex är kung.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Som många andra säger jag Rolex.

Tyckte det kändes "nyrikt" & "flådigt" när mitt klockintresse startade.
Nu, knappt två år senare, har jag tre...
Men iofs. inga "nyrik-modeller", utan bara gammalt mögel... :p
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Rolex har vuxit för mig också, dock mest på grund av att jag insåg att det fanns snygga också. I stället för en TT DJ med safirglas finns det tydligen en underbar 1600, i stället för en sub som "alla" har kan man ha en Milgauss, och -fetast av allt- i stället för nästan vilken klocka som helst kan man ha en Root Beer!

Sen har jag så klart kommit i och ur skeletturs-fasen. Nog finns det några snygga, men...
 

Mangusta

Cartier
Det där med storleken är fascinerande även om det inte är riktigt on topic. Tidigare tyckte jag 42-44mm var idealiskt. Nu tycker jag 38-40mm är idealiskt. :)

Min uppfattning om storleken har också ändrats på senare tid och då har jag aldrig gillat xl-storlek på klockor men jag har börjat se tjusningen med mindre klockor senaste månaderna. Om inte annat så är det definitivt bekvämare med mindre klockor.
 

JesperO

Rolex
IWC - gillade dem skarpt innan, sedan satte de igång att göra alldeles för många vulgostora klockor ... en inge på 42mm var redan stor, nä, nu kör vi på 45 minst... jomenvisst tjena... förvisso har de försökt med några mindre på slutet men tappat en del själ tycker jag... skulle gärna vilja gilla dem mer... - man får nöja sig med deras vintage och då är det fina grejer...

Rolex är ju en egen historia - innan klockintresset fanns så var det mest en skrytklocka... sedan lärde man sig uppskatta klockor, då insåg man hur bra skit det är, numera med den närmaste talibanvibbar-stämningen till Rolex här så är de ganska ointressanta för mig igen, nästan tillbaka med epitetet skrytklocka...

Omega - en gång i tiden älskade jag de gamla TT constellations (80-tal), vette fan hur jag tänkte där... idag är omega lite för mycket limited special only-for-you editions...

Slutligen; kronan på verket: AP - förstod inte alls vad det var för något... idag, är en RO min graal...

Visar väl bara att man ändrar sina preferenser över tid och tur är väl det... ganska tråkigt annars.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Annan sak som förändrats likt hos yonsson... Jag har börjat gilla mindre klockor mer och mer.Innan gällde 44mm, - numera tycker jag 36-40mm är perfekt. Annat som också är lite OT är att jag gått från att ogilla vintage till att nästan börja ogilla modernt allt mera...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Omegas och framför allt Rolex värde har jag förstått sedan mitten på 80-talet, även om jag inte hade råd med dessa märken då, nybakad från univ som man var. Men det var då klockintresset började spira. Kom över en Speedy när 1989, som jag dessvärre var tvungen att sälja när första barnet kom, utan pengar som vi var. Efter det debaclet tog en revanschlust över men det dröjde ända till 2005 innan jag kunde köpa min första "riktiga" klocka som kostade mer än 10t; en aquaracer. Fan vad stolt jag var över den. Efter det kom dom. Speedy är tillbaka (knappast samma ex som jag sålde dock), en DJ stål, en PO, två S&S (båda borta) kom. Men Breitling har jag alltid haft svårt för, starkt förknippad med...ja ni vet vad. Har dock ändrat mig och köpte förra året en 1997 Aerospace. Lite mager kanske när man jämför med modellerna efter 2007, men en fantastisk klocka med fina funktioner. Har dock suktat efter 42mm modellen och förra veckan dök en B1 upp och om makterna är med kommer en fin 2007 Aerospace in idag. Då åker PO:n ut. Nu fattas bara en 16610 eller Tudor sub så är det klart. Tror jag...:)
 
Topp