• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockmani, har köpt 6 st nya klockor på två veckor!!

Gaisaren

Breitling
Hej mitt namn är johan!

Jag har alltid gillat klockor, men det har aldrig blivit att jag har börjat att samlat på klockor som jag tycker om. Men för två veckor sedan köpte jag en Armani som jag tyckte väldigt mycket om. Det blev startskottet för mig att börja samla på klockor. Det har blivit sex st nya klockköp inom två veckor, jag har stora problem med att sluta handla nu då jag sitter och kollar runt på olika sidor.

Jag såg av en slump på blocket en som sålde en klocka av märket Calvaneo (har aldrig hört talas om detta märket) för 3000 kr. Han skickade med länken där det stod att den kostade 1249 euro. https://www.centraltime.de/calvaneo-1583/valencia-automatik-rosegoldparts-calvaneo-1583/a-13060/

Tycker den är jättefin men vad är dett för klocka? Går man in på deras hemsida kostar alla klockor just nu http://www.calvaneowatch.com/ Vad är detta? Någon som har information om detta. Kan ju inte kosta 12000 kr på en sida och 1400 kr på en annan.

Väldigt roligt att ha blivit medlem på sidan, kan bli många intressanta samtal med liksinnade.

Men finns det några här på forumet som ochså har fått köpmani på klockor? Hur många klockor har ni som rekord som är inhndlade inom ett år? Själv så är man ju fundersam på vad detta skall sluta då jag har köpt sex klockor på två veckor, samt att jag fick en C.K klocka av frugan när jag fyllde år. Fick även en guldklocka från jobbet för några månader sedan.

Johan från GBG!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen hit!

Gällande Calvaneo så är det nog ett sk mushroom brand med hög RRP men lågt pris när det väl gäller. Behöver inte vara dåligt om du gillar klockan. Men det är nog inte en typ av klockor som tilltalar mig. Du får mycket roligare "riktiga" märken för en tusing...

Köp/säljmani är dessutom mer regel än undantag här…två som säkerligen innehar någon form av rekord skulle kunna vara jakob.dala och martinhook …. ;)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen!
Calvaneo är inte något jag personligen skulle fundera på att köpa. Som sagts tidigare så hittar du betydligt bättre produkter för de pengarna.
 

calzone

Vacheron
Välkommen passa dig för sådan dynga, om något sådant billigt skiljer 5-10K så är det ganska självklart att det är kinesisk skit. Köp en vintage klocka här på KS istället :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Välkommen hit!

Instämmer med övriga, avstå klockan!

Vad gäller köp- & säljmani kommer du att märka att de flesta här inne har någon böjning för det här med att handla, vissa gör det oftare och vissa lite mer sällan, men det smäller ofta till med ett par klocköppningstrådar varje vecka innehållande klockor från 20k upp till några hundra tusen. Jag tror ganska få här inne räknar hur många klockor man köper eller säljer på ett år, men de flesta aktiva medlemmar gör nog ett tiotal köp per år.

Personligen har jag sålt mer än vad jag köpt i år, totalt under bältet så nånstans mellan 150-200st flippningar i år och alla i varierande prisklass. Kan bara önska dig välkommen till ett forum som kommer få dig att öka budget för var dag som går och jag hoppas du kommer att trivas.


Mvh.
 
C

China

Guest
Nu så kan jag faktiskt inte se att klockan som Gaisaren länkar till skulle vara av dålig kvalité. Däremot är Calvaneo ett sk mushroom brand, och gillar man klockan så är det en bättre affär att köpa en liknande från Sea Gull med ordentlig garanti.
 

par

Patek
2-Faktor
Tjena och välkommen! Alla samlar på olika sätt, mitt tips till dig är att gå på kvalite snarare än kvantitet. Jag lägger gärna pengar på en bra än 6 som inte når samma resultat.
Vad som sedan är din budget och hur mkt du vill lägga är givetvis upp till var och en.

Men alla är vi olika, kör hårt!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Var nt orolig, du är helt normal ( åtminstone här på forumet). Efter att jag köpte min första riktiga klocka har jag köpt två till och fler kommer det bli.
 

Gaisaren

Breitling
Tackar så hemskt mycket för alla svaren, fick lära mig mycket nytt bara genom att läsa igenom alla svaren som har trillat in. Självklart avstår jag denna klockan, men blev helt tagen när jag såg att den först kostade 12000 kr och den såldes för 3000 kr begagnad. Då tänkte jag wooow vilket kap. Tur att jag blev medlem och kunde ta till mig all information.

Av mina sex klockköp senaste två veckorna har klockorna kostat mellan 2500 kr (Armani) till 6900 kr ( certina). Har betalat 26700 kr för köpen. Då jag inte heller har någon stor erfarenhet så har jag mycket att lära mig. Försäljaren i klockaffären där jag har köpt fyra klockor sa till mig att modeklockorna som ligger ungefär mellan 2000-5000 kr är bra kvalitet och bör hålla i många många år. Från ungefär 5000 kr börjar klockorna med mycket hög kvalitet, efter en halvtimmas prat så såg jag en mycket fin klocka från certina för 6995 kr som jag bara var tvungen att köpa. Han sa till mig att om jag köper en kvalitetsklocka så håller den garanterat klart längre än modeklockorna (självklart så sa han ochså att visst finns det många bra modeklockor som kommer att hålla lång tid framöver).

Men känner nu att jag vill köpa klockor av hög kvalitet och då verkar det som om det börjar på cirkus 5000 kr upp till en förmögenhet.
Jäklar vad roligt att diskutera och få råd av er alla klockkunniga här på tråden!

Gaisaren, men jag får nog lugna mig ett tag nu då tanten börjar titta på mig med svarta och stirriga ögon, vi skall till Thailand över vintern och sen till Thailand igen till sommaren då våran son skall gifta sig på Kha tao i juli. Så nu har vi mycket annat att lägga pengar på så klockor får tycker min fru ( men inte jag). Förvånar mig inte ändå om jag köper någon ny inom några månader.

Tack igen för visat intresse av att hjälpa mig, sista frågan som jag undrar över är om han hade rätt om att modeklockorna som ligger ungefär på 2-5000 kr är av bra kvalitet, samt om klockorna som börjar på omkring 5000 kr är av högre kvalitet än modeklockorna. Kan jag lita på hans råd som han gav mig?

Gaisaren!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Modeklockor har enkla japanska quartsverk och du hittar i princip samma verk i klockor på besinmacken för 199:-. Det du betalar för att modemärkets "design" och logga på klockan. Om jag var du skulle jag kolla mer på riktiga klockmärken som gör klockor och inte kläder i första hand. Här på forumet kan du hitta fina automatiska beg. och vintage klockor för samma pris som nya modeklockor. Seiko, Certina, Tissot är exempel på välgjorda och prisvärda klockor.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hmm är det inte bättre Att lägga alla de pengar du köpt massa klockor för på en riktig. Som dessutom håller värde. Där kvalitén är 100%. Fan du får ju en rolex sub för 27000, eller en fin exp2a!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Precis som Compiss skriver så sjunker värdet på dessa modeklockor som en sten. Nu är vi alla nybörjare och många här har nog en gång i tiden gjort som dig att man köpt en klocka man gillar för att sedan ledsna på den och köpa ännu en och så fortsätter det så. Modeklockor är som sagt mode, ena dagen är dem inne och nästa dag är dem ute och man tröttnar på dem då designen inte är hållbar över tid.

Väljer du att köpa premium såsom t.ex. Rolex som enkelt hade fått plats i det du lagt på klockor de senaste veckorna hade du haft en klocka som inte bara håller sitt värde, utan den har också en design som håller i nästan all evighet. Så av den anledning skulle jag råda dig att istället spara pengar, köpa en klocka som du gillar men som är av ett premium märke, den dagen du tröttnar på klockan är det bara att sälja och du får tillbaka de pengarna du en gång lagt på klockan, på så sätt kan du enkelt i framtiden köpa sälja och byta klockor utan att ta allt för stora ekonomiska risker. Tyvärr är det så med dessa modeklockor att det är en ekonomisk brakförlust.

Men det är som med allt, gillar man det så köper man det, fortsatt lycka till med kommande klockköp!
 

Gaisaren

Breitling
Håller absolut med, men nu köpte jag dom klockorna som jag verkligen ville ha. Men nu blir det bara kvalitetsköp från mig, har redan kollat in en Seiko för 11200 kr som förmodligen blir mitt nästa köp (då bör jag väl få ett bra ur). Får se när det blir köp men förhoppningsvis inom te-fyra månader om allt blir som jag har tänkt mig.

Jag återkommer garanterat när det blir klockköp från mig nästa gång om råd m.m. Men visst blir jag förvånad over att en klocka från något modeföretag ex armani för 4800 kr inte har bättre ur än en stormarknadsklocka för 299 kr, mycket förvånad!!!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Håller absolut med, men nu köpte jag dom klockorna som jag verkligen ville ha. Men nu blir det bara kvalitetsköp från mig, har redan kollat in en Seiko för 11200 kr som förmodligen blir mitt nästa köp (då bör jag väl få ett bra ur). Får se när det blir köp men förhoppningsvis inom te-fyra månader om allt blir som jag har tänkt mig.

Jag återkommer garanterat när det blir klockköp från mig nästa gång om råd m.m. Men visst blir jag förvånad over att en klocka från något modeföretag ex armani för 4800 kr inte har bättre ur än en stormarknadsklocka för 299 kr, mycket förvånad!!!


Finns inget att bli förvånad över, det är varumärke och design du betalar för och inget annat. Många tror att man köper sig en riktigt bra klocka när man betalar de pengarna men det är för att man är för oinsatt.

Ska du prata Seiko ska du vända dig till Molle och yonsson som är riktiga fenor och kan säkert vara till hjälp, alternativt peka dig rätt in i deras samlingar, dem har nämligen oerhört fina Seiko klockor och titt som tätt dyker en och annan upp till försäljning :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller absolut med, men nu köpte jag dom klockorna som jag verkligen ville ha. Men nu blir det bara kvalitetsköp från mig, har redan kollat in en Seiko för 11200 kr som förmodligen blir mitt nästa köp (då bör jag väl få ett bra ur). Får se när det blir köp men förhoppningsvis inom te-fyra månader om allt blir som jag har tänkt mig.

Jag återkommer garanterat när det blir klockköp från mig nästa gång om råd m.m. Men visst blir jag förvånad over att en klocka från något modeföretag ex armani för 4800 kr inte har bättre ur än en stormarknadsklocka för 299 kr, mycket förvånad!!!

Du skulle bli förvånad om du fick reda på vad modeföretagen betalar för sina ur. När du pratar om kvalitet och prisnivå skulle jag säga att du får ett ur av god kvalitet stabilt byggd för ca 1500, Seiko SK-dykare. Utöver detta är det mycket glasyr på tårtan...
 

Mr Chance

Kalmar
Modeklockor har enkla japanska quartsverk och du hittar i princip samma verk i klockor på besinmacken för 199:-. Det du betalar för att modemärkets "design" och logga på klockan. Om jag var du skulle jag kolla mer på riktiga klockmärken som gör klockor och inte kläder i första hand. Här på forumet kan du hitta fina automatiska beg. och vintage klockor för samma pris som nya modeklockor. Seiko, Certina, Tissot är exempel på välgjorda och prisvärda klockor.


Lite samma princip som med Rolex och andra dyrare märken, med andra ord. Urverk, case och annat reellt kostar en liten del av inköpssumman.

Men med det sagt, köp inte modeklockor. Köp "riktiga" klockor, det är roligare.

:)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Håller absolut med, men nu köpte jag dom klockorna som jag verkligen ville ha. Men nu blir det bara kvalitetsköp från mig, har redan kollat in en Seiko för 11200 kr som förmodligen blir mitt nästa köp (då bör jag väl få ett bra ur). Får se när det blir köp men förhoppningsvis inom te-fyra månader om allt blir som jag har tänkt mig.

Jag återkommer garanterat när det blir klockköp från mig nästa gång om råd m.m. Men visst blir jag förvånad over att en klocka från något modeföretag ex armani för 4800 kr inte har bättre ur än en stormarknadsklocka för 299 kr, mycket förvånad!!!


Vilken Seiko är det du kikat på ?
 

Rille

Rolex
Precis som det skrivs så betalar du i princip för den välkända loggan på en modeklocka.

Som nämts så är Seiko,Tissot,Certina mycket mer för pengarna!

Vill man upp lite högre men enda inom din budget låter det som så har du Oris och Hamilton t.ex.

9a3a5e5y.jpg

e6udetes.jpg


Denna gav jag cirka 3000kr för begagnad i veckan och bygger på ett stabilt automatiskt ETA-urverk tillskillnad från en modeklockas kinesiska batteridrivna quartzverk!
 
Av mina sex klockköp senaste två veckorna har klockorna kostat mellan 2500 kr (Armani) till 6900 kr ( certina). Har betalat 26700 kr för köpen. !

Det tråkiga i kråksången är väl att hade du lagt 26k på en begagnad Omega eller en Rolex och vill sälja hade du nog fått tillbaka din pengar, men om du nu lagt 26k på 6st mode klockor så ska du vara glad om du får 10k för dom begagnade, tyvär så kan det nopg bli mindre om du har otur...

Men man lär sig!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag håller med samtliga föregående talare, men vill samtidigt lägga till ytterligare en dimension. Så länge man är medveten om vad man betalar för (och att man inte köper något värdebeständigt) så är det ju upp till var och en att själv avgöra vad som är ett bra köp och värt att lägga pengar på. På samma sätt som rökare som lägger pengar på något dyrt och onödigt, eller de som spelar på hästar, eller spelar datorspel online med en månadskostnad. Ingenting är något värdebeständigt, men skapar ändå en känsla av tillfredsställelse hos den som väljer att lägga pengar på det.

Och med det sagt. Sluta ändå köpa "modeklockor", och satsa på märken vars primära produkt är just klockor. Och inte kläder, eller bilar, eller något annat...

:)

/R
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Välkommen hit!

Personligen har jag sålt mer än vad jag köpt i år, totalt under bältet så nånstans mellan 150-200st flippningar i år och alla i varierande prisklass. Kan bara önska dig välkommen till ett forum som kommer få dig att öka budget för var dag som går och jag hoppas du kommer att trivas.


Mvh.

Det var inte dåligt 150-200 st på ett år:) hur många har jag köpt av dig nu min unge man.Donkii
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det var inte dåligt 150-200 st på ett år! hur många har jag köpt av dig nu min unge man.Donkii


Skratt, ska ju vara ärlig med att säga att det nu är ganska slut på klockor här hemma, har 15st kvar tror jag bestämt, något nytt är på ingång och något använt får lämna.

Av de klockor som ärvdes finns idag 5st kvar i min ägo, farsan har väl ett tiotal och min bror några stycken, resten är sålda och det är pga. det som det ligger på närmare 150-200st flippar.

Ett vanligt år utan arv osv. skulle jag kanske mäkta med 30-50st. Så detta år får ses som något utöver det vanliga.

Hmm, jag vet inte riktigt hur många det kan vara, men det måste vara nånstans uppåt 10st snart? Är Air-Kingen till belåtenhet? Har inte sett den användas något tror jag.

Mvh.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis som alla andra har sagt så är modeklockor absolut inte prisvärda i förhållande till vad man får. Säljaren har dock rätt i att de borde hålla länge eftersom de oftast innehåller kvartsurverk från Citizen.

Jag tror att jag utan problem skulle få medhåll från samtliga på forumet om att en Seiko, Citizen eller Orient för 1000kr håller högre kvalitet än en modeklocka för 4-5000kr.

Kolla på seriouswatches.eu eller creationwatches.com så får du en uppfattning. Seriouswatches har även videor på produkterna.
Jag är även nyfiken på vad det är för Seiko du har hittat för 11000kr. Är detta ett pris i Sverige, så går den säkert att få mycket billigare från utlandet. Kolla köp och säljavdelningen här på forumet för prisreferenser.

Och viktigast av allt: Köp inga fler klockor på ett tag. Öka dina kunskaper innan!
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Skratt,
Hmm, jag vet inte riktigt hur många det kan vara, men det måste vara nånstans uppåt 10st snart? Är Air-Kingen till belåtenhet? Har inte sett den användas något tror jag.

Mvh.

Air-Kingen var i ett kanonskick, mycket nöjd! har burits några gånger och det finns lite bilder på forumet.
Mvh
 
Topp