• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockmarknaden 2018

Jakobb

Diamant
2-Faktor
tl;dr - Klockor från Schweiz säljer som smör i brinnande högkonjuktur

Intressant från LuxeConsult i samarbete med Morgan Stanley:

"Morgan Stanley goes on to identify the handful of brands whose turnover exceeded CHF 1 billion in 2018. These “magnificent seven” are Rolex (CHF 5 bn), Omega (CHF 2.34 bn), Cartier (CHF 1.66 bn), Longines (CHF 1.65 bn), Patek Philippe (CHF 1.35 bn), Tissot (CHF 1.050bn) and Audemars Piguet (CHF 1.03 bn)"

"Whereas the operating margins of Rolex, Patek Philippe and Audemars Piguet exceed 30%, those of Richemont and Swatch Group are 16.45% and 13.6% respectively"

https://journal.hautehorlogerie.org/en/the-continued-polarisation-of-the-swiss-watch-market/

Screenshot 2019-04-17 at 11.57.04.png

Screenshot 2019-04-17 at 11.56.37.png

Försöker utläsa något vettigt av siffrorna i trendväg... Det går bra för Rolex i alla fall.
pie_chart_english.jpg

Senast ändrad:
Intressant att Breitling har så pass låg omsättning i jämförelse med konkurrenterna. Inklämd mellan Rado och Bvlgari.

• Like
Reactions: PNM
intressant! Jag trodde Breitling hade klart större andel. Rolex är ju ett märke som i stort sett alla klockintresserade väster - och österlänningar har. Därmed är ju inte Rolex vidare exklusivt. Lite Volvovarning. Att Patek är så stora är ju verkligen roligt för klockindustrin och alla nördar. Vilka stora döljer sig under rubriken övriga?

intressant! Jag trodde Breitling hade klart större andel. Rolex är ju ett märke som i stort sett alla klockintresserade väster - och österlänningar har. Därmed är ju inte Rolex vidare exklusivt. Lite Volvovarning. Att Patek är så stora är ju verkligen roligt för klockindustrin och alla nördar. Vilka stora döljer sig under rubriken övriga?
Det beror på vad man menar med "stora". Man är väl inte så jättestor om man är mindre än Swatch på 1,1%

Intressanta siffror det där, vore även intressant att se en trend graf :)dock förvånad att Breitling har så få andelar på marknaden då det är ett välkänt brand.

Hur får du ihop kopplingen mellan Rolex och Volvo?
Rolex är exklusiva armbandsur, Volvo är inte exklusiva bilar. Jag köper att var och varannan klockintresserad har minst en Rolex, men är man bilintresserad så kör man knappast Volvo...

Patek Philippes image som nåt exklusivt boutiquemärke får sig en törn. Blir uppenbart hur mycket quartz 24 de kastar ut på folk. RIktigt volymmärke nuförtiden.

Patek Philippes image som nåt exklusivt boutiquemärke får sig en törn. Blir uppenbart hur mycket quartz 24 de kastar ut på folk. RIktigt volymmärke nuförtiden.

Marknadsandelarna kanske har att göra med att de i princip är det högst ansedda märket och samtidigt har ett snittpris på 50’ CHF per klocka jämfört exempelvis Rolex på 12’ CHF. De behöver ju sälja en 1/5 av Rolex för samma marknadsandelar vilket säger något om hur SJUKT många klockor Rolex kränger :)

Hur får du ihop kopplingen mellan Rolex och Volvo?
Rolex är exklusiva armbandsur, Volvo är inte exklusiva bilar. Jag köper att var och varannan klockintresserad har minst en Rolex, men är man bilintresserad så kör man knappast Volvo...
Men var och varannan Rolex bärare är ju inte speciellt klockintresserade, av vad jag har märkt iallafall.

Det är nog samma för alla de stora märkena. De skulle inte sälja så många klockor om det mest var klocknördar som köpte. Om andelen klocknördar är mindre bland bärare av Rolex vet jag inget om.
Mycket sant, men tror fler köper Rolex än breguet utan att vara klock intresserade. Tycker att det syns tydligt när man frågar folk med Rolex som man träffar. Men som sagt det är det bilden jag fått, behöver ju inte stämma och kan ju vara så att Rolex kränger så många klockor att det syns tydligare där än bland andra märken.

Intressant att Longines är så stora och Breitling så små. Även att Royal Oak har en marknadsandel på 4 % :D

Mycket intressant, jag hade gissat åtminstone ett par procent till på Breitling. Kan det vara så att de tappat marknadsandelar efter Mr. Kern tog över rodret och omdesignade hela kollektionen, i de flesta fall till det sämre?

Sen kommer nog en hel del av vinsten i bolagen ifrån runt-omkring produkterna. Kepsar, tröjor osv.
Nån som sett några såna siffror?
Vissa klockmärken är ju bättre på det än andra.

Jmf man med Ferrari där bilarna står för 90 procent av omsättningen men 10 procent av vinsten.
Merchendaise produkterna står för 10 procent av omsättningen men 90 av vinsten.
Man skapar en hype/legend kring bilen och kränger kepsar/jackor osv.

Sen kommer nog en hel del av vinsten i bolagen ifrån runt-omkring produkterna. Kepsar, tröjor osv.

Jmf man med Ferrari där bilarna står för 90 procent av omsättningen men 10 procent av vinsten.
Swatch solglajjer kränger bättre än dinkorna kanske :D

Dina siffror kring ferrari stämmer inte...
RACE rapporterade för 2018 en net revenue på €3,420 million och en Net Profit på €645 million. Merch och spons stod för 14.8% av gruppens intäkter.

Dina siffror kring ferrari stämmer inte...
RACE rapporterade för 2018 en net revenue på €3,420 million och en Net Profit på €645 million. Merch och spons stod för 14.8% av gruppens intäkter.
Siffrorna jag hade hört var på föetagsekononikurs strax före millennieskiftet och säkert var dom "läckta" för att öka mytbildningen kring Ferrari som bilmärke.
Sen inser man att Tissot lär kränga många klockor i runda slängar 70ggr fler än AP.
Dvs för varje såld AP klocka så kränger Tissot 70st.
Sen att Longines kommer högt på listan är inte så konstigt tycker jag, bra klockor i bra prisklasser helt enkelt.
Att Breitling inte säljer fler tycker jag också var oväntat, men kanske är ett typiskt västerländsk klockmärken.

Mycket intressant, jag hade gissat åtminstone ett par procent till på Breitling. Kan det vara så att de tappat marknadsandelar efter Mr. Kern tog över rodret och omdesignade hela kollektionen, i de flesta fall till det sämre?
Eller handlar det om att vi i Europa exponerats av reklam och känner märket väl, men att konsumenter i Kina knappt hört talas om märket!? Har verkligen Kern förstört så mycket på så kort tid?

Intressant - tack för info. Finns några intressanta under 3% där. Skulle vara kul med en statistik för antal sålda klockor att jämföra med.

Eller handlar det om att vi i Europa exponerats av reklam och känner märket väl, men att konsumenter i Kina knappt hört talas om märket!? Har verkligen Kern förstört så mycket på så kort tid?
Svårt att säga, jag är ju subjektiv, men gillade gamla Breitling bättre. Jag trodde bl a att Breitlings gamla design med militära namn och image gick hem och var stort hos vapentokiga amerikaner och sålde bra på den marknaden bland annat

Tror det är på rätt väg även om vissa val känns lite udda.

Tudor finns ej med, går Tudor under Rolex?
Jag tror inte att de redovisar separata siffror för Tudor men tabellen ovanför tar bara upp märken som omsätter över en miljard CHF och var jag kunde hitta så uppskattades Tudors försäljning uppgå till ca 300 miljoner CHF under 2018.

Tillbaka
Topp