• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockmarknaden, vad händer?

Tjena. Har hört mycket från bekanta och personer som hållit på med en del klockor genom sina år. Varför säger de att klockmarknaden i sverige speciellt börja "dö ut" och att den inte är som förut. Klockorna säljs inte och det finns inte samma efterfrågan. Nu syftar jag på andrahandsmarknaden. Är det helt fel eller kan det finnas något i det dem säger?

Nu är jag visserligen inte jätteinsatt i klockmarknaden, men det är ju inte orimligt att rena lyxinköp (vilket rent krasst typ alla klockor över 200 lappen är) får stryka på foten nu när sötebrödsdagarna är över och allt annat blivit dyrare.

Senast ändrad:
Utöver konjunkteren har vi ju det hela med klockor som investeringar, som jag tror börjat dö ut lite eller iallafall stå still.

Ett tag var alternativa "investeringar" jättepopulära. Klockor, krypto, annat trams. Det gjorde att icke-klockintresserade tog sig in och började köpa upp en massa klockor, speciellt Rolex, AP och liknande. Samtidigt konverterades väl några till att faktiskt bli intresserade.

Men det verkar helt klart inte vara lika intressant längre för "vanligt" folk att köpa sig en Submariner för att "de går ju inte ner i värde iallafall, kanske t.o.m. upp!". Den biten känns som den dött ut lite. När grannen stoltserar med sin Submariner som minsann är en bra "investering" vet man att slutet är nära ;). Precis som man vet att när ens kollegar börja prata om en tidigare okänd aktie som definitivt ska upp ytterligare några hundra procent är det dags att sälja eller sätta på "köp inte"-listan.

När en 114270 för 60tkr i skitbra skick ligger ute i veckor vet man att vi inte längre är där vi var för 4-5 år sedan. Den hade gått på typ en timme då.

Jag tycker det är bra att begmarknaden verkar kylas ner lite.

Tjena. Har hört mycket från bekanta och personer som hållit på med en del klockor genom sina år. Varför säger de att klockmarknaden i sverige speciellt börja "dö ut" och att den inte är som förut. Klockorna säljs inte och det finns inte samma efterfrågan. Nu syftar jag på andrahandsmarknaden. Är det helt fel eller kan det finnas något i det dem säger?

Jag skulle säga att klockmarknaden tvärtom är "som förut", senaste 5-6 åren har ju varit extremt dopade, nu är det mer en normalisering. Överlag har väl många lyxprodukter tappat i försäljning / värdeökning senaste åren, jag upplever exempelvis att marknaden för entusiastbilar är svagare nu än på många år, och den följer nog marknaden för klockor relativt väl.

Jag tror att bland annat dessa två faktorer påverkar:

-Väldigt många (typ alla) har fått sämre ekonomi senaste åren, det mesta har blivit dyrare, börsen går kräftgång och räntorna är långt mycket högre än vi varit vana vid.
-Festen är slut! Vi har alla blivit lite brända, vi har de senaste åren haft en extremt speciell situation där medelklassen tjänat stora pengar på värdeökningar, börsuppgång och en allmän känsla av att det inte fanns ett moln på himlen. Nu har någon stängt av musiken, och festen är slut. De flesta av oss har råd att bo kvar, börsen har hämtat sig, inflationen har lugnat sig...men vi har bränt oss lite på fingrarna. Det är inte lika kul att unna sig längre.

Klockmarknaden genomgår en digitalisering också. Minskat inflöde av unga personer som intresserar sig för "vanliga" klockor.

Senast ändrad:
Tror, som tidigare nämnt, att vi ser en återgång till det ”normala”. Dvs hur marknaden såg ut åren innan pandemin.

Tillbaka
Topp