• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocknördsanalys - ett försök att karaktärisera en heterogen grupp

frere

Audemars
2-Faktor
Bakgrund

Den som följer ett klockforum märker snabbt att det finns en rad olika typer av klocknördar. Tyvärr verkar de vara dåligt beskrivna i litteraturen, och den terminologi som används på forumet (t ex "flippare", "brukare", "semi-nasare") verkar i vissa fall vara bristfälligt underbyggd. En sökning på "WIS" i databasen pubmed ger i dagsläget 5955 träffar, men ingen av artiklarna verkar handla om klocknördar. Det är därför nödvändigt att bättre kartlägga prevalensen av de olika typerna av klocknördar, samt att försöka ge en vetenskaplig grund till en korrekt nomenklatur inom området.

Syfte

Syftet med trådstarten är att försöka kategorisera användarna på sveriges största klockforum i olika grupper, s k kluster, utifrån inställning till klockor och köp-och-sälj-beteende.

Material och metoder

Utifrån fältstudier och fördomar har ett enkelt diagram plottats upp enligt Figur 1. X-axeln löper från "osentimental" till "sentimental" och Y-axeln från "djup" till "yta".

Presentation1_zps9cad4dc4.gif


Tre kluster (A, B, C) har identifierats utifrån observerade nyckelbeteenden på forumet och ritats in i diagrammet. Det hypotetiska kluster D har ännu inte observerats på forumet men antas ändå förekomma, t ex i verkligheten (även känd som IRL). Klustren karaktäriseras enligt följande:

Kluster A

Hög sentimenatlitet och ett riktigt djuplodande intresse. Här hittar vi den klassiska samlaren: klocknörden som gladeligen betalar femtitusen extra för att en textrad på en urtavla är röd istället för vit och lika gärna skulle kunna adoptera bort ett av sina barn som att sälja en klocka. Ofta är historiken och detaljerna i en klocka minst lika viktiga som dess utseende eller funktionalitet. Samlingarna har en tendens att växa sig stora på grund av oviljan att sälja. Samtidigt kan samlaren stå utan användbar klocka t ex på en solsemester (eftersom ingen av klockorna var täta) eller missa tåget på grund av att klockan går fel (eftersom den bara plockades ur lådan, kanske inte var uppdragen eller möjligen inte ens servad).

Kluster B

Låg sentimentalitet och djuplodande intresse. Lika inbitet nördig i smådetaljerna som storsamlaren, men samtidigt helt osentimental. Här hittar vi rare-huntern, som köper något sällsynt, säljer och går vidare i jakt på nästa historia. För precis som samlaren tycker rare-huntern att historian och kunskapen är lika viktig som klockan i sig. Till skillnad från samlaren kan rare-huntern däremot lägga alla sina pengar på en eller ett par klockor, och hen kan således skaffa sig en imponerande mikro-samling. Som till samlarens fasa kan vara bortbytt mot något annat efter bara ett par dagar.

Kluster C

Låg sentimentalitet och ett intresse som framförallt är fokuserat på klockans yttre. Design, funktionalitet och varumärke väger tyngst vid inköp. Urverk och proveniens är av klart underordnad betydelse. Eftersom man likt rare-huntern är osentimentalt inställd till sina ägodelar testar man i regel väldigt många modeller i jakten på något bättre. Man är helt enkelt den notoriskt otrogne serie-flipparen som betar av det mesta, högt och lågt, så länge det är snyggt och/eller coolt.

Kluster D
Fokus på det yttre men hög sentimentalitet, går det verkligen ihop? Jodå, det gör det, men beteendet är ovanligt på ett klockforum. Kluster D-personen köper klockor för att de är snygga, och behåller dem hela livet. Man är helt enkelt en vanlig människa. Den vanliga människan kan ha valt alltifrån en swatch till en jaeger-lecoultre som sin klocka, men behåller den i vått och torrt och skulle aldrig få för sig att sälja den. Varför skulle man det? Vill man ha en ny klocka får man väl spara lite till och köpa en ny. Och lägga den gamla i en låda.

Resultat

Något resultat föreligger ännu ej, eftersom inga data inhämtats. Trådskaparen väljer att kategorisera sig själv med koordinaterna (1, -2) och ligger således inte i något kluster men närmast Kluster A. (Markerat med ett F i Figur 1) Hypotesen är att en större del av eventuella svarande kommer att mellan de beskrivna huvudklustren. Möjligen kan man utifrån eventuella ytterligare svar definiera fler kluster med specifika karaktärsdrag.

Diskussion

Det kan diskuteras huruvida en undersökning av det här slaget överhuvudtaget har ett syfte. Men det är roligt att sätta etiketter på folk. Huruvida de fyra föreslagna klustren är relevanta eller inte tål också att diskuteras, liksom om det finns bättre sätt att dela in klocknördarna på. Här har bara två mycket enkla parametrar (sentimentalitet och djup) testats. Tråden är öppen för just denna diskussion.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul idee men tycker inte det fungerar för mig. Det är snarare så att ett ur kan uppfylla olika kriterier i olika mån. Är tex ytan tillräckligt bra räcker det. Är uret den första automatiska dinkan räcker det för ett köp. Visar det sig sedan att anledningen till införskaffandet var berättigat får den stanna länge, visar det sig att skälen för köpet inte var tillräckligt starka eller sanna säljs uret.
 

MBx

Cartier
Hade jag haft mer tid och pengar hade jag tillhört kategori A men är inte där ännu.:)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kul idee men tycker inte det fungerar för mig. Det är snarare så att ett ur kan uppfylla olika kriterier i olika mån. Är tex ytan tillräckligt bra räcker det. Är uret den första automatiska dinkan räcker det för ett köp. Visar det sig sedan att anledningen till införskaffandet var berättigat får den stanna länge, visar det sig att skälen för köpet inte var tillräckligt starka eller sanna säljs uret.

Ja, det kompliceras förstås av att det inte måste råda ett strikt motsatsförhållande mellan yta och djup. Och det finns därmed klockval som inte säger någonting alls som bäraren utifrån min indelning. T ex en daydate med trätavla. Är det en samlarklocka? (A) En intressant raritet som funkar som endaklocka? (B) En sjukt snygg och lagom stekig klocka som är kul att testa ett tag? (C) Eller den klocka man köper om man har råkar ha en viss position i samhället och helt enkelt behöver en klocka? (D)
 

BME

Cartier
Hehe svårt avancerat att kategorisera folket på detta forum tror jag :)
Men kudos till dig som försöker!
Känns som att jag skulle placeras i kategori C minus flippandet med ett stänk av kategori D samtidigt som infall kan komma över en vid det mest oväntade tillfället och jag börjar peta i kategori B samtidigt som kategori A smyger på helt plötsligt och blandar sig i...
Vart hamnar jag då!? o_O
Behöver en ny kategori den schizofrene all of the above ibland kategorin :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hehe svårt avancerat att kategorisera folket på detta forum tror jag :)
Men kudos till dig som försöker!
Känns som att jag skulle placeras i kategori C minus flippandet med ett stänk av kategori D samtidigt som infall kan komma över en vid det mest oväntade tillfället och jag börjar peta i kategori B samtidigt som kategori A smyger på helt plötsligt och blandar sig i...
Vart hamnar jag då!? o_O
Behöver en ny kategori den schizofrene all of the above ibland kategorin :)

Äh, det är bara kategorisera och generalisera grovt! Du får positionen (-1, 2).:)
 
  • Like
Reactions: BME

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hade jag inte varit student så hade jag nog kunnat vara i kluster A eller B. Eftersom jag nyligen börjat min klockresa så är det svårt att veta exakt men där finns ett stort sug på att testa olika klockor så antagligen är jag C för tillfället :D
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag ligger nog på A i en del men D i en annan. Håller med Aurum om att det även går att dela upp galenskapen
i samlingen!

Kul och intressant tråd!
 

maxmol

Panerai
Haha, det här är varför världen behöver fler nördar. Då menar jag sådana som dig frere ;)

Förvånad hur svårt folk tyckte det var att placera sig i dessa kategorier. Antar att det är därför statistiker alltid har massa förspelsfrågor och fråga typ det de vill veta på 100 olika sätt.

Jag tror jag är Y=-1,5 och X = 1,5. Jag baserar detta på att det finns en drös klockor som jag pga. mitt intresse aldrig skulle köpa även om de är "snygga" men är skuren mellan om det är klockans (modellen) historia eller tekniska urverk som är det viktigaste för mig. Jag flippar mycket små skräp men behåller normalt pärlorna i samlingen ett bra tag.

Min första klocka var dock en SMP 300 Quartz "Bond" som jag köpte med första lönen. Den blev jag och är än idag fäst vid. Inte för att den är ett "horologiskt" mirakel eller ens särskilt snygg i mitt tycke utan för att den har varit med länge, för att den blev grunden för mitt klockintresse och för att den kan ta massor med stryk. Den gick från att vara min ögonsten till att bli min beater. Så det var en tid i övre tonåren och tidiga 20-års åldern som jag var ett D. Så de finns därute. Jag tror de flesta börjar där. Sen vandrar man sakta ner. :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är nånstans mellan A och D.

Mitt största problem är att jag är för sentimental. Skulle helst vara mer av en flippare/testare eftersom det finns så otroligt mycket man vill pröva men det slutar alltid med att jag har svårt att slita mig från de klockor jag har och eftersom budgeten inte är obegränsad så dröjer det mellan byten.
 

Apansson

Torpare
Komplicerat för mig... Jag bryr mig om varumärke, urverk etc, men jag är inte den som flippar eller följer det som är coolt och trendigt. Jag antar att jag ligger mest i kategori D, med vissa hintar av kategori C. Jag gillar dyra ur, jag identifierar mig själv mer med varumärken som Omega, JLC, IWC, Rolex än med varumärken som Certina, Longines, Oris och dylikt. Varför vet jag inte riktigt, men det är något med det "lyxiga" i de mer premiumorienterade märkena som tilltalar mig. Sedan om det står Jaeger, Omega eller IWC på klockan spelar inte så stor roll, när vi är uppe i det segmentet på ur väljer jag helt enkelt det jag tycker är snyggast.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag har märkt att jag har svårt för klockor utan djup, men behåller inte en klocka utan yta (märke, komplikation, utseende). Sen burkar jag också ha svårt att sälja, eftersom det oftast ligger ganska mycket tanke och möda bakom inköpen. Jag lägger mig därmed mellan A och D, ca (1,5, 0).
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Bakgrund

Den som följer ett klockforum märker snabbt att det finns en rad olika typer av klocknördar. Tyvärr verkar de vara dåligt beskrivna i litteraturen, och den terminologi som används på forumet (t ex "flippare", "brukare", "semi-nasare") verkar i vissa fall vara bristfälligt underbyggd. En sökning på "WIS" i databasen pubmed ger i dagsläget 5955 träffar, men ingen av artiklarna verkar handla om klocknördar. Det är därför nödvändigt att bättre kartlägga prevalensen av de olika typerna av klocknördar, samt att försöka ge en vetenskaplig grund till en korrekt nomenklatur inom området.

Syfte

Syftet med trådstarten är att försöka kategorisera användarna på sveriges största klockforum i olika grupper, s k kluster, utifrån inställning till klockor och köp-och-sälj-beteende.

Material och metoder

Utifrån fältstudier och fördomar har ett enkelt diagram plottats upp enligt Figur 1. X-axeln löper från "osentimental" till "sentimental" och Y-axeln från "djup" till "yta".

Presentation1_zps9cad4dc4.gif


Tre kluster (A, B, C) har identifierats utifrån observerade nyckelbeteenden på forumet och ritats in i diagrammet. Det hypotetiska kluster D har ännu inte observerats på forumet men antas ändå förekomma, t ex i verkligheten (även känd som IRL). Klustren karaktäriseras enligt följande:

Kluster A

Hög sentimenatlitet och ett riktigt djuplodande intresse. Här hittar vi den klassiska samlaren: klocknörden som gladeligen betalar femtitusen extra för att en textrad på en urtavla är röd istället för vit och lika gärna skulle kunna adoptera bort ett av sina barn som att sälja en klocka. Ofta är historiken och detaljerna i en klocka minst lika viktiga som dess utseende eller funktionalitet. Samlingarna har en tendens att växa sig stora på grund av oviljan att sälja. Samtidigt kan samlaren stå utan användbar klocka t ex på en solsemester (eftersom ingen av klockorna var täta) eller missa tåget på grund av att klockan går fel (eftersom den bara plockades ur lådan, kanske inte var uppdragen eller möjligen inte ens servad).

Kluster B

Låg sentimentalitet och djuplodande intresse. Lika inbitet nördig i smådetaljerna som storsamlaren, men samtidigt helt osentimental. Här hittar vi rare-huntern, som köper något sällsynt, säljer och går vidare i jakt på nästa historia. För precis som samlaren tycker rare-huntern att historian och kunskapen är lika viktig som klockan i sig. Till skillnad från samlaren kan rare-huntern däremot lägga alla sina pengar på en eller ett par klockor, och hen kan således skaffa sig en imponerande mikro-samling. Som till samlarens fasa kan vara bortbytt mot något annat efter bara ett par dagar.

Kluster C

Låg sentimentalitet och ett intresse som framförallt är fokuserat på klockans yttre. Design, funktionalitet och varumärke väger tyngst vid inköp. Urverk och proveniens är av klart underordnad betydelse. Eftersom man likt rare-huntern är osentimentalt inställd till sina ägodelar testar man i regel väldigt många modeller i jakten på något bättre. Man är helt enkelt den notoriskt otrogne serie-flipparen som betar av det mesta, högt och lågt, så länge det är snyggt och/eller coolt.

Kluster D
Fokus på det yttre men hög sentimentalitet, går det verkligen ihop? Jodå, det gör det, men beteendet är ovanligt på ett klockforum. Kluster D-personen köper klockor för att de är snygga, och behåller dem hela livet. Man är helt enkelt en vanlig människa. Den vanliga människan kan ha valt alltifrån en swatch till en jaeger-lecoultre som sin klocka, men behåller den i vått och torrt och skulle aldrig få för sig att sälja den. Varför skulle man det? Vill man ha en ny klocka får man väl spara lite till och köpa en ny. Och lägga den gamla i en låda.

Resultat

Något resultat föreligger ännu ej, eftersom inga data inhämtats. Trådskaparen väljer att kategorisera sig själv med koordinaterna (1, -2) och ligger således inte i något kluster men närmast Kluster A. (Markerat med ett F i Figur 1) Hypotesen är att en större del av eventuella svarande kommer att mellan de beskrivna huvudklustren. Möjligen kan man utifrån eventuella ytterligare svar definiera fler kluster med specifika karaktärsdrag.

Diskussion

Det kan diskuteras huruvida en undersökning av det här slaget överhuvudtaget har ett syfte. Men det är roligt att sätta etiketter på folk. Huruvida de fyra föreslagna klustren är relevanta eller inte tål också att diskuteras, liksom om det finns bättre sätt att dela in klocknördarna på. Här har bara två mycket enkla parametrar (sentimentalitet och djup) testats. Tråden är öppen för just denna diskussion.
Är det möjligtvis en taktiktavla från ett hockeylag du uppvisar. Om svar ja vilket lag? Om svar nej vart inhandlar du ditt rökverk? ;)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag tror att två dimensioner är allt för få för att fånga oss, pröva 7!

Svårt att visualisera 7 dimensioner? Enkelt, tänk i n dimensioner och låt n gå mot 7...

Vi tänkte lite på detta back in the day på det gula forumet också... standing on the shoulders of giants... Yadayada...

http://www.network54.com/Forum/594638/message/1314339921/Vilken typ av klocknörd är du-


Gula TTT...det är för mig vad den kinesiska civilisationen var för renässansmannen. Man plöjer de gamla grekerna (dvs söker på KS efter en liknande tråd), tror sig vara något nytt på spåren, och så kommer Marco Polo och berättar att allt man tänkt redan är tänkt någon annanstans...för tvåtusen år sen. Gillar ditt inlägg där, dock. Lite annan infallsvinkel men samma ambition.

Visst skulle det kunna bli mer träffsäkert med fler dimensioner. maxmol är något på spåren när han lägger in tidsaspekten - kanske börjar vi alla i D på vår väg mot A eller B - kanske behövs en z-axel. Men vilken storhet lägger vi in där?
 

Khaleesi

Omega
Lägger mig definitivt i C och D. Säljer aldrig något jag gillar, har fortfarande kvar en hockeyklubba som skjuter kolfiber-flisor varje gång den böjs fastän jag har 2 nya bättre :D
 

Vesper

Rolex
Jag ligger nog närmast D av de ovanstående alternativ. Intressant frågeställning, men som frere skrev så kanske det är där man börjar för att sedan komma mer mot A?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

john b

Rolex
Jag tror att två dimensioner är allt för få för att fånga oss, pröva 7!

Svårt att visualisera 7 dimensioner? Enkelt, tänk i n dimensioner och låt n gå mot 7...

Vi tänkte lite på detta back in the day på det gula forumet också... standing on the shoulders of giants... Yadayada...

http://www.network54.com/Forum/594638/message/1314339921/Vilken+typ+av+klocknörd+är+du-


Ajajaj, nu fick jag akut nostalgiångest efter en enklare och roligare tid.
Tack för the blast from the past!
 
Topp