• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor att gravera - His & hers

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Hej!
Är på jakt efter klockor till mig och min hustru som man kan gravera (baklocket). Har i nuläget tittat på Rolex OP, Tudor BB36 samt nya Tudor 1926.
Tacksam för andra tips. Klockorna behöver inte vara "identiska" men trevligt om man kan se att de "hör ihop". Jag ser gärna att de är automatiska alt. att dammodellen är quartz. De flesta klockor nu för tiden har tyvärr glasbaksidor alt. annan märkning. Maxbudget i nuläget är 100 kSEK för båda klockorna.
Tack på förhand :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jaeger LeCoultre reversos, känns för mig som det naturliga valet.
8E51919D-D55F-4D25-BEB1-F924BE75235C.jpeg
8B1E8E83-7B8B-4387-8174-D6195155E83A.jpeg

Här är min, frugan har inte sparar ihop till sin ännu, hon gör en massa konstiga prioriteringar vinterkläder till barnen och så...
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Reverso känns verkligen som ett klockrent val. Dessvärre blir det över budget. Classic small manuell listar 58,5 exkl. gravering.
Alt. att hitta beg. men jag är av den åsikten att man ska lämna klockan som den var när den köptes, dvs att gravera i efterhand känns nästan lite vanhelgande.
 

zzaphod

Cartier
Reverso känns verkligen som ett klockrent val. Dessvärre blir det över budget. Classic small manuell listar 58,5 exkl. gravering.
Alt. att hitta beg. men jag är av den åsikten att man ska lämna klockan som den var när den köptes, dvs att gravera i efterhand känns nästan lite vanhelgande.
Går nog säkert att förhandla lite om du köper två på en gång :) Håller med om att detta måste vara en superbra klocka för gravyr!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Reverso känns verkligen som ett klockrent val. Dessvärre blir det över budget. Classic small manuell listar 58,5 exkl. gravering.
Alt. att hitta beg. men jag är av den åsikten att man ska lämna klockan som den var när den köptes, dvs att gravera i efterhand känns nästan lite vanhelgande.
Gå in på nymans eller Krons och prata med dom. Det är fina människor som säkert hjälper dig hitta en lösning och kanske ger dom dig lite bättre pris också?

Annars finns det massor av fina på Chrono24 som kan vara lämpliga.

JLC är det du borde köra på, bara att börja jakten broder
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Reverso känns verkligen som ett klockrent val. Dessvärre blir det över budget. Classic small manuell listar 58,5 exkl. gravering.
Alt. att hitta beg. men jag är av den åsikten att man ska lämna klockan som den var när den köptes, dvs att gravera i efterhand känns nästan lite vanhelgande.
Krävs ju bara 15% i rabatt för att ro hem det... :bored:
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Krävs ju bara 15% i rabatt för att ro hem det... :bored:
Sant.. får bli en tur till Hufvudstaden för att titta och känna lite. Dessvärre föll de inte hustrun i smaken. Kanske blir ändring när hon ser klockorna irl.
Just nu verkar Aqua Terra 38mm ligga i topp. Dock lite svårgraverad... Jag såg att även IWC hade graverbara baksidor. Nya ingenhören såg riktigt trevlig ut.
Några andra tips?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sant.. får bli en tur till Hufvudstaden för att titta och känna lite. Dessvärre föll de inte hustrun i smaken. Kanske blir ändring när hon ser klockorna irl.
Just nu verkar Aqua Terra 38mm ligga i topp. Dock lite svårgraverad... Jag såg att även IWC hade graverbara baksidor. Nya ingenhören såg riktigt trevlig ut.
Några andra tips?
Tror inte riktigt vi har samma smak utifrån de modellerna du listar i det inlägget. :D
Hade jag köpt en keeper jag ska ha resten av livet hade jag kört på en klassisk modell, typ en JLC.
 

Husse

Patek
Tror inte riktigt vi har samma smak utifrån de modellerna du listar i det inlägget. :D
Hade jag köpt en keeper jag ska ha resten av livet hade jag kört på en klassisk modell, typ en JLC.

Tror inte ni liksom jag, att när dom har sett och klämt på JLC Reverson på riktigt då kommer dom att förstå detta med Keeper mycket bättre?
Dessa klockor har ju en detaljrikedom, närvaro och kvalitet som är väldigt speciell samt att det är möjligt att vika fram gravyren med klockan på!
Jag vet vilket ur jag kommer att gravera!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte ni liksom jag, att när dom har sett och klämt på JLC Reverson på riktigt då kommer dom att förstå detta med Keeper mycket bättre?
Dessa klockor har ju en detaljrikedom, närvaro och kvalitet som är väldigt speciell samt att det är möjligt att vika fram gravyren med klockan på!
Jag vet vilket ur jag kommer att gravera!
Smaken är ju som baken men vill man ha något resten av livet så tycker jag man ska sikta på en modell som i princip varit oförändrad utseendemässigt i 50 år, det känns lite mer sofistikerat och framtidssäkrat. Typ en klassisk JLC, Cartier, Vulcan eller whatever.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Tror inte ni liksom jag, att när dom har sett och klämt på JLC Reverson på riktigt då kommer dom att förstå detta med Keeper mycket bättre?
Dessa klockor har ju en detaljrikedom, närvaro och kvalitet som är väldigt speciell samt att det är möjligt att vika fram gravyren med klockan på!
Jag vet vilket ur jag kommer att gravera!
Ingen snack om saken vad gäller kvalitet. Jag har under längre tid spanat på reverson. Har dock small handled, 16,5, så endast small (och duon) passade senast jag testade. Allt annat blev tyvärr för stort.
I detta fallet är det mer att utseendet inte faller andra hälften i smaken. Kan dock bli ändring när hon testat irl. Vilken modell/dammodell rekommenderar ni en 13mm handled?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ingen snack om saken vad gäller kvalitet. Jag har under längre tid spanat på reverson. Har dock small handled, 16,5, så endast small (och duon) passade senast jag testade. Allt annat blev tyvärr för stort.
I detta fallet är det mer att utseendet inte faller andra hälften i smaken. Kan dock bli ändring när hon testat irl. Vilken modell/dammodell rekommenderar ni en 13mm handled?
13mm en fingerborg ;)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Annars är väl varsin Rolex OP en 39 o en 34 tex en utmärkt kombo med väldigt graverbar baksida. (Föv det enda bra med den baksidan!)
 

Rivalen

Rolex
Försäkra dig så gott det går att gravyren kommer att få det utseende du/ni vill ha. Utseendet är en smaksak så det gäller att veta att gravören kan göra det så som du vill ha det. Har han bildexempel på utförda arbeten etc. Om du visar upp bild på hur du vill ha det, kan han lova att det kommer att se ut så. Visst jag skriver självklarheter, men detta är vad som fått mig att tveka till gravyr hos extern gravör utanför tillverkaren. Samtidigt gillar jag tanken och vill gärna se resultatet om du går vidare.
 
Topp