• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor för land?

MBKS

Omega
Av någon outgrundlig anledning så domineras klockbranschen av dykar- och flygklockor. Jag förstår att vi känner fascination för både hav och flyg, men blir emellanåt lite löjligt då varken nästan någon av oss dyker och flyger. Jag dömer ingen, gillar både dykare och flygare och äger/har ägt både och.

Nu är jag lite nyfiken på klockor som är mer lämpade för land, exempelvis Casio Pro Trek, Seiko Landmaster, field klockor osv. Fyll gärna på.
 
Av någon outgrundlig anledning så domineras klockbranschen av dykar- och flygklockor. Jag förstår att vi känner fascination för både hav och flyg, men blir emellanåt lite löjligt då varken nästan någon av oss dyker och flyger. Jag dömer ingen, gillar både dykare och flygare och äger/har ägt både och.

Nu är jag lite nyfiken på klockor som är mer lämpade för land, exempelvis Casio Pro Trek, Seiko Landmaster, field klockor osv. Fyll gärna på.
I can’t say my fascination with divers has to do with water and I don’ believe the reason for most is water either... the reason has more to do with the”purpose build“ , “the status” and with the “aesthetics” of the watch. Most man want watch that can ”handle” it all. A watch that for the money we pay will have screw down crown, thick enough crystal of preferably premium material, high water resistance, adequate case materials, durable build.
.... than for many a recognizable brand is a must, often recognizable design too. Design and the rest is more personal taste, but my point here is that we all want a long term durable watch we can rely on while abuse and push to the limits and expect to keep ticking because of all those durability elements diver watches do have in common. I love field watches and I had few but not many are as rugged as divers watches are!
 

MBKS

Omega
@Finnish Jo Håller med och jag känner också en fascination kring dykare, men IRL så hade kanske andra funktioner varit mer användbara för mig. Dykare är oftast onödigt tjocka t.ex. Så vi betalar för något med 200-1000m vattentäthet både i pengar och storlek. Gillar också CWC och field watchen är väl ett bra alternativ för landkrabbor. Behövs inte mycket mer än så och sizen får man inte i en dykare.

@BluEd Aqua Terra är fin, men "Aqua" :) Intressant med klockor som har en historik utanför vatten, men det har kanske Aqua Terra. Helt klart elegantare och mer allround än en Seamaster Pro.
 

MBKS

Omega
En Citizen Altichron hade kanske varit ett kul budgetalternativ, om den inte var så stor.

Promaster%20Altichron-main.png
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ja, för alla springer runt och leker Bear Grylls till vardags?
Förstår nog inte riktigt frågeställningen, finns ju en miljard stålsport och dylikt för landliv tänker jag✌🏼
 

MBKS

Omega
@Von Vet inte vad du inte förstår, men förstår själv att dom flesta klocktrenderna grundar sig i historia eller funktion. Så jag ville bara starta en tråd som exkluderar dykare och flygare. Även om dykare som Sub och BB m.fl. är bra och användbara klockor så är det så jäkla uttjatat i mitt tycke.
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
@Von Vet inte vad du inte förstår, men förstår själv att dom flesta klocktrenderna grundar sig i historia eller funktion. Så jag ville bara starta en tråd som exkluderar dykare och flygare. Även om dykare som Sub och BB m.fl. är bra och användbara klockor så är det så jäkla uttjatat i mitt tycke.
Okej då är jag med, en tråd för alla klockor utom dykare och flygare. Som sagt, hyfsat brett ämne men det är din tråd 🙂
 

NickG

Cartier
Alla Field watches är väl bäst lämpade för land? t.ex Hamilton Khaki Field 38mm. Hamilton startade väl som en klocktillverkare för Järnvägsarbetare, detta lämpades extra bra för just detta tack vare något dammskyddspatent om jag inte minns fel.

Omega Railmaster är ju också en landklocka, namnet säger ju sig självt.

Rolex Milgauss, tillverkad för arbetare på olika typer av labb och kraftverk.

Rolex Explorer, låter namnet tala för sig själv.

Nu är ju dessa klockor i en helt annan prisklass än de du nämnde, men en Hamilton Khaki Field har en väldigt rimlig prislapp.
 
@Finnish Jo Håller med och jag känner också en fascination kring dykare, men IRL så hade kanske andra funktioner varit mer användbara för mig. Dykare är oftast onödigt tjocka t.ex. Så vi betalar för något med 200-1000m vattentäthet både i pengar och storlek. Gillar också CWC och field watchen är väl ett bra alternativ för landkrabbor. Behövs inte mycket mer än så och sizen får man inte i en dykare.

@BluEd Aqua Terra är fin, men "Aqua" :) Intressant med klockor som har en historik utanför vatten, men det har kanske Aqua Terra. Helt klart elegantare och mer allround än en Seamaster Pro.
Förvisso "Aqua" - men också "Terra" :) Såvitt jag förstått Omega är det lite av poängen, när man då också skalat bort alla typiska dykaregenskaper så som tjocklek, bezel etc.

Som andra skribenter har varit inne på tycker jag att exempelvis Rolex Explorer, Tudor BB36, Zenith Defy, Railmaster med flera kanske passar in i kategorin. För kategorin bör rimligtvis defineras som någon typ av "field" kategori, där kostymare utesluts precis som andra landkrabbor men med specifik funktionalitet, ex. racingklockor?
 
Topp