• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor/Grupperingar

HLG

Basic
Hej,
Har lite svårt att se att vissa grupperingar medvetet eller omedvetet har ett viss klockmärke eller en viss modell.
Har ni sett att en viss grupp, politisk inriktning, position, yrkesgrupp osv, osv har ett visst klockmärke eller modell?
Eller är val av klocka ett helt personligt val frånkopplat från yrke, position, politisk åsikt, osv?

Jag är ju attackdykare, filmstjärna och bodybuilder. Och i just mina kretsar blir det Mycket Panerai, ex. Stallone, Arnold, statham osv.. Jag själv kör denna
IMG_20190430_132242.jpg

Så nog är det som du säger, att vissa märker florerar mer eller mindre i grupperingar.

Menar du att breitling bärs av dörrvakter i Göteborg, Cartier av adeln i Stockholm, och Omega av mellanchefer... Och Seiko av brevbärare och underhållsteknikerna i industrin?

Annars vet jag inte. Jag bär vad jag gillar. Jag är frälst i rolig produktion, därav swatch? Njaeee jag gillar även färg. Så tror det handlar mer om skojigheten i att bara gilla en klocka...

Tjejer i nedre delen av 20 års åldern är sjuuuukt nöjda med sin nya lyxklocka, DK, DW etc...
Sen har jag faktiskt tänkt på att en större andel mellanchefer bär omega.
Skitsamma tänker jag. :)

Säkert så i viss mån, klockor har ju ett visst signalvärde och det finns säkert människor som väljer klocka för att signalera en upplevd grupptillhörighet. Tror dock att det är rätt ovanligt här på forumet och bland genuint klockintresserade. Skulle vara klocknörd i så fall :D

Att mellanchefer kör Omega, helst då Seamaster är inte helt taget ur luften. Ligger något i det. Känner att de har råd och vill unna sig med en dyrare klocka men inte så dyr som Rolex och har det inget direkt intresse för klockor så är det Omega och Tag Heuer allt de känner till.
Nu generaliserar jag mycket men titta runt så kommer ni se att jag inte är helt ute och cyklar.

Senast ändrad:
Att mellanchefer kör Omega, helst då Seamaster är inte helt taget ur luften. Ligger något i det. Känner att de har råd och vill unna sig med en dyrare klocka men inte så dyr som Rolex och har det inget direkt intresse för klockor så är det Omega och Tag Heuer de känner till.
Nu generaliserar jag mycket men titta runt så kommer ni se att jag inte är helt ute och cyklar.
Äh, den typen av folk köper Rolex idag. Det är billigare.

Hej,
Har lite svårt att se att vissa grupperingar medvetet eller omedvetet har ett viss klockmärke eller en viss modell.
Har ni sett att en viss grupp, politisk inriktning, position, yrkesgrupp osv, osv har ett visst klockmärke eller modell?
Eller är val av klocka ett helt personligt val frånkopplat från yrke, position, politisk åsikt, osv?
Varför har du svårt att se det? Är man exempelvis polis eller militär och bär klocka när man arbetar är väl en stryktålig G-Shock ett givet val? Är man börsmäklare och alla kollegor bär fräsiga guldklockor så blir man färgad av det. Det är nog inte så konstigt. Att däremot politisk inrikting skulle spela in tycker jag låter mindre troligt.

Tror det är något mindre vanligt med vissa märken eller klocktyper efter grupptillhörighet hos ägaren när det gäller personer med genuint klockintresse än hos genomsnittsbrukaren. Som någon redan berört, om jag tolkat rätt.

Vad hör en person som undertecknad vilken kan intressera sig för otaliga klockor mellan tunga silverdinkor från civil war-eran och till senaste G-Shocken till för grupp tro? Vet ej, men en oroväckande grupp befarar jag.

Att mellanchefer kör Omega, helst då Seamaster är inte helt taget ur luften. Ligger något i det. Känner att de har råd och vill unna sig med en dyrare klocka men inte så dyr som Rolex och har det inget direkt intresse för klockor så är det Omega och Tag Heuer allt de känner till.

iz funny 'cause iz true.

Höga chefer har oftast inte koll
Mellanchefer har omega
Sälj har Rolex
Tycker nog att det är ganska konstant likadant på de flesta ställen jag är på :)

Tillbaka
Topp