Tucca
Basic
Någon gång i skiftet 60-70-tal, köpte man sin första klocka. Det var en Tissot armbandsur i tidsenlig design, den har man dessvärre inte kvar. Men nummer två finns kvar det är den lilla orangfärgade Swiza väckarklockan. Det finns en anekdot om den. Tappade den i golvet, axeln i svänghjulet gick av. Sedan var den i lådan i så där 15-tal år. Så flyttade jag till Zagreb i början av 90-talet. Tog klockan till en urmakare. och frågade om han kunde göra något. Han kikade in och och hans ansikte lyste upp, kroppen fick plötsligt en anspänning. Han berättade att han hade skaffat ett sådant hjul till en kund som senare inte dök upp. Det fodrades lite adaption. Ivern kliade i honom, han bad vänligt att jag kunde gå nu. När jag dök upp några dagar senare höll han klockan i ansiktshöjd, tittade mig i ögonen och sade - Det här är en mycket bra klocka. Så blev man fast och började samla klockor. För min del behövde det inte vara märkesur, det räckte att det var något som gjorde att man tyckte om dem.
Den sista klockan, med kopparfärgad urtavla, undrar jag över. Har inte kunnat finna något på nätet. På framsidan står det AXA, på baksidan Ehr. Vad är det för märke, när kan den ha tillverkats etc. Hjälp!
Den sista klockan, med kopparfärgad urtavla, undrar jag över. Har inte kunnat finna något på nätet. På framsidan står det AXA, på baksidan Ehr. Vad är det för märke, när kan den ha tillverkats etc. Hjälp!
Bilagor
Senast ändrad: