• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor i prisklassen 15-23k

Galaxy

Rolex
Det är svårt att ge bra råd utan att veta mer om dina önskemål tycker jag. Vill du ha en klocka som är sportig eller dressig? Ska det vara ett märke med tydlig prestige eller vill du ha något som flyger under radarn? Utan att veta några detaljer så vill jag ändå ge lite personliga tips och råd. För det första: Grymt kul att du som snart 18-åring väljer att lägga pengar på en rejäl klocka, det är något jag tror du kommer att vara tacksam för både nu och många år framöver :) Att köpa nytt kan säkert kännas lockande, och visst är det något speciellt att gå in i en butik, köpa något nytt och få känslan av att själv få packa upp och att vara den enda ägaren. Samtidigt tänker jag så här: Är man 18 år finns alltid risken att man ångrar ett köp inom ett år eller två. Mycket händer i livet vid den tiden, man prioriterar olika, smaken ändras etc. Så, mitt tips är att köpa begagnat, och att köpa något som är hyfsat lätt-flippat. Skulle du efter en tid känna att du vill byta upp dig eller prioritera annat i livet så får du då lätt igen pengarna.

Många har nämnt Rolex DJ i olika varianter till dig och det är också ett av mina tips. Det är en otroligt elegant klocka, dessutom med inhouse urverk. De går dessutom att variera mycket beroende på armband/länk etc. Jag tycker personligen att en Rolex Explorer hade varit ett bra alternativ eftersom den är betydligt mindre vanlig än en DJ vilket kan vara rätt trevligt.

Vill du ha något sportigt så finns det ju alltid Omega SMP, där du borde kunna hitta något väldigt bra begagnat inom budget.

Tudor Black Bay tycker jag också är ett väldigt bra tips: Går att hitta inom budget begagnad i bra skick vad jag vet. Den flyger långt under radarn bland vanligt folk, men vi entusiaster har ju järnkoll ;)

Oris är också ett märke som är ganska okänt för vanligt folk, men där du hittar många klockor inom budget.

Jaeger LeCoultre är att märke som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, där du hittar en 37mm Master Control för runt 25k begagnad om man kollar Chrono24. Jag vet inte hur rimligt det är att få den för det priset begagnad i Sverige? In-house urverk och en mycket elegant klocka.
watch-club-jaeger-lecoultre-master-control-date-25461-402x402.jpg



Jag har alltid varit väldigt svag för Ulysse Nardin, och då framförallt den gamla Marine Chronometer. Finns inom din budget begagnad, men det är tyvärr ett märke som inte är så känt i Sverige så det kan bli svår-flippat. ETA-verk i botten men ganska hårt uppgraderat/modifierat av UN vad jag minns.
263-22-7.40_main.jpg
Tack så mycket för ett riktigt utförligt svar! Vi har väldigt lika tankar, lutar för tillfället mycket åt DJ. Både JLC och UN har några riktigt schyssta modeller, bland annat en UN-vintagekronograf som finns ute på K&S för 8,5. :)
 
haha hade samma tankar var också helt inställd på att om jag någonsin mot all förmodan skulle köpa en DJ skulle det vara en 16200 men efter den bilden började jag med tveka, en vit med räfflad kan nog vara trevligt det med.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vit tavla är j-vligt fint. Ovanligt på 160x men ganska vanligt på 16000 serien. Klart du kan köra räfflat och oyster. Har själv en 1601 på oyster.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Var 100% inställd på en 16200, men efter att jag såg krämbulles bild i klädtråden blir jag lite kluven om jag inte bör välja en räfflad ring... Å andra sidan föredrar jag Oyster över Jubilee. Detta blir svårt...

Jag personligen tycker det klagas överdrivet mycket på Oyster i kombination med räfflad ring, jag skulle inte ha några problem med att köra det på min. Letar just nu så smått efter en 7836 eller 78360 och skulle isf. köra den på DJen utan att tveka mellan varven.

Men det är underskattat att ha en klocka utan länk att flippa band på emellanåt också, det är inte bara panna-ägare som kan få dille på olika schyssta band.

image-jpg.57680


Många fina tips i tråden men en DJ är och förblir en klassiker inom rimlig budget och som klär i många olika kombinationer och därmed är extremt användbar.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Alltid svårt att ge andra råd vilken klocka de ska köpa. Ett säkert kort i alla fall som många andra skriver och som ligger bra inom denna budget är ju faktiskt en DJ. Trevligt också att den gör sig bra på många andra band om man vill byta från länken.
 

Galaxy

Rolex
Jag personligen tycker det klagas överdrivet mycket på Oyster i kombination med räfflad ring, jag skulle inte ha några problem med att köra det på min. Letar just nu så smått efter en 7836 eller 78360 och skulle isf. köra den på DJen utan att tveka mellan varven.

Men det är underskattat att ha en klocka utan länk att flippa band på emellanåt också, det är inte bara panna-ägare som kan få dille på olika schyssta band.

image-jpg.57680


Många fina tips i tråden men en DJ är och förblir en klassiker inom rimlig budget och som klär i många olika kombinationer och därmed är extremt användbar.

Håller med om att bandanvändande på Rolex generellt är underskattat. Har aldrig föredragit länk egentligen. Jag tänker mig en 16014 med svart rocka och ett Rolex-spänne i stål :hungry:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor

Bebitz

Cartier
Bebitz kan du förklara varför du avrundar neråt istället för uppåt i din annons? Tänkte rekommendera Compis att köpa den eftersom jag trodde brist på datum innebar premium, men nu blir jag förvirrad.


Kul att ni har skoj på andras bekostnad på detta forum :) min åsikt är att den är mer eftertraktad och därför mer värdefull än den som går att köpas ny med datum. Du eller övriga som kommenterat hånfullt behöver inte tycka likadant. Jag avrundande nedåt, för att jag tyckte det var smidigast. Om man är intresserad, men tycker att priset är kryddat så är det fritt fram att lägga ett bud i PM. Jag förstår inte vad problemet är?
 

Galaxy

Rolex
Res för pengarna för i helvete!

J
Har läst det tipset av dig förut Jens, och du har egentligen helrätt. Men jag har en del resor planerade, kommer bland annat att jobba extra under detta år för att spara ihop till en roadtrip till USA nästa sommar. Innan det ska jag till London och Gran Canaria, så för stunden har jag nog med resande.. :)

Köp den här, kostar bara 18tkr och då har säljaren avrundat nedåt.. den tillverkas inte längre och är identisk med samma modell tillverkades på 60-talet så det ger en premium på 20%!!!!!!

https://klocksnack.se/threads/longines-legend-diver-no-date-tillverkas-inte-längre.27783/
Sluta tjöta och köp nåt! Skynda!
Ääh, måste vänta tills jag fyller 18 i november...
 

jbbs

Omega
Har läst det tipset av dig förut Jens, och du har egentligen helrätt. Men jag har en del resor planerade, kommer bland annat att jobba extra under detta år för att spara ihop till en roadtrip till USA nästa sommar. Innan det ska jag till London och Gran Canaria, så för stunden har jag nog med resande.. :)

Ääh, måste vänta tills jag fyller 18 i november...


Kändes som att jag var yngst på forumet med mina snart 21, kul att det finns fler i min ålder! :)
 
Topp