• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor i vardagen

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag hävdar att de personer som inte är intresserade av klockor är indelade i två kategorier, de som gör ordentlig research (googlar, frågar någon kunnig etc.) innan ett köp och de som inte gör det. Dessa två kategorier kan i sin tur sedan deles in i ett antal undergrupperingar baserat på budget:

Gruppen som gör research:
1. Låg budget, köper i de flesta fall Seiko
2. Hög budget, kommer fram till att man vill ha ett märke som andas kvalitet såsom Rolex, Patek, IWC och JLC
3. Medelbudget, köper Oris, Longines, Tag Heuer eller Omega seamaster

Gruppen som inte gör research:
1. Låg budget, köper Daniel Wellington, något på Ur&Penn eller med lite tur en Seiko
2. Hög budget, köper Rolex av anledningen att det är det enda lyxmärke som de och många andra känner till
3. Medelbudget, går in i en klockaffär och väljer det som är snyggt/personalen rekommenderar, köper till slut Oris, Longines, Tag Heuer eller Omega seamaster

Detta kan tyckas vara en rätt enkel slutsats, men stämmer den verkligen? Finns gruppen som inte gör research men ändå köper en klocka i medelbudgetklassen verkligen? Jag har stött på människor i alla kategorier förutom just den. Undergruppering 3 är liten även i kategorin som gör research, men bland de som inte gör research verkar den vara i princip obefintlig.
Jag generaliserar grovt och utgår bara ifrån egna erfarenheter, men visst är jag ändå något på spåren?

Diskussionsunderlag: Finns undergruppering 3 bland de som inte gör research? Har ni någonsin träffat någon ur gruppen? Om inte, varför?
 

Camo00

Patek
Bra fråga! Har också funderat på vilken målgrupp utanför klocknördarna som köper de mer okända märkena för stora pengar. De billigare klockorna säljer ju som smör, oavsett varumärke. De välkända märkena säljer ju på det. Men de andra?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Min kompis tillhör nog nr3 utan research. Han ville ha en klocka som passade till det mesta och med fin kvalite.
Han köpte en Longines i princip utan min inblandning. Har för mig att han frågade mig om den och fick väl samma svar som han skulle fått av personalen, att den är klassisk och av ett anrikt klockfabrikat.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Möjligen faller denna in under icke research->grupp 2 men jag var inne på Jarl Sandin och iakttog där en herre på 35' som gick runt och kollade på alla möjliga klockor, fick utplockat en hel hög från månfas longines till fet bratte till iwc aquat men tyckte inte de passade. På nästa runda gick han förbi iwc top gun och bara "den där var läcker vad är det?" 5min senare hade han dragit kortet.

Vad skulle hans grupptillhörighet kunna vara? hög budget, skiter i Rolex men spontanköper gärna en klocka i 80t kr klassen (eller vad de nu kostar)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Möjligen faller denna in under icke research->grupp 2 men jag var inne på Jarl Sandin och iakttog där en herre på 35' som gick runt och kollade på alla möjliga klockor, fick utplockat en hel hög från månfas longines till fet bratte till iwc aquat men tyckte inte de passade. På nästa runda gick han förbi iwc top gun och bara "den där var läcker vad är det?" 5min senare hade han dragit kortet.

Vad skulle hans grupptillhörighet kunna vara? hög budget, skiter i Rolex men spontanköper gärna en klocka i 80t kr klassen (eller vad de nu kostar)

Han hamnar i en klass där de har god smak men annars noll koll på klockor
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Min åsikt (som inte har någon som helst förankring i någonting) är att de i gruppen som inte gör research i mycket högre grad än i researchruppen köper sin klocka utifrån vad andra tycker om den. Jag tror t.ex att de med medelbudget inte särskilt ofta köper Oris, eftersom "vanligt folk" inte tillför status till ens person då de inte vet vad Oris är för ett märke. Istället för Oris skulle jag säga att de köper Breitlings instegsmodeller, Tag och Omega. Det är också den sortens klocklöpare som kan lägga för mycket på en "klädmärkesklocka" utifrån tesen att det är ett känt märke som ger status bland polarna och övriga okunniga.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Möjligen faller denna in under icke research->grupp 2 men jag var inne på Jarl Sandin och iakttog där en herre på 35' som gick runt och kollade på alla möjliga klockor, fick utplockat en hel hög från månfas longines till fet bratte till iwc aquat men tyckte inte de passade. På nästa runda gick han förbi iwc top gun och bara "den där var läcker vad är det?" 5min senare hade han dragit kortet.

Vad skulle hans grupptillhörighet kunna vara? hög budget, skiter i Rolex men spontanköper gärna en klocka i 80t kr klassen (eller vad de nu kostar)

I detta system så är han väl närmast grupp 2, men det skulle behövas fler grupper för att placera folk mer exakt.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Kan det vara så enkelt som att icke invigda helt enkelt inte har medelbudgeten? Antingen så har de den låga budgeten (man kan ju inte lägga mer än 1000 kr på en klocka), eller så känner de att de har så pass mycket pengar över att de kan gödsla med den. Samtidigt så skulle det då inte finnas något kundunderlag för grupp 2, och tillverkarna skulle inte kunna göra dessa klockor. Eller är det de klockintresserade som finansierar mellanbudgetmärkena?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Vet inte riktigt vart denna faller in men det får du bestämma.
En bekant som köpte sådan här Tag på semestern för att den var snygg, den köptes i ett skatteparadis för bra pris.
Alternativet var en Orange PO, men denna gillades mer pga sportigheten samt den röda visaren.
Han kollade bara var priset var hemma med en bekant för att jämföra, klockan har suttit på konstant i 2-3 år ca och badat, duschat och fått allmänt mycket spö då den används verkligen.

tag-heuer-carrera-CV2014.BA0794.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Tyvärr måste jag vara tråkig och säga att jag tycker din tes faller iom att gör man research är man intresserad. Alltså skiljer sig grupperna redan där.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Tyvärr måste jag vara tråkig och säga att jag tycker din tes faller iom att gör man research är man intresserad. Alltså skiljer sig grupperna redan där.

Jo, jag kom också att tänka på det efter jag startade tråden, men frågeställningen gäller kategorin som inte gör research och bör således fortfarande vara intressant.
 

JayJay

Rolex
Min åsikt (som inte har någon som helst förankring i någonting) är att de i gruppen som inte gör research i mycket högre grad än i researchruppen köper sin klocka utifrån vad andra tycker om den. Jag tror t.ex att de med medelbudget inte särskilt ofta köper Oris, eftersom "vanligt folk" inte tillför status till ens person då de inte vet vad Oris är för ett märke. Istället för Oris skulle jag säga att de köper Breitlings instegsmodeller, Tag och Omega. Det är också den sortens klocklöpare som kan lägga för mycket på en "klädmärkesklocka" utifrån tesen att det är ett känt märke som ger status bland polarna och övriga okunniga.
+1
 

Rookien

Panerai
Är relativt nybliven klock intresserad, köpte en Omega AT 8500 för jag fastnade för den helt enkelt, dvs köpte den för jag ville ha den - skulle lika gärna kunna köpt en DJ eller likn (vilket jag förmodligen gör nästa gång), dock köpte jag klockan för min egen skull inte för någon annans. Finns det verkligen någon som lägger ut de pengarna för att impa på någon i bekantskapskretsen som fömodligen inte vet ett dyft om klockor heller?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag har handlat medelbuget utan att veta någonting!

När jag var 23 såg jag en tag heuer monaco i ett skyltfönster, tyckte den var grym och tänkte "en sån ska jag köpa när jag slutar plugga". Stötte på den igen i någon tidning och på någon modeblogg. Kollade på bilderna och läste om steve mcqueen, men ingenting om urverk eller annat ovidkommande trams. Två år senare tog jag examen och skaffade den. Ny såklart, på NK. Kan inte ens minnas att jag provade något annat.

Ungefär ett år senare blev jag intresserad av klockor på riktigt. Har klockan kvar men skulle inte handla på samma (lyckligt oförstörda) sätt idag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Av ren nyfikenhet. Vad kostar en sån där Wellington??? Fattar inte varför de är så poppis på spårvagnen. Det var några framför mig i kön som köpte det som studentpresent till sin son. De var oroliga att de inte skulle kunna byta från ett nato till ett annat.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har några kompisar som jag tycker tillhör "ej resarch - medelbudget" (gränsar till hög budget i min värld). Det talas om Sjöö Sandström, Breitling, Tag Heuer Carrera och Omega PO Orange.
 

oscaroscar

Panerai
Jag har undrat lite, vilka köper märken som maurice lacroix, baume mercier, ulysse nardin (och liknande) splitter nya från butik?

Jag menar, många av dem kostar ju runt 60-70k och jag tänker då har man råd att lägga de utan att va särskilt klockintresserad, varför inte ett mer välkänt märke?
Kort sagt, vilka köper dem?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag har undrat lite, vilka köper märken som maurice lacroix, baume mercier, ulysse nardin (och liknande) splitter nya från butik?

Jag menar, många av dem kostar ju runt 60-70k och jag tänker då har man råd att lägga de utan att va särskilt klockintresserad, varför inte ett mer välkänt märke?
Kort sagt, vilka köper dem?
Jävligt bra fråga!

Alltid undrat vem som diggar UN så mkt att de köper dem nya - maaaadness
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag tillhörde nog själv medelbudget segementet utan att göra nå´n större research när jag köpte min 1:a "riktiga" klocka - en Tag Heuer Carrera Herritage. Hade spanat in vintage chronograferna en del & jagade en sådan till mig själv i 40-årspresent, men innan jag hittade en sådan så knallade jag in på NK & provade/kollade på lite klockor i prissegmentet 20-40 000 & fastnade för TH´n & en IWC Mark XVI. När sedan Members hade 20% rabatt på TH´n, så köpte jag den där, utan nå´n större research/koll på vad alternativen var. Är fortfarande hyfsat nöjd med min TH dock. Använder den som "vardagsklocka" ett par gånger i veckan, trots att jag numera har både en vintage chronograf & en Rolex 5513 att tillgå.

Men visst; hade jag varit mer insatt/researchat så hade jag nog satsat på en beggad Rolex DJ eller liknande istället för ungefär samma peng. (nåja... Hade nog fått ägga till 10 000)

Men "parfym"- eller "klädmärkes"-klocka var aldrig på tapeten kan jag säga... :banghead:
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Vilka är vi att ifrågasätta folks klockköp? Är vi verkligen så "smala" att tom vi som klockintresserade inte förstår och accepterar olika klocksmaker.

Fick frågan på detta forum hur jag kunde köpa klocka för 40k+ som inte var Rolex.

För den som har degen och kanske gillar segelbåtar är säker UN hur logiskt som helst.

Dessutom flippar inte genomsnitts klock-Svensson så förbannat som de flesta här, så 2:a handsvärde spelar säkerligen inte så stor roll.
 

oscaroscar

Panerai
Vilka är vi att ifrågasätta folks klockköp? Är vi verkligen så "smala" att tom vi som klockintresserade inte förstår och accepterar olika klocksmaker.

Fick frågan på detta forum hur jag kunde köpa klocka för 40k+ som inte var Rolex.

För den som har degen och kanske gillar segelbåtar är säker UN hur logiskt som helst.

Dessutom flippar inte genomsnitts klock-Svensson så förbannat som de flesta här, så 2:a handsvärde spelar säkerligen inte så stor roll.
Absolut, jag förstår att vi har olika smaker.
Men ja undrar vad som motiverar en vanlig svensson att lägga ~70k på exempelvis en Maurice Lacroix. Vill han ha de super-exklusiva märket? Modellen lär ju inte vara så svår att hitta i ett lägre prissegment.
Om han bara tycker den är fin så låter de ju konstigt att slå till på den som första bästa. Å andra sidan så är jag inte rik heller så de kanske är menat att jag inte ska förstå :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Absolut, jag förstår att vi har olika smaker.
Men ja undrar vad som motiverar en vanlig svensson att lägga ~70k på exempelvis en Maurice Lacroix. Vill han ha de super-exklusiva märket? Modellen lär ju inte vara så svår att hitta i ett lägre prissegment.
Om han bara tycker den är fin så låter de ju konstigt att slå till på den som första bästa. Å andra sidan så är jag inte rik heller så de kanske är menat att jag inte ska förstå :)

Efter att ha sett så många Rolex på detta forum har jag gett upp det där med att förstå :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tror inte heller att gemene man jagar andrahansvärdet så mycket som de intresserade. Innan jag hamnade på klockforum så slogs jag inte ens av tanken att köpa/sälja begagnat. Det är väl inte svårare än att folk tycker olika gällande fabrikat, oavsett om det är klockor, kläder eller hemmabio. Jag själv köpte en klocka för över 10k utan research och nästa helt oinsatt för att jag tyckte den var fin och gillade märket. Det är nog rätt hopplöst att försöka förstå sig på varför den köper en UN när man kan köpa tex Rolex istället, så länge man ser världen genom egenfärgade glasögon med sina egna värderingar.
 
Topp