• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor jag älskar som fan, men ändå inte bär frekvent, flitigt, JA...you name it

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag pratar naturligtvis om min IWC: 3251-001 och min Panerai: PAM 00048.

DSC_1153.JPG
DSC_1159.JPG
DSC_1165.JPG
DSC_1169.JPG
DSC_1162.JPG


Dessa ur eller som dom flesta säkert kallar dom, klockor får väldigt lite handledstid. Kan tyckas konstigt att jag skriver att jag älskar dom, om man älskar någon, något, så ska man ju ha svårt att slita sig från den personen eller saken, skulle nog dom flesta säga.

Hmm...jag är beredd att hålla med, med tanke på hur mycket tid jag la ner för att hitta klockorna så skäms jag faktiskt en smula att dom inte används mer, ett litet försvar är att jag använde IWCn dagligen under en lång period när jag jobbade utomlands för många år sedan, beträffande Paneraien så bars den väldigt mycket under en väldigt kort period.

Varför är det nu så undrar ni, helt ärligt så är jag lika undrande och fundersam, och jag försöker verkligen komma på ett svar varför det är på detta viset. FAN...måste jag gå till en hjärnskrynklare så jag får klarhet i detta, kan det vara så att jag hade en traumatiskt händelse som liten :D, eller är det bara så, att jag har andra klockor som jag bara älskar mer. Hmm...det är nog så enkelt, att svaret är, att, jag har andra ur som jag gillar mer, det konstiga är att det inte är samma kärlek som till dessa två klockor, men hur går detta ihop kan man undra.

Jag vet inte, men jag är nog en sann Rolex fetischist, och klockorna är nog lite mer jag som person. För Rolex klockorna är pålitliga, robusta, ser inte mycket ut för världen, kanske inte den snyggaste designen men den tilltalar människor iaf, pga av sin charm, är en bra investering osv, FAN, Hehe...det är ju jag upp i dagen.

För om idag hade varit för 28 år sedan, då hade nog svaret varit så enkelt, att det är så fett status att ha en Rolex på armen, hade ljugit om jag sa att det bara var för att jag gillade märket så mycket på den tiden. Klart det var coolt som fan att ha en Rolle :pompus: , dock var det lika coolt att bära Breitling på den tiden, tänk var tiderna förändras.

Så vad är det som gör att jag hellre väljer mina Rolex före dessa herrar Pannan och IWCn, ja före mina Omegor, Breitlings, Tag, Seiko, Camel m.fl. Tyvärr är nog den bistra sanningen, att jag är Gubbe, snart 50 är 48 bast i skrivande stund, då tar man den enkla och säkra vägen här i livet, sånt som man vet att det funkar dag ut och dag in, fy satan va tråkig jag måste vara som inte fattar att IWCn och Pannan är ûber fräcka klockor.

Men, men...då jag är samlare så får dom iaf hänga kvar i samlingen min, iaf ett tag till, vet att jag skulle ångra mig som bara den ifall jag sålde bort dom. Nu hörde jag tom ryktesväga att Pam 48 med sina 40mm är på väg ur produktion. Och IWC UTCn görs väl inte heller längre, så va fan dom får bli kvar, är ju lite kul att ta fram dom då och då för att klämma och gosa lite med dom. Om det är någon eller några som har ett bra råd hur man kan börja få smak för att bära dessa ur lite oftare igen, är jag gladligen öppen för förslag.

Nog snackat, nu kommer det bilder på klockorna jag har pratat om, dom är inte bara snygga på, dom blir jäkligt bra på bild också.

Fakta.

Märke: International Watch Company (IWC)
Refenr: 3251-001
Urverk: Automatiskt
Caliber: ETA-2892-A2
Bottenmaterial: Stål
Strl: 39mm
Tjocklek: 12,5mm
Vikt: 88g
Glas: safirglas
Armand: Läderrem
Bandstift: 20mm
Vattentäthet: 60m

Älskar mitt Fliegeruhr.
DSC_8843_zps3e0fc363.jpg

En av dom snyggaste klockor som visar GMT tiden som finns, magiskt är ett annat bra ord.
DSC_8810_zps934476f1.jpg
Utan att vara ett skit religiös, så är iaf denna lilla detalj, Oho, My God!
DSC_8808_zps8f6e80f9.jpg

DSC_1101.JPG
DSC_1117.JPG
DSC_1119.JPG
DSC_1126.JPG
DSC_1128.JPG
DSC_1130.JPG



Fakta.

Märke: Panerai
Refenr: PAM 00048
Urverk: Automatiskt
Caliber: ETA-Valjoux 7750
Bottenmaterial: Stål
Strl: 40mm
Tjocklek: 15mm
Vikt: 115g
Glas: safirglas
Armand: Läderrem.
Bandstift: 22mm
Vattentäthet: 300m


När man har denna på armen, så hade man önskat att man hade en liten U-Båt :watching:!

DSC_1104.JPG
DSC_1131.JPG
DSC_1132.JPG
DSC_1134.JPG
DSC_1135.JPG
DSC_1139.JPG
DSC_1144.JPG
7Aiqbh5.jpg
LphkeKo.jpg
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Du är en av få användare som jag konstant inväntar nya trådar från! Du borde ge klockorna mer tid, främst din panerai :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Du är en av få användare som jag konstant inväntar nya trådar från! Du borde ge klockorna mer tid, främst din panerai :)


Tack, kul att höra att du diggar det jag skriver, Stomatologen, Panerai klockan är mycket trevlig, räcker mer än väl trots sina 40mm. Skulle var kul att prova på den med länk, har kollat lite då och då på olika sajter om man skulle kunna få tag på begagnat, dyker inte upp ofta, och när dom väl gör det så är dom dyra.

Man vill ju ha provat den på länk som man får känna sig för, innan man lägger 10k och uppåt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hahahaha
Ja vad skall man säga....
Alla är vi väl där någon gång, mer eller mindre. Ruggit sköna klockor. Lägg fram dem på nattduksbordet så skall du se att du kommer använda den lite mer:)

Båda är vansinnigt fina. Njut av dem, använd dem, sälj dem ICKE!


Och ta med dem den 10/1;)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Läckert, tack för det!
Cool med en panna på 40mm, den jag hade nyligen var på 44mm och det bars
för stort (enligt mig).
/j
 

john b

Rolex
Bra inlägg! Schyssta bilder och fina klockor.

Känner inte igen mig, men vi är ju alla olika.
Använder jag inte en klocka säljs den. Men jag är en användare och ingen samlare.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hej, tack för du delar.Gillas! Själv är jag för sentimental att splittra upp min kvartett. Jag försöker skapa en historia. So far har jag en examens klocka ifrån min bachelor, examens klocka nr 2 när jag tog min master för att sedan köpa en klocka att fira nytt jobb och till sist en birthyear klocka till lill Xalle...men det är väll det som är så kul med den här hobbyn att vi alla har olika plan att uppfylla eller behov, men i slut ändan älskar vi klockor!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Trevlig läsning och trevliga klockor! Jag blir sugen på att testa Panerai i lite olika storlekar för att se vad som funkar på en tanig handled.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Härliga klockor. Synd att inte dessa nyttjas mer, men du har ju en del godis i dina gömmor...

Jag tyckte iwcn var grymmast. Trist att de gått upp så mycket i storlek på senare år.
 

EmmaE

Cartier
Härligt inlägg! Och måste ju säga, du har ju två riktiga pärlor om du någon dag vaknar upp och Rolex inte känns helt rätt ;)
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Om du känner att klockorna behöver lite handledstid så kan du skicka ner dem till Småland så ska jag ha en på varje arm ;)
Skämt å sido, riktigt trevliga klockor båda två!
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Man blir glad varje gång man ser en lång rubrik skriven utav dig för då vet man att det följer en bra stund utav mycket trevlig läsning. Jag tackar precis som vanligt och hoppas att du fortsätter! :)
 

Danielle

Panerai
Tycker definitivt att du ska ge framförallt pannan mer handledstid, den sitter som en smäck! :hungry:
Dock så förstår jag att det är svårt att välja vilken som ska få sitta på handleden varje morgon, med alla fina klockor som du sitter på :)
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Bästa klockvän,

Jag förstår hur du känner och jag är lite in samma sits.....min Panerai 005 och iwc pilot xvii får inte mycket uppmärksamhet just nu.....men jag har bestämt mig för att behålla min Panerai - den ger bredd åt samlingen och vi kan ju inte bara ha Rolex!! Panerai bryter av och är annorlunda enligt mig.

Om du inte är i behov av pengar nu - behåll och fundera.



Mvh
Anders
 
Topp