• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor med bra samvete

Zingo77

Silver
2-Faktor
Snubblade på den här artikeln på manolo.se. Lite trevlig läsning som fick mig att vilja veta mer om (lyx)klockmärkenas lilla men tydliga trend att sponsra CSR (Corporate Social Responsibility) initiativ paralellt med att sponstra det de historiskt alltid gjort ex. golf, tennis, Formel 1, kändisar, infuencers etc. Är inte dummare än att jag förstår att de gör det för att i andra änden sälja mer ur men om det gagnar korallreven, haven, synskadade, motarbeta barnarbete, få bort vapen från gatorna m.m. så är det något positivt i min bok! Skulle detta få er att välja ett varumärke framför ett annat eller spelar det ingen roll?

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20180903/reflektion-klockor-med-samvete/

Eftersom jag är uppvuxen med bandet Depeche Mode har jag fått ett antal glimtar i sociala medier om de välgörenhetsprojekt de genomfört tillsammans med Hublot. Nu senast handlar det om rent vatten: https://www.hublot.com/en/news/hublot-and-depeche-mode-raise-over-1-7-million-for-charity-water

För min del har inte det fått mig att sukta det minsta efter en Hublot, hur mycket jag än tycker om Depeche Mode eller tanken på rent vatten till alla.

Men precis som i andra branscher tror jag inte klocktillverkare kan bortse från vikten av CSR, vare sig för varumärket eller av andra skäl.

-Har du köpt en klocka för 150 papp? Är du inte frisk i hövvet?
- Men Blancpain donerar ju 0.5% till att rädda korallreven, så detta var ju indirekt en donation. :bored:

Känns inte riktigt som att det argumentet skulle gå igenom hemma.

Det spelar ingen egentlig roll, men om klockan man spanat in dessutom bidrar till något gott är det så klart en trevlig bonus! Intressant läsning!

Jag köper inte en klocka bara för att företaget som tillverkar den sysslar med välgörenhet. Ifall jag vill skänka pengar gör jag det från egen ficka till en organisation som faller mig i smaken.

Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att köpa en klocka med t.ex. diamanter på urtavlan där diamanterna indirekt ser till att finansiera ett pågående krig.

Du tar upp ett intressant ämne. Mer eller mindre varenda företag håller idag på med något de anser är CSR. Klockvärlden är inte riktigt känd för sin snabba anpassning men tror säkert det blir en viktig grej i framtiden. Triwa tillverkar t.ex boetter av smälta vapen vilket de kallar för grundelement ”Humanium”.
Kalla det gimmick eller ej men klart unikt!

Att klocktillverkarna satsar mer på sponsring av "välgörenhet" är ett tecken på vad deras huvudsakliga kundgrupper lockas av. Lite pengar på att stödja något behjärtansvärt ändamål hoppas tillverkarna ska ge mer pengar på deras bankkonton. Annars skulle de inte göra det.

Något som jag kan tycka är intressant eller till och med lite extra lockande ur mitt eget perspektiv är när tillverkare av dykarklockor satsar på att rädda haven, fiskar, koraller eller liknande. Förutom den Oris som nämns i artikeln så brukar även exempelvis Doxa göra såna satsningar.

Jag skänker pengar till välgörenhet varje månad, men blir sällan särskilt charmad när företag agerar mellanhand, snarare tvärtom. Alla vet ju att det landar i poserande och lönsamhet. Jag föredrar när företaget gör vad det är bäst på och överlåter resten till mig.

Senast ändrad:
Klockor med bra samvete för mig är dem jag köpt med pengar vi inte behövde till annat. :)

Jag skänker pengar till välgörenhet varje månad, men blir sällan särskilt charmad när företag agerar mellanhand, snarare tvärtom. Alla vet ju att det landar i poserande och lönsamhet. Jag föredrar när företaget gör vad det är bäst på och överlåter resten till mig.

+1

Det är som flera andra varit inne på främst i marknadssyfte. Men sen kan man ju hoppas att det sänder en signal om viss förändring både internt inom företaget att gå mer åt det hållbara och samma sak externt mot kunderna. Det är ju inte direkt svårt att ta betalt för riktiga mervärden som socialt och miljömässigt ansvar, det står högre i kurs hos mig än en snedvriden och på alla sätt vinklad historiebeskrivning.
Det viktigaste här är nog det där med var guldet, stenarna och det andra blinget kommer ifrån. Det är oerhört viktigt att inte sponsra krig.

All heder åt Chopard, Cartier och Bulgari som aktivt jobbar med guld från ansvarsfulla källor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp