• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor med humor

Skulle du köpa en glad klocka om det fanns?

  • Ja, om det roliga fast som ett kit man kan ta av eller sätta på

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    85

Scipio

Patek
2-Faktor
Allvarligt, hur kul är en klocka? Det är alldeles för lite humor i klockbranschen. De flesta är så tråkiga och alla verkar vara så rädda för förändring. Etablerade märken vågar inte komma med något nytt och nya märken vågar inte annat än att plagiera. En klocka är ju världens chans att få uttrycka något kul. Vilka roliga klockor finns det? Vilka har vågat designa utifrån en varm humor? Känner du till några roliga anekdoter som har klockrelaterad humor? Varför finns det så få klockor med humor? Vill inte marknaden (du och jag) ha det? Är det osäljbart? Vissa modeller av Swatch var kul, även resultatet av en galen och stormrik Franck Mullers creazy hour, en Omega med Snoopy dog, en reverso med röd/grön/gul tavla men vad finns det mer? Hur skulle en klocka se ut om den hade varm humor, hög kvalite och ändå vara inom normen för att inte sticka ut för mycket? Rita, lägg in bilder, skriv ner idéer och tankar, ge tips på vad som skulle göra en klocka liiiiite roligare, om vi klarar att bära det formspråket vill säga. Personligen skulle jag vilja ha en klocka som jag blir glad av att titta på. Det har jag iofs men nu tänker jag humor, inte stolthet eller förnöjsamhet.
 
Senast ändrad:

Oniel

Panerai
tänkte på konservatismen gällande Rolex släpp av nya SD. antingen tycker folk att dem förändras för lite och när det väl förnyar sig så är inte det heller bra.
 

MånsT

Rolex
Designen behöver inte vara överdriven eller humoristisk för att sprida glädje. Mina klockor är rätt slätstrukna, ändå blir jag gladare när jag tittar på handleden. De är mina och jag har själv valt och betalat dem av en anledning, därför betyder de något.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En helguldare Yacht-master med Karl-Alfred. Är det kul?
Bamford-Custom-Rolex-Daytona-SkyDweller-GMT-aBlogtoWatch-17.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kul post stelah!:)

En klocka jag alltid smilar åt när den är på leden är min Slava. Klockan tillverkades under 80-talet och jag tänker tillbaka på den fasa som var varje gång man mötte den ryska björnen i Hockey VM. Även om det var utklassning stundtals så får man ändå ett leende när man tänker på dom matcherna. Klockans utseende är också lite små komisk kan jag tycka:) Tyvärr så brukar kvartsverken i Slava klockor packa ihop efter några år - så även denna.:(

Men glad, det blir man!:)

DSCF3669.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kul post stelah!:)

En klocka jag alltid smilar åt när den är på leden är min Slava. Klockan tillverkades under 80-talet och jag tänker tillbaka på den fasa som var varje gång man mötte den ryska björnen i Hockey VM. Även om det var utklassning stundtals så får man ändå ett leende när man tänker på dom matcherna. Klockans utseende är också lite små komisk kan jag tycka:) Tyvärr så brukar kvartsverken i Slava klockor packa ihop efter några år - så även denna.:(

Men glad, det blir man!:)

DSCF3669.JPG
Ha ha, den var tung :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
tänkte på konservatismen gällande Rolex släpp av nya SD. antingen tycker folk att dem förändras för lite och när det väl förnyar sig så är inte det heller bra.
Det verkar mänskligt, att se den lilla ändringen och inte längre se allt som redan finns. Det är kul med nysläpp och folks åsikter, det är också en form av klockhumor men vissa håller inte alls med mig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Designen behöver inte vara överdriven eller humoristisk för att sprida glädje. Mina klockor är rätt slätstrukna, ändå blir jag gladare när jag tittar på handleden. De är mina och jag har själv valt och betalat dem av en anledning, därför betyder de något.
Det är samma här, men det är humorn jag tänker på nu. Jag blir också glad av att titta på mina klockor. De är också valda enbart av mig för att jag tycker om dem på något sätt. Jag kan gilla designen, blänket i vissa vinklar, djupet i tavlan som uppstår extra starkt i vissa ljus, det enkla, hur avsaknaden av sekundvisare kan göra mig lugn, hur tyngden får det att pirra i mig för det blir så tooligt, kunskapen om det som tickar därinne ger också en känsla av barnslig glädje, detaljer som bara jag ser, komplikationer som är personliga, historik som ger mig perspektiv. Jag tänker på att humor är en ventil från det mörka svarta och att viss design kan locka fram humor som distanserar oss från det vi räds. Nu blev jag nog för djup för mitt och forumets bästa :sorry:.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Det här kanske inte är humor, men i alla fall ett roligt bildspråk. Jag tror det är en GP men är osäker.
geekinsider_patek_philippe_1939.jpg
 

ilu05191

Omega
Jag tycker den är rolig. Vad kostar en Snoopy? Vet du något om varför Omega lanserade den? Det är ju lite unikt drag, minst sagt.
Det finns något som heter Silver Snoopy Award vilket är ett internt pris som Nasas astronauter delar ut till markpersonal eller leverantörer "For professionalism, dedication and outstanding support that greatly enhanced space flight safety and mission success.". Omega fick priset efter Apollo 13, uppdraget som höll på att gå åt helvete då man bland annat använde sina klockor för att tajma de manuella kursförändringar man behövde göra när i princip all elektronik på farkosten var avstängd. Då farkosten var skadad använde man landningsmodulens styrmotorer för att manuellt justera kurs, totalt tre justeringar behövdes göras och om det blev fel så riskerade astronauterna att flyta iväg i rymden. Allt detta tajmades med en Omega Speedmaster och för det så fick Omega en Snoopy Award:
220px-Silver_Snoopy_Award_Tie_Tack.jpg

Eftersom Omega sen inte är fega på att göra en Limited Edition variant eller 200 på en klocka så har man såklart gjort ett par Snoopy Apollo XIII Anniversary varianter.
SP_Apollo13_SnoopySilverAward_Fuite_1600x900.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det finns något som heter Silver Snoopy Award vilket är ett internt pris som Nasas astronauter delar ut till markpersonal eller leverantörer "For professionalism, dedication and outstanding support that greatly enhanced space flight safety and mission success.". Omega fick priset efter Apollo 13, uppdraget som höll på att gå åt helvete då man bland annat använde sina klockor för att tajma de manuella kursförändringar man behövde göra när i princip all elektronik på farkosten var avstängd. Då farkosten var skadad använde man landningsmodulens styrmotorer för att manuellt justera kurs, totalt tre justeringar behövdes göras och om det blev fel så riskerade astronauterna att flyta iväg i rymden. Allt detta tajmades med en Omega Speedmaster och för det så fick Omega en Snoopy Award:
220px-Silver_Snoopy_Award_Tie_Tack.jpg

Eftersom Omega sen inte är fega på att göra en Limited Edition variant eller 200 på en klocka så har man såklart gjort ett par Snoopy Apollo XIII Anniversary varianter.
SP_Apollo13_SnoopySilverAward_Fuite_1600x900.jpg
Tack för den informationen, mycket intressant. Jag förstår fortfarande inte varför just Snoopy kopplas ihop med en sån utmärkelse. Finns det en Omega som är, vad ska jag kalla det, en Snoopy original?
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Det här kanske var lite mycket. Kul var de, men de platsar nog inte. Snart skriver någon om den låga nivån så det blir inte många fler, jag lovar.
funny-watch-designrulz-3.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tänk om någon vågade satsa på en sån här med chrocoband, inhouseverk, keramisk boett i högsta kvalitét. Om 10% av utbudet var lite mer den här stilen, skulle vi nog bli lite mer avslappnade.
funny_silly_laughing_face_wrist_watch-rc64f918127ff48a48d67eedd0ac80cb8_wmoro_8byvr_512.jpg
 

ilu05191

Omega
Tack för den informationen, jädrigt intressant. Jag förstår fortfarande inte varför just Snoopy kopplas ihop med en sån utmärkelse. Finns det en Omega som är, vad ska jag kalla det, en Snoopy original?

Angående varför Nasas utmärkelse är baserad på snobben så har jag saxat från Wikipedia:

After the completion of the Mercury and Gemini projects, NASA wanted a way to promote greater awareness among its employees and contractors of the impact they had on flight safety, the flight crews and their missions.[4] NASA wanted to use a symbol for spaceflight that would be well known and accepted by the public, similar to the recognition received by the United States Forest Service's Smokey Bear.

The idea for the Silver Snoopy award came from Al Chop, who was director of the public affairs office for the Manned Spacecraft Center (now called the Lyndon B. Johnson Space Center). He wanted to create an award featuring Snoopy as an astronaut to be given by astronauts in recognition of outstanding contributions by employees.[5]

Charles M. Schulz, who was an avid supporter of the U.S. space program, welcomed the idea of using Snoopy for the award. Schulz and United Feature Syndicate (the distributor of the Peanuts comic strip) agreed to let NASA use "Snoopy the Astronaut" at no cost.[4] Schulz himself drew the image the award pin was based on. He also drew promotional art for posters to promote the award program.


Sen finns det liksom ingen original, klockan de använde på Apollo 13 var ju en vanlig speedmaster men 2003 släppte man en första Snoopy Edition och 2015 kom en andra.
 

ilu05191

Omega
Angående varför Nasas utmärkelse är baserad på snobben så har jag saxat från Wikipedia:

After the completion of the Mercury and Gemini projects, NASA wanted a way to promote greater awareness among its employees and contractors of the impact they had on flight safety, the flight crews and their missions.[4] NASA wanted to use a symbol for spaceflight that would be well known and accepted by the public, similar to the recognition received by the United States Forest Service's Smokey Bear.

The idea for the Silver Snoopy award came from Al Chop, who was director of the public affairs office for the Manned Spacecraft Center (now called the Lyndon B. Johnson Space Center). He wanted to create an award featuring Snoopy as an astronaut to be given by astronauts in recognition of outstanding contributions by employees.[5]

Charles M. Schulz, who was an avid supporter of the U.S. space program, welcomed the idea of using Snoopy for the award. Schulz and United Feature Syndicate (the distributor of the Peanuts comic strip) agreed to let NASA use "Snoopy the Astronaut" at no cost.[4] Schulz himself drew the image the award pin was based on. He also drew promotional art for posters to promote the award program.


Sen finns det liksom ingen original, klockan de använde på Apollo 13 var ju en vanlig speedmaster men 2003 släppte man en första Snoopy Edition och 2015 kom en andra.

Hittade den här artikeln vid googling: http://www.watchtime.com/blog/fratello-friday-how-snoopy-ended-up-on-an-omega-speedmaster-dial/
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Angående varför Nasas utmärkelse är baserad på snobben så har jag saxat från Wikipedia:

After the completion of the Mercury and Gemini projects, NASA wanted a way to promote greater awareness among its employees and contractors of the impact they had on flight safety, the flight crews and their missions.[4] NASA wanted to use a symbol for spaceflight that would be well known and accepted by the public, similar to the recognition received by the United States Forest Service's Smokey Bear.

The idea for the Silver Snoopy award came from Al Chop, who was director of the public affairs office for the Manned Spacecraft Center (now called the Lyndon B. Johnson Space Center). He wanted to create an award featuring Snoopy as an astronaut to be given by astronauts in recognition of outstanding contributions by employees.[5]

Charles M. Schulz, who was an avid supporter of the U.S. space program, welcomed the idea of using Snoopy for the award. Schulz and United Feature Syndicate (the distributor of the Peanuts comic strip) agreed to let NASA use "Snoopy the Astronaut" at no cost.[4] Schulz himself drew the image the award pin was based on. He also drew promotional art for posters to promote the award program.


Sen finns det liksom ingen original, klockan de använde på Apollo 13 var ju en vanlig speedmaster men 2003 släppte man en första Snoopy Edition och 2015 kom en andra.
Kul rymdhistoria. Genialiskt, tror jag, att använda sig av det som snobben symboliserade för att nå högre. Det är inte alla försök att koppla seriefigurer till framgång som lyckas. Jag tänker på hur fd Eyravallen i Örebro fick en stor staty av Kronblom. Den stod länge och till slut vände ÖSK sig mot Kronblom och insåg att han symboliserar bara lathet genom att ligga på sofflocket. Nu är den flyttad. Jag antar att de snoopy som kom ut var limiterade. Vet du hur många som kom ut 2003 och 2015? Vad kostar de? 100K?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den här klockan figurerade i basel tråden, tydligen en limited edition i 99 ex som släptes nu under basel 2017. Tycker den är genialisk faktiskt, finns mer att läsa här: http://www.ablogtowatch.com/konstantin-chaykin-joker-watch/
Konstantin-Chaykin-Joker-5-746x1024.jpg
Jag såg den. Den får mig att tänka på Batmanfilmerna och Joker så den blir, för mig, mer skrämmande än rolig. samma känsla som clownmaskerna som också finns med i någon Batmanfilm. Men vad är det för märke? Jag har aldrig hört talas om det? Är det ryssarna som leker?
 
Topp