• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor med intressant historia

Feiko

Basic
Hej

Mitt första inlägg här och är det en tråd som redan diskuterats så stäng gärna och hänvisa dit men hittar inget. Med den lilla brasklappen kör jag min första egna fundering :)

Är intresserad av klockor som har någon typ av kul bakgrund och undrar vad det kan finnas för spännande där ute. Menar inte special editions även om det också är intressanta ur. (Till exempel ser jag moonwatch som en klocka med historia medan t ex en tag heuer senna är en hyllning) mer att klockan har sin egen historia än att man skapat en hyllning till något som skett i historien. Hoppas ni hänger med, lite luddigt i mitt eget huvud :)

Utöver moonwatch räknar jag (helt egenmäktigt) t ex citizen homer som använts av tågpersonal i Japan och Dirty dozen. Så det kan vara både stort och smått. En klocka med en kul story helt enkelt. Kanske har någon klocka varit först på mount Everest? Djupast i haven? Burits av Presley? Hit me med förslag :)

Seiko pogue har en intressant historia, även det en rymdklocka. 6139 verket är även det första mekaniska kronoverket.

Sen finns ju massor med klockor som blivit kult genom dess filmer eller bärare såsom Seiko Arnie, Rolex daytona ”Paul newman”, G-shock i speed, Stallones Panerai, Ripleys Seiko i Alien etc.

Jag som köpt mycket mikromärken kan tycka de ”första” modellerna av märken som Deep blue, benarus, Ocean7, Helson etc. har en historia då de la grunden till mycket av det vi ser idag 🙂

tack. Intressanta ur onekligen, även om Newman är en bit utanför min räckvidd ;)

Ska kolla upp ett par där, poguen är ju riktigt cool men svårt att hitta objekt som inte ser ut som de levt på en irländsk konsert de senaste 20 åren :)

Tillbaka
Topp