• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor med sentimentalt värde

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Har alltid varit fascinerad av klockor som gått i arv eller med en rolig historia bakom förvärvet.

Har ni några klockor med högt sentimentalt värde för er?

Jag kan börja med min Omega Genéve som jag fick av min far i 20-års present, klockan hade dessförinnan ägts av hans morfar som jag aldrig fick chansen att träffa. I flera år låg klockan i ett bankfack innan det togs ut för cirka 2 år sedan. Pappas morfar, pappas och mina initialer pryder boettlocket. Känns på något sätt coolt att ett urverk, som håller tid förs vidare 2 generationer och tickar på relativt perfekt. Kanske får vi i framtiden se fler initialer på boettlocket! :)

Wqpi40H.jpg


 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har två st De Ville. Min farfar köpte två st, en automat till sig och en manuell till min far när far fyllde 15år. Sedan farfar gick bort för 15år sedan hade far ALLTID på sig den automatiska. När även han checkade ut fick jag ta över båda två, samt gammelfarfars fickur (Omega). Använder dem i princip aldrig, men tänkte låta serva den automatiska så jag kan använda den utan att vara orolig för skicket inuti.

DSC_0018_psd.jpg

Bild på automataren. Länken är avplockad då den säkert innehåller diverse bakterier som antibiotika inte biter på.
 

Ska ärligt säga att jag inte vet så jättemycket om klockans historia... Farfar var arkitekt och brände de flesta (alla) pengarna på kläder, klockor, bilar och båtar. Hade bland annat en 300SL och en E-type. När han dog i början av 2000-talet fanns det inte så mycket cash kvar så tror att i stort sett allt såldes eller var sålt. Enligt uppgift ska det ha funnits 30-talet klockor, från IWC, Rolex, Omega m.m. Tyvärr vet jag inte vad som hände med allt... Kvar idag har jag en 60-tals seamaster, en datejust från 1956 och pateken.

Snygg klocka och hätfigt med en flexilänk till. Men att vara generation 3 och aldrig servad och aldrig använd låter som ett helgerån. I alla fall en service per generation borde man väl kunna kosta på sig, även om den är helt oanvänd?

Måste säga att jag tycker flexit är fett fult på denna! Hade gärna provat Gay Freres eller svart krokodil... Hade verkligen jättegärna servat denna och börjat använda den. Problemet är de ~30000SEK det skulle kosta enligt Bo Berggrens. Men en vacker dag så! :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Måste säga att jag tycker flexit är fett fult på denna! Hade gärna provat Gay Freres eller svart krokodil... Hade verkligen jättegärna servat denna och börjat använda den. Problemet är de ~30000SEK det skulle kosta enligt Bo Berggrens. Men en vacker dag så! :)
Njae, jag har ju inte sett flexit fullt ut, men jag tycker det är lite samma som att lalla runt i shorts och bära en bära en Patek på nato. Det är uppfriskande med dom som inte följer strömmen.

Vad det gäller service så förstår jag dig. Beroende på livssituation och prioriteringar så är 30k mycket pengar. Jag tror nog att majoriteten här skulle prioritera nudlar och korv i x antal månader för att spara ihop de där pengarna. Du får en perfekt genomgången Patek med högt emotionellt värde och högt imponansvärde för nästan samma peng som en välprutad Omega Speedy.
 

CarlV

Cartier
Min fars gamla Jaeger! Blir alltid lite sentimental när jag bär den! Snart dags och lämna över den till sonen så man får den på hans arm!
 

Jonte73

Audemars
Morfars från 61.
Gubben gick bort 94 a och jag fick klockan av mormor i år.

Funderar på vad som skall göras, tavelbyte eller inte ?
Vi får se, har planer för klockan då jag nyss blivit farbror ;-)
image.jpg
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Många fina klockor och historier som visats upp i tråden, kul sånt! :)
 

isbjörn

Panerai
Min pappas Visodate. Den första klocka jag minns på honom, under 60-talet. Serienumret tyder på 1957 och jag tror den köpts ny.
Jag har burit den i perioder tills den hamnade i lådan många år pga att den gick illa. Kostade nyligen på en service/reparation och nu är den med i matchen igen!
d9efa702423a05b56dcfead49cb44425.jpg


Pappas nästa klocka blev Speedyn. En 105.012 -66 som han köpte NOS av lokala urmakaren våren 1970. Minns när han kom och visade upp den första gången. Han bar den dagligen i ca 20 år, sedan började jag "låna den" allt oftare... Typ alltid. Fick överta den på riktigt när jag själv fyllde 30 år. Bar den i princip dagligen i 20 år innan den åkte till Bienne för en helrenovering för några år sedan. Tyvärr inkluderade detta både polering och byte av visare. Har hittat de gamla visarna och är inne på att få dem tillbakamonterade om det går. Nu lever den i symbios med mina (allt fler) övriga klockor. En keeper såklart.
1e1ca357394d97bb076bf89424d32c07.jpg
 

point1

Cartier
Ska ärligt säga att jag inte vet så jättemycket om klockans historia... Farfar var arkitekt och brände de flesta (alla) pengarna på kläder, klockor, bilar och båtar. Hade bland annat en 300SL och en E-type. När han dog i början av 2000-talet fanns det inte så mycket cash kvar så tror att i stort sett allt såldes eller var sålt. Enligt uppgift ska det ha funnits 30-talet klockor, från IWC, Rolex, Omega m.m. Tyvärr vet jag inte vad som hände med allt... Kvar idag har jag en 60-tals seamaster, en datejust från 1956 och pateken.



Måste säga att jag tycker flexit är fett fult på denna! Hade gärna provat Gay Freres eller svart krokodil... Hade verkligen jättegärna servat denna och börjat använda den. Problemet är de ~30000SEK det skulle kosta enligt Bo Berggrens. Men en vacker dag så! :)


30k SEK? Låter orimligt... Har du kollat med någon annan AD? Typ Rob Engström? Känns som det inte borde kosta mer än max 15k.
 
Tyvärr så är och har pappa och farfar aldrig varit stora klockbärare, vad jag vet och kan minnas. Nån kvarts på sin höjd... Så jag antar att jag får starta denna tradition och ge av mina klockor till min son och hoppas han tar väl hand om dem och för traditionen vidare :D
Ska åka och hälsa på farfar (han bor i en liten by i norra Norge) i sommar. Då tänkte kag snoka lite och se om han hade nåt armbandsur i sina yngre dagar, i så fall om han har kvar nån!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
En härligt blå Seiko 6139-6012 som satt på min fars handled under säkert tio års tid. Han köpte den på Ur & Penn för en femhundring samma år som jag föddes, 1970. Att den kostade femhundra vet jag eftersom jag fick 10% i hittelön när han tappat bort den en gång. Han hade tappat den när han skottade snö och jag hittade den i snön efter en vecka. 50kr som gick oavkortat till krigsleksaker. Två månader senare gömde jag den och lyckades på så sätt kräma ur ännu en hittelön.
image.jpg
 
Topp