• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor med snygg datumvisning

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Sitter som bäst och läser en artikel i Hodinkee om välgjord datumvisning på klockor:
http://www.hodinkee.com/articles/five-date-displays-done-well
Lite småintressant artikel som får mig själv att fundera på välgjord datumvisning på klockor. Jag är själv lite småkluven till Rolex datumvisning (älskar allt som har med Rolex att göra i övrigt) som Hodinkee verkar tycka mycket om. Dels kan jag tycka att datumbubblan inte alltid funkar på deras mindre modeller då den äter upp för mycket av ytan (tänk Datejust 36mm) och att datumskivan på Rolex alltid har vit bakgrundsfärg (rätta mig om jag har fel) som ibland skär sig mot mörka urtavlor.

Ett exempel på välgjord datumvisning tycker jag bland annat är 40mm IWC Portofino som jag gillar skarpt. Diskret och liten datumruta i förhållande till klockans storlek, med svart bakgrundsfärg på datumskivan som smälter bra in på urtavlan. Perfekt balans helt enkelt.

IMG_6411.JPG


Datumvisning är trots allt kanske den vanligaste och en av de mest användbara komplikationerna på en klocka. Vilka klockor tycker ni är exempel på snygg och välintegrerad datumvisning och hur viktigt är det att det är snyggt gjort för helhetsintrycket?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag har inget problem med datumbubblan på en rolle, tvärt om är det en trevlig del av identiteten. Har roulette på min DJ vilket är trevligt det med.

Jag vill slå ett slag för big date, det är trevligt och snyggt!

Men nog är väl ändå komplikationen sekund vanligare än datum?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Big Date tycker jag är en trevlig komplikation, sen gillar jag snygga typsnitt och centrerade siffror. Finns väl en "kolla datumet" tråd för den 11:e som skiljer agnarna från vetet. Sen är jag en sucker för datum som slår över snabbt och exakt, gärna prick 24.00.
 

TouchingEvil

Cartier
Trodde först du menade på mig!!?? Men sen ramlade poletten ner..:)
Inte tillgång till klockan just nu. Här får du två googlade substitut ..
IMG_1062.jpg
IMG_1061.JPG
Hahaha! Tack för bilderna, snygg så in i bomben. Har varit å smekt och smakat på massa glashutte men aldrig kommit till köp.
Tror det blir ennsväng till och ska banne mig inte komma hem tomhänt :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Sitter som bäst och läser en artikel i Hodinkee om välgjord datumvisning på klockor:
http://www.hodinkee.com/articles/five-date-displays-done-well
Lite småintressant artikel som får mig själv att fundera på välgjord datumvisning på klockor. Jag är själv lite småkluven till Rolex datumvisning (älskar allt som har med Rolex att göra i övrigt) som Hodinkee verkar tycka mycket om. Dels kan jag tycka att datumbubblan inte alltid funkar på deras mindre modeller då den äter upp för mycket av ytan (tänk Datejust 36mm) och att datumskivan på Rolex alltid har vit bakgrundsfärg (rätta mig om jag har fel) som ibland skär sig mot mörka urtavlor.

Ett exempel på välgjord datumvisning tycker jag bland annat är 40mm IWC Portofino som jag gillar skarpt. Diskret och liten datumruta i förhållande till klockans storlek, med svart bakgrundsfärg på datumskivan som smälter bra in på urtavlan. Perfekt balans helt enkelt.

IMG_6411.JPG


Datumvisning är trots allt kanske den vanligaste och en av de mest användbara komplikationerna på en klocka. Vilka klockor tycker ni är exempel på snygg och välintegrerad datumvisning och hur viktigt är det att det är snyggt gjort för helhetsintrycket?

Gällande IWCn
Så har jag väldigt svårt för när man blandar romerska och arabiska siffror.
Det kliar liksom.
 
Topp