• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor med snygg datumvisning

Märkligt att inte fler tillverkare placerar datum vid klockan 12 eller klockan 6 för att få en bra symmetri på tavlan. Det är dessutom helt obegripligt att vissa tillverkare placerar ett "snett datum" typ klockan 4-5, riktigt avtändande och definitivt en dealbreaker för mig. (Känns lite som att de designat en riktigt snygg klocka, och kommer på i efterhand att "just fan, vi glömde datumet, ja ja, släng in det nånstans":banghead:)
Denna hade t ex varit hur snygg som helst utan övergreppet (borde nästan vara straffbart!) att placera datumet på ett sätt som gör att man nästan kräks...
Blancpain-Bathyscaphe-Duo-Fifty-Fathoms.jpg
Med full lume i ett mörkt rum (eller under vatten...) så är den där perfekt symmetrisk. Tycker bättre om den varianten än när de plockar bort ett index för datumet.

Är för övrigt förundrad över att det inte finns fler tillverkare som kör på denna snygga lösning (Gant av alla tillverkare...:woot:).
Mig veterligen så är det bara Rolex av de etablerade klockmärkena som snott denna design...
(Kanske skulle vara ännu snyggare placerat kl 6?)
gant_park_hill_w10842_herrklocka_3.jpg
Cellini_Date_560_mood_vert.jpg

Bilagor

• gant_park_hill_w10842_herrklocka_3.jpg
    43 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Är för övrigt förundrad över att det inte finns fler tillverkare som kör på denna snygga lösning (Gant av alla tillverkare...:woot:).
Mig veterligen så är det bara Rolex av de etablerade klockmärkena som snott denna design...
(Kanske skulle vara ännu snyggare placerat kl 6?)
Cellini_Date_560_mood_vert.jpg

För mig är huvudsaken, särskilt i dessa fall, att man stolt visar upp datumet istället för att smyga in det någonstans (typ minimalt fönster 4:30). Detta åstadkoms kl 12, 6, med datumbubbla, Big Date, eller som sub-dial. Våga visa datum eller skippa imo :)

Edit: ... sen är det givetvis en praktisk fråga om man ska klämma in det hos en dykare eller kronograf. Dessa blir då undantagsfall :p

Snygg, ja kanske men tydlig, absolut. Inte min men en ks medlems.
IMG_0688.jpg

Har vi nån tråd för dålig datum visning, där skulle jag kunna bidra med en egen.

Förvånande att ingen har nämnt Nomos tycker jag. Jag gillar verkligen deras nya lösning för datumvisning och jag skulle personligen vilja ha denna klockan endast på grund av dess datumvisning.
Bild (uppenbart) snodd från Nomos hemsida.
180-tangente-neomatik-41-update-3d-front.jpg

Bilagor

• 180-tangente-neomatik-41-update-detail-3.jpg
    180-tangente-neomatik-41-update-detail-3.jpg
    176.8 KB · Visningar: 1
Förvånande att ingen har nämnt Nomos tycker jag. Jag gillar verkligen deras nya lösning för datumvisning och jag skulle personligen vilja ha denna klockan endast på grund av dess datumvisning.
Bild (uppenbart) snodd från Nomos hemsida.
180-tangente-neomatik-41-update-3d-front.jpg

Bisarrt, skulle precis just nu in och ladda ner lämplig bild på exakt den modellen från Nomos men såg att det var ett nytt inlägg i tråden. Spooky :)

Synd bara att man ska vara tvungen att ladda ned en bild istället för att kunna knäppa en på sin egna! ;-)

Sant. Om de bara kapade 25% på luggarna och tog fram ett länkalternativ. Sorry för OT.

Får posta en datumbild som kompensation. Vanligtvis är jag allergisk för datumplacering mellan 4 och 5, men när man har satt det rakt och dessutom med röd färg så ser det helt ok ut.

IMG_20180930_104255.jpg

Har överlag svårt för datum som ”ramlat ner” mot 4 eller 5 och sätter man datumet där vill jag ha det rakt.

Här kommer man undan lite på placeringen då det händer så mycket mer i tavlan men skulle gärna sett ett rakt alternativ.

E58D1C23-3E2E-41B3-AB6D-8CE1EADD690B.jpeg

• Like
Reactions: NRE
Har överlag svårt för datum som ”ramlat ner” mot 4 eller 5 och sätter man datumet där vill jag ha det rakt.

Här kommer man undan lite på placeringen då det händer så mycket mer i tavlan men skulle gärna sett ett rakt alternativ.

E58D1C23-3E2E-41B3-AB6D-8CE1EADD690B.jpeg
På den där hade det nog varit snyggare kl 6 ändå. Men ja, rakt hade sett bättre ut.

Tillbaka
Topp