• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor med solceller i vårt mörka land?

str85

Basic
Sitter och funderar på att beställa någon G-shock solcells klocka eller kanske någon lite mer "rugged" Citizen med solceller, dels för att jag tycker det är lite intressant teknik och dels för att jag skulle vilja ha en klocka man kan ha på sig när man är ute och jobbar i trädgården eller gör lite mer slitsamma sysslor, där man inte vill riskera att skada någon finare klocka i onödan.

Men hur bra fungerar det med solcellsklockor när vi bor i ett land där solen knappt orkar upp halva året och om man dessutom bara använder den i snitt en eller ett par dagar i veckan och därefter låter den ligga i klocklådan (som visserligen har ett fönster i överkant så den släpper in lite ljus)?

Någon med erfarenhet som kan dela?

Tack.

Senast ändrad:
Min erfarenhet av Citizen, jag har haft 2 olika med Eco Drive, är att det fungerar hur bra som helst här uppe i norr. Ett kvartsurverk drar otroligt lite ström, så det är verkligen inte mycket solenergi per dag som behövs för att hålla den tittade. Plus att ju energin du får en ljus dag ackumuleras i klockans batteri så du får en buffert.

Det behöver inte vara sol för att solceller ska funka. Räcker med lite ljus. Och klockan kräver så lite el att bara någon timmes ljus räcker för flera timmar.

Det behöver inte vara sol för att solceller ska funka. Räcker med lite ljus. Och klockan kräver så lite el att bara någon timmes ljus räcker för flera timmar.
Ah, det var intressant, men kan tänka mig att vanligt LED ljus inte ger på långa vägar lika bra effekt?

Mina G-ghocks med solar/solcells-tech är alltid på High året runt. Låter de lapa dagsljus på fönsterbrädan ett par gånger i veckan.
Får lägga den bredvid basilikan och myntan i fönstret med växtlampan då så kanske det går extra bra ;)

Min erfarenhet av Citizen, jag har haft 2 olika med Eco Drive, är att det fungerar hur bra som helst här uppe i norr. Ett kvartsurverk drar otroligt lite ström, så det är verkligen inte mycket solenergi per dag som behövs för att hålla den tittade. Plus att ju energin du får en ljus dag ackumuleras i klockans batteri så du får en buffert.
Så bra, bor själv kring sthlm så har väl några extra timmar sol jämfört med norr också :)

Använder Gshock med solar i semi-norr, laddar aldrig medvetet, laddindinatorn står på High året runt. Funkar fint mao, bara att köra! 👍

Du kan använda led på nära håll och uppnå hyfsad laddning också, men se till att LED lampan inte blir varm, en del kan ju faktiskt bli förvånansvärt varma.

Som sagt.. Vanligt dagsljus/belysning håller lätt igång både G-shock o Citizen. Tror iofs att Citizen är allra effektivast men har man sedan klockan på sig lite utomhus på sommaren räcker ju det i sig för att hålla igång klockan ett halvår under vintern. Så detta är inget man behöver tänka på annat än om man lägger klockan i en låda och glömmer bort den i ett år....

Jag låter min få sola sig i fönstret när den inte används.

DCA3706E-FA16-4CBE-99A0-C0F9DEE6929D.jpeg

1645AE20-4239-4EA5-9045-4F64E444E2BB.jpeg

Såhär ser laddtiden ut för en g shock GW5610. Den ser ungefär lika dant ut för alla g shock. citizen med för den delen.
Level 5 till 3 = low
Level 2 = medium
Level 1 = high

vid normal användning kan du räkna med att aldrig gå under high. Om den börjar krypa ner mot medium kan du stänga av den automatiska belysningen, det brukar sno mycket energi.

Ett annat trick är att dra upp jackärmen lite när du är ute. Det räcker långt.

som många har sagt redan är det inga problem!

1645AE20-4239-4EA5-9045-4F64E444E2BB.jpeg

Såhär ser laddtiden ut för en g shock GW5610. Den ser ungefär lika dant ut för alla g shock. citizen med för den delen.
Level 5 till 3 = low
Level 2 = medium
Level 1 = high

vid normal användning kan du räkna med att aldrig gå under high. Om den börjar krypa ner mot medium kan du stänga av den automatiska belysningen, det brukar sno mycket energi.

Ett annat trick är att dra upp jackärmen lite när du är ute. Det räcker långt.

som många har sagt redan är det inga problem!
Grymt, tack för bra info!

Tror inte att laddningen är ett problem, frågan är om det är värt.
När jag köpte min Garmin Instinct var priset mycket högre för en liten vinst
Om man tänker Casio G-Shock till exempel så är frågan hur fräscht klockan är efter några år och om det inte är bättre att välja en modell utan solceller och köpa ny klocka när det blir dags, alt byta batteriet.
Men visst är det roligt med denna funktionalitet och nice att inte behöva tänka på batteribyte

Om man tänker Casio G-Shock till exempel så är frågan hur fräscht klockan är efter några år och om det inte är bättre att välja en modell utan solceller och köpa ny klocka när det blir dags, alt byta batteriet.
Men visst är det roligt med denna funktionalitet och nice att inte behöva tänka på batteribyte
Sant, men tanken var att köpa en billigare variant som lite "slit-o-släng" klocka men samtidigt få den lite (för mig) roliga tekniken med solcellsladdning.

Är inte slitaget av en klocka en del av charmen med här intresset?

Mina ligger i en byrålåda utan möjlighet något ljus överhuvudtaget. Varvar så de får ett par dagar på handleden var. Hittills alla på full laddning. (2 citizen och en casio. Har även en Seiko SNE569 men den vet jag inte hur jag kollar laddningen på men antar att samtliga kvartsare hoppar varannan sekund om det skulle vara brist på laddning.

Laddningsbara batterier kan man ju också byta ut. De brukar hålla i minst tio-femton år.

PS garmins solceller är decennier efter Casio och citizen. Kan ligga ute i solen i flera timmar men laddningen tar evigheter. Går mkt snabbare att ladda med kabeln.

Tillbaka
Topp