• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor med Valjoux 72?

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Hej,
Efter förra Klocksnackspodden (tack @Denke och @Nymans Ur 1851 för ytterligare ett superavsnitt) fick jag upp ögonen för Valjoux 72.

För er som inte lyssnat eller känner till urverket sen innan är det ett klassiskt kronografverk som bland annat drev Rolex Daytona ref 6239 (Paul Newman).
FirstGenerationRolexDaytona_42.jpg


Då jag inte vill sälja min lägenhet för att köpa PN-Daytona började jag söka lite på Chrono24, sen klocksnack och fann några godbitar med detta urverk, bland annat: https://klocksnack.se/threads/härlig-vintage-lejon-chronograph.21161/#post-420544
https://klocksnack.se/threads/säljes-wakmann-valjoux-72-”poor-mans-daytona”.5573/#post-86169
https://klocksnack.se/threads/heuer-carrera-2448-valjoux-72-8500kr.27282/

Nu kikade jag igen på Chrono24 som typ är helt utplockat, det som finns kvar är ganska dyrt och i dåligt skick.

Min fråga är ganska enkel, har ni några tips på schyssta kronografer drivna av Valjoux 72 som inte kostar skjortan, och vart hittar man dom isåfall?
6239.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jo det är jag instäld på... men runt 15k borde väl inte vara omöjligt? :)

Riktigt fin din Yema btw!
Under 20k finns det väl en del i alla fall. Är du bara ute efter vad som helst med valjoux 72, eller är det någon speciell stil? Finns ju allt från dressiga till riktigt tunga kronografdykare, via färgladare 70-tals boetter.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Under 20k finns det väl en del i alla fall. Är du bara ute efter vad som helst med valjoux 72, eller är det någon speciell stil? Finns ju allt från dressiga till riktigt tunga kronografdykare, via färgladare 70-tals boetter.
Jo men det tycker jag också vore rimligt. Jag gillar allt just nu, det är mer idéer och inputs jag är ute efter i detta skede för att sedan börja gallringen :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo men det tror jag, eller iallafall runt 20k. Du har fått fina tips ovan, själv hade jag satsat på nåt med kontrasterande subdials:)
Sedan beror det ju på om han hänger på en auktion och lägger in ett bud sista sekunderna. Skulle tro att han kan komma undan billigare än 20 om han inte har siktet inställt på någon specifik modell och är med på ett par auktioner. Dock inte under 10 som länkarna visade... :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Sedan beror det ju på om han hänger på en auktion och lägger in ett bud sista sekunderna. Skulle tro att han kan komma undan billigare än 20 om han inte har siktet inställt på någon specifik modell och är med på ett par auktioner. Dock inte under 10 som länkarna visade... :)
Förutsätter nästan att han gör det, om inte annat en sniper app på mobilen. Finns mycket kul för under 20:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Wittnauer med v72

Min(renoveringsobjekt) som jag får nästa vecka förhoppningsvis:
image.jpg
Alla kronografdelar saknas, tänkt köpa ett donatorverk? Man ser att de moddat den för att vara en time-only då de avlägsnat alla kronografvisarna. Lade till den i min lista då jag tyckte den var charmig.
 
Topp