• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor med verktygslös justering av länklängden

Smeden

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Länken och låset är halva klockupplevelsen, punkt! Och när vi snackar lås är det väl så: verktygslös längdjustering i låset = once you pop, you can't stop?

Vilka klockor vet vi som har denna gudagåva?

Börjar så smått här och fyller på vartefter jag ramlar över fler. Tips är mycket välkomna!

På Certina DS Action Precidrive (och troligtvis även på automatversionen?)
IMG_20190810_164010__01.jpg
behöver man inte ens ta av sig klockan för att justera
IMG_20190810_164132__01.jpg

De högra knapparna justerar "gapets" längd.

På Speedyn kan man montera justerbart lås med antingen tre snäpp eller fem snäpp (bilden)
IMG_20191014_221246__01.jpg

Men dessa lås hör egentligen till andra Omegamodeller. Vilka?

Och vilka Rolexmodeller har egentligen GlideLock-lås? På vilka modeller kan man eftermontera GlideLock?

Frågorna är många, dags för mig att börja googla. Svaren är ofta väldigt sparsamt beskrivna på tillverkarnas hemsidor, konstigt nog.

Senast ändrad:
@Pasque, helt missat att mm300 har detta, tack!

@Willed, tack! Spontana tankar från åskådarbänken: Ser ut som ett snäpp á cirka 3mm på en länk som mäter kanske 9-10mm mellan länkbitskruvarna. Om det går att peta in halvlänkar, som antagligen är 5-7mm långa, så ökar ju chansen att grundmåttet är "rätt" för kallt väder, och då kanske ett snäpp på 3mm räcker för många, beroende på hur petig man är. (Men i den här tråden är vi såklart superpetiga, in search for the holy fit ;) )

@Willed, tack! Spontana tankar från åskådarbänken: Ser ut som ett snäpp á cirka 3mm på en länk som mäter kanske 9-10mm mellan länkbitskruvarna. Om det går att peta in halvlänkar, som antagligen är 5-7mm långa, så ökar ju chansen att grundmåttet är "rätt" för kallt väder, och då kanske ett snäpp på 3mm räcker för många, beroende på hur petig man är. (Men i den här tråden är vi såklart superpetiga, in search for the holy fit ;) )
Rolex' easylink ger 5mm justering. Perfekt.

@Pasque, helt missat att mm300 har detta, tack!

Rolex' easylink ger 5mm justering. Perfekt.

Precis 5 mm! Inget för dykare men för vardagsanvändning mellan varma och kalla handleder är det perfekt!

Har haft länkar med funktionen, var något otroligt viktigt före inköp men efter kort nyttjande har alla sålts av. Större förändring än Easylink har jag aldrig behövt, faktum är att jag klarar mig utmärkt utan ens det i 90% av fallen.

Lärt sig om Rolex sedan trådstart:
  • GlideLock = ratcheting clasp, måste ta av sig klockan. 20mm á 2mm steg.
  • Fliplock, ungefär som glidelock, men behöver inte ta av sig klockan. (Ev 26mm extra enstegs tillskott också, oklart.)
  • Easylink: 1 st 5mm extension

Kom på att Mido också har sk. ratcheting clasp, åtminstone på Ocean Star-modellerna.
Min Ocean Star i titan har sådan clasp, ca 1,5-2cm justerbart utan att ens ta av klockan.
DSC_7938.JPG

DSC_7939.JPG

Den har även halvlänkar, så en bra passning är lätt att hitta. Alla mina andra klockor, i titan, har hamnat i skymundan pga att de inte har snabbjustering, en saknar tillockmed micro justering helt, det är bara vi länkbitar. Finns det fler än Mido och Seiko/GS som har snabbjustering på titanlänkar?
(Hamtun H2 skall ha det när den väl kommer.)
Strapcode hade bara i rostfritt vad jag kunde se..

Min Ocean Star i titan har sådan clasp, ca 1,5-2cm justerbart utan att ens ta av klockan.
DSC_7938.JPG

DSC_7939.JPG

Den har även halvlänkar, så en bra passning är lätt att hitta. Alla mina andra klockor, i titan, har hamnat i skymundan pga att de inte har snabbjustering, en saknar tillockmed micro justering helt, det är bara vi länkbitar. Finns det fler än Mido och Seiko/GS som har snabbjustering på titanlänkar?
(Hamtun H2 skall ha det när den väl kommer.)
Strapcode hade bara i rostfritt vad jag kunde se..
Kan bara komma på Tudor Pelagos och Certina DS Action
Screenshot_20191229-182108.jpg

Någon som vet om man kan köpa en clasp med verktygslös mikrojustering i titan löst? Helst Seiko, kanske får åka förbi globen och fråga.
DSC_2228.JPG

DSC_2229.JPG

Tillbaka
Topp