• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor ni ärvt, visa gärna!

Isodor

Audemars
Hej!

Tänkte det vore jäkligt intressant att få se vilka klockor/ur ni har ärvt på något vis.

Gamla Zenithar, Omegar, Rolex eller whatever. Kan vara något annat. Typ Lemania.

Visa och berätta!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Hej!

Tänkte det vore jäkligt intressant att få se vilka klockor/ur ni har ärvt på något vis.

Gamla Zenithar, Omegar, Rolex eller whatever. Kan vara något annat. Typ Lemania.

Visa och berätta!


Endast Lemania som går under typ,,, ganska ok krav ändå.. ;)
Någon sliten tackar med namnet juvel tror jag som inte tickar, men å andra sidan har jag alla mina mor/far/morföräldrar kvar i livet ännu så det får tiden utvisa om det ligger något i gömmorna.
 
Har pappas gamla Universal Polerouter som han i sin tur ärvt av min farfar. Där börjar det bli intressant då farfar var anställd inom SAS och enligt uppgift fick klockan som betalning av en pokerskuld från en pilot. Många SAS piloter fick motsvarande universal då SAS som första flygbolag flög över nordpolen och Universal i samband med detta tog fram just Poleroutern. Det finns klockor med SAS logotyp på urtavlan direkt från Universal. Här finns en riktigt bra sida om Polerouter. Som ni förstår är det en keeper av rang.

AM7ds6R.jpg


Fortsatt skön dag!

K Hall
 

par

Patek
2-Faktor
Har pappas gamla Universal Polerouter som han i sin tur ärvt av min farfar. Där börjar det bli intressant då farfar var anställd inom SAS och enligt uppgift fick klockan som betalning av en pokerskuld från en pilot. Många SAS piloter fick motsvarande universal då SAS som första flygbolag flög över nordpolen och Universal i samband med detta tog fram just Poleroutern. Det finns klockor med SAS logotyp på urtavlan direkt från Universal. Här finns en riktigt bra sida om Polerouter. Som ni förstår är det en keeper av rang.



Fortsatt skön dag!

K Hall

Tavlan var faktiskt grymt snygg med härlig "nivåskillnad"
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Denna fick farfar när han 1978 gick i pension efter många år på Avesta Jernverk. Farfar gick bort 2007 och sen dess har min mor (!) haft hand om den för att förra julafton lämna över den till mig. :cigar: Den används tyvärr ytterst sällan. Känner mig inte helt bekväm med 34 mm.

20131017_185906_zps8f2d0303.jpg
 

jan abelin

Breitling
Ärvde denna omega. Var till urmakaren för att byta batteri så nu går den perfekt. Finns nästan inte en repa på denna klocka då den legat nerpackad i alla sina dagar. Varit svårt att hitta info om denna. Nån som vet lite mer. fick ett (skam ?) bud av en antikhandlare på 1000 kr.
IMAG0544[1].jpg
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Farsans gamla Seiko och samt två fickur som morfar och hans far (det med gulnad urtavla) hade. Morfars fickur tickar på som bara den och håller tiden helt obegripligt väl trots att det garanterat inte är servat sen 30-talet. Det äldsta av dom har nog tappats i geturin eller något liknande med tanke på urtavlans färg...

nk9VNYl.jpg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Farsans gamla Rolex fick jag när han gick bort. Det var denna som startade hela intresset. Han satt alltid i soffan på kvällarna och vred upp den.
Då öppnades ögonen för klockor och jag började köpa på mig. När han sedan kilade vidare fick jag den.
371a3d1758cb61080deae2e00eacae39.jpg


Har länken också men nu sitter den på skinn istället.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag ärvde två Longines armbandsur, två fickur och en väggklocka som min mormors bror haft.
Guldklockan fick han 1976 efter 25 års trogen tjänst inom SCA. Han bar den bara på söndagar så den är
som ny med box och papper. Sport Chiefen vet jag inte årtalet på, men det kanske någon här på KS vet.

c719daa7-05ca-4592-8ec8-082fff27e051_zpsba721070.jpg

e81105da-e747-47de-a62b-5ba8d3432ed1_zpsd22eae18.jpg
 
Topp