• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor och yrken

Konsul

Cartier
Nu finns det ju flera trådar med detta tema. De är bitvis sjukt roliga. Jag tänker mig en mer "seriös" variant. Rent sociologiskt (och urologiskt!) kan detta vara intressant. Det säger en hel del om hur klockägare betraktar sig själva och vilka "krav" som kan finnas på jobbet...

Själv jobbar jag i jurist/advokatträsket och jag upplever att det finns tydliga preferenser när det gäller klockor på olika firmor (de råkar också hålla till nära Nymans) och det är Rolex och Omega. I övrigt är det ganska fantasilöst Någon delägare har Pateckk!

Har ni i andra yrken märkt att det finns vissa konstiga preferenser för vissa klockor inom just ert yrkesområde?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Byggbranschen. Var precis på AW och inom företaget sportas det Tissot, omega seamaster, Longines LLD, halvgulds breitling med mera.
 

meo_swe

Audemars
Militär:
Nästan uteslutande Suunto eller gshock.
Finns ett par guldkorn främst då rolex sub eller omega seamaster.
Min förra kompanichef hade en rolex 16570, och en kollega har både en airman mystery och en speedmaster
 

cab

Audemars
2-Faktor
Advokatbyrå, Rolex, Patek, Omega, Tag, IWC m.m. Ingen kör bratte i alla fall så det verkar inte gå hem i denna bransch.
 

SSL

Audemars
Bevakning.. Suunto, G-shock, Breitling (faktiskt), Tissot (deras större modeller) å sen kopior från Thailand. Fick jag med hela branschen där eller? Nä men, det är ungefär vad jag träffat på genom åren.
 

audotcom

Panerai
Jobbar inom kommersiell fordonsindustri. Finns ytterst få som delar mitt Klock intresse. Men dom som gör bär omega, rolex,seiko osv. Annars endast blingiga parfym klockor.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Driftsättare.

Omega används av två. Jag kör Rolex.
Dom andra är bara intresserade av klockor men inte köpt än.


Intresse finns, men få som har klocka.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Finans:
IWC Aquatimer, Omega PO, longines och någon enstaka Rolex. Den enda Pateken slutade tyvärr.

Inte en enda breitling trots att vi är belägna i GBG
 

Qvarna

Omega
Jobbar inom logistik. Här har vi en och annan Omega, en hel del Tissot, en U-boat, resten är Michael Kors eller färgstarka plastklockor.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jobar inom teknikbranshen, de som har klockor är mer intresserade av att klockan går rätt än status från varumärken så mest 100 - 500 kr kvartsklockor av allsköns kända och okända märken då de håller tiden bättre än vilken mekanisk klocka som helst. Men visst en och annan bratte, rolle, S&S dyker upp då och då.
 

SJ Smythe

Cartier
Råvarusektorn. Rolex och Omega i topp. Fler daytonas än subbar i min omgivning och även nån helguld DD. JLC och Rado skymtar ibland.

Tycker mig se en tendens till mer vräkighet ju varmare landet blir. Roligare i värmen alltså.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Arkitektstudent
Omega (seamaster & vintage), TAG, pepsi gmt rolex, longines, casio digitalare (majoritet), seiko, swatch och någon enstaka modeklocka.

Väldigt bra faktiskt! Tre andra i årskursen som också är mer eller mindre intresserade. Däremot tillkom nyligen en ruskigt ful fejk datejust när en snubbe kom hem från Dubai. Kämpar fortfarande med att få han att fimpa skiten.. Får se till att han blir riktigt full och kastar iväg den :)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Rekrytering inom ekonomi
På kunder är det som dyker upp oftast rolex
Kandidater väldigt varierande men sällan något skoj
 
Topp