• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor och yrken

JAkesson

Omega
Halvstort industri-företag inom hydraulikbranschen i småstad.

Det finns nada här. Om det ens bärs klocka så är det 20 års gammal konfirmationsklocka.
"Guldklockorna" för 25 års tjänst var parfymklockor. Bland medarbetare och mina
kunder (säg 200+200 personer) så har jag sett en vintage omega utöver vad jag bär.

I feel so alone.


Ok, jag har skrivit på för nytt jobb i Götet och flyttar/börjar nu i sommar. Min chefs chef satt med en AP RO med vit tavla och min blivande kvinnliga chef med en Michael Kors. Jag väljer att tolka detta positivt, också MK-klockan. Den ser ju i ärlighetens namn 100ggr bättre ut än vad jag har runt omkring mig idag! Mötte två säljare med vid första intervjun, TAG respektive Breitling så vem vet, jag kanske hittar någon intresserad där!
 

carlanton

Audemars
Hur många är det? Låter ganska ovanligt generellt, att butiksbiträden sportar klockor från 50K och uppåt, men de äter kanske nudlar varvat med korv och makaroner året om?! ;)


Till och med i min butik som definitivt inte är en butik som "räknas" finns det flera som bär Rolex. Skulle säga att det handlar om en kombination av att ha bott hemma och arbetat i ett par år, jobba alla helger och ha välbeställda föräldrar.
 

Guinness

Cartier
Kommunal verksamhet, utvecklingsenhet.
Bland 40 på kontoret finns en omega samt några certina, tissot etc. Även Marc jacobs, armani, seiko, MK etc. En som pratat om Oris i något år men aldrig kommer till skott.
 

tissoter

Audemars
IT-konsult inom telecom. Blandningen hos både kund och mitt konsultbolag är stor. Utvecklare kan ses gå med precis vad som helst runt handleden.. Konsultbolagets VD kör med en läcker Patek medans en kollega hos kunden jag är hos som bär någon form av äldre breitling chronograph vars armbandslängd gör att han förmodligen skulle kunna få den runt låret... Är lite sugen att i smyg göra en snabb justering.
Men över lag är det en klocklöshet även hos personer som till synes är modmevetna och allmänt sunda i sinnet..
Bilhandlarhäng?
 

adress

Friends of KS
Till och med i min butik som definitivt inte är en butik som "räknas" finns det flera som bär Rolex. Skulle säga att det handlar om en kombination av att ha bott hemma och arbetat i ett par år, jobba alla helger och ha välbeställda föräldrar.
Och kanske kopior. Dom säljs ju hela tiden - så någon måste ha den på armen - eller kanske i en låda......
 
  • Like
Reactions: jhm

Calfen

Panerai
Just nu är det några sport rollar och någon omega och en Tag dock på mitt förra jobb var det mycket guld Rolex och äldre JLC gärna i guld och diverse iwc varianter. En i styrelsen skämtade tom om att det var Breitling förbud på kontoret. Detta var en byrå i konsultingbranchen mitt i sthlm smeten.
 

Calfen

Panerai
BTW var så nära att köpa en Breitling Emergency när jag jobbade där. Dels för att sticka ut ur mängden dels för att det är en så sjukt fet klocka! :D
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Yrke: bild- och musiklärare. De föredrar Tissot eller Certina, hjärna i 70-tals retro med stora läderarmband...

image.jpg

Självklart har du rätt! Är bildlärare:). Kollegan på musik sportar en Facit!:cigar:


DSCF2618.JPG
 

Solvik

Panerai
Jobbar på försäkringsbolag och spreaden är milsvid. Finns nog potential och jag har nyligen fått in en kollega och likasinnad (forummedlem) och det känns som att vi håller ställningarna hyfsat iaf. Kaffeautomatsurr höjer nivån sakta sakta... Klockintresse har blivit lite av en snackis då jag även jobbar med en herre som måste ha en av de större "samlingarna" i Sverige. Ledordet är definitivt kvantitet före kvalitet men han har garanterat mycket kul oavsett. Jag brukar oblygt kreditera mig själv lite för hans klocksamlarstart då jag ledde in honom på tratten då det begav sig... Nu försöker jag istället få honom att tagga ner men det är inte helt enkelt. Han har enligt utsago f l e r a tusen klockor (betvivlar inte detta) och när jag besöker honom ska det dokumenteras... Det är nästan uteslutande vintage men ibland kommer han dragandes med typ en jaragar skeletton på ena armen (han bär alltid minst två) och då skäller jag duktigt på honom :wtf: Annars fåtalet rolex, flest sport samt omegor.
 

Portofino

Panerai
Vård- och omsorg på ledningsnivå. En del Rolex, någon enstaka cartier. Man lägger pengarna på annat helt enkelt. Yrkeskategorin är ganska kvinnodominerande så be mig istället räkna upp hur många LV handväskor där finns.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Konsult mot offentlig sektor. Inte mycket att se, men det finns några rolex - då främst på kvinnor. Bland kollegorna har jag en lång resa att övertyga om behovet av kvalitetsklockor... [emoji19]

/Klocksebbe
 

B1884

Audemars
2-Faktor
IT avd. inom aerospacebranschen. Totalt NOLL i klockintresse här. Bara parfymklockor... Riktigt tråkigt.
 

Huntsman

Omega
Jobbar på flygplats, bland kollegor finns ingen med någon bättre klocka. Parfym klockor om det överhuvudtaget bärs.... Dagens ungdom har telefon istället för klocka. Trist.
 

Konsul

Cartier
Jobbar på flygplats, bland kollegor finns ingen med någon bättre klocka. Parfym klockor om det överhuvudtaget bärs.... Dagens ungdom har telefon istället för klocka. Trist.
Du fångar allt! Dekadensen härskar! Borde vi inte ha en särskild statlig myndighet som skyddar oss och det faktum att vi är en liten minoritet! Vi kanske kan få miljoner från Allmänna arvsfonden. Kejsarna på forumet kan dela på generaldirektörstjänsten, med tjänstebil! Detta tror jag är början på ett evigt paradis med bara klockor och män!!? Var är kvinnorna!
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Jobbar på försäkringsbolag och spreaden är milsvid. Finns nog potential och jag har nyligen fått in en kollega och likasinnad (forummedlem) och det känns som att vi håller ställningarna hyfsat iaf. Kaffeautomatsurr höjer nivån sakta sakta... Klockintresse har blivit lite av en snackis då jag även jobbar med en herre som måste ha en av de större "samlingarna" i Sverige. Ledordet är definitivt kvantitet före kvalitet men han har garanterat mycket kul oavsett. Jag brukar oblygt kreditera mig själv lite för hans klocksamlarstart då jag ledde in honom på tratten då det begav sig... Nu försöker jag istället få honom att tagga ner men det är inte helt enkelt. Han har enligt utsago f l e r a tusen klockor (betvivlar inte detta) och när jag besöker honom ska det dokumenteras... Det är nästan uteslutande vintage men ibland kommer han dragandes med typ en jaragar skeletton på ena armen (han bär alltid minst två) och då skäller jag duktigt på honom :wtf: Annars fåtalet rolex, flest sport samt omegor.
Underbar historia med MEGAsamlaren! Ser fram emot bilder då du får chansen! Flera tusen låter ju helt vansinnigt! Jag som har svårt att använda mina klockor i vardagen....och det är inte så många......
 

Solvik

Panerai
Underbar historia med MEGAsamlaren! Ser fram emot bilder då du får chansen! Flera tusen låter ju helt vansinnigt! Jag som har svårt att använda mina klockor i vardagen....och det är inte så många......

Jag vet, samma här. Långa perioder har han bara burit nyinkomna klockor en dag, sedan nya tillskott nästa dag osv... "ikväll kommer ett paket med 8 st" "kom över ett parti från xurmakare" "köpte två brickor på auktion i helgen" etc. etc. Jag har försökt köpa några enstaka men har vad jag kan minnas endast fått tillstånd ett byte än så länge hehe.. Ser fram emot att besöka honom kan man väl säga :)
 

bionicbeagle

Friends of KS
Jobbar med spelutveckling på ett multinationellt bolag. I Sverige är det inte så många som har några speciellt roliga klockor alls, men speciellt bland VPs och SVPs i Kanada/USA så har jag sett IWC och Patek. På utvecklare med lite lägre rang har jag lagt märke till några Longines och diverse kvarts därborta, men överlag är det ganska ökenartat. Om man skall generalisera lite så är väl inte utvecklare kända för att ha stilkänsla, så det är inte helt oväntat kanske ;)

Brydde mig inte så mycket om vad folk hade på handleden förrän relativt nyligen dock så jag har nog missat en del -- skall hålla mer koll när jag flyger runt framöver :)
 

Johan Erixon

Breitling
Jobbar för Italienskt bolag med försäljning. Över lag mkt Rolex på de högre positionerna men även U-boat, Omega, Cartier och annt smått och gott. På kontoret i Sverige mest MK och någon Seiko.
 
  • Like
Reactions: jhm

Tigerpelle

Breitling
Advokatbyråer: nyblivna advokater = omega, nyblivna partners= Rolex.
Konsultfirmor, omega och rolex.
Mellanchefer på mitt jobb, omega/rolex
Fantasi, mod? Inte mycket.

Men man vill kanske inte flasha för mycket inför klienter/anställda som trots allt betalar...
 
Topp