• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som är så fula att de blir snygga

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Har kollat runt lite och hittar ingen tråd om detta, ni vet alla vad det handlar om! Ibland när jag har på mej en klocka (typ ryssen) så kan jag tänka fy fan vad ful den är.. Men ändå bär jag den för den är charmigt fulsnygg. Haha
Ni vet att ni har en sådan klocka!!!
Här är ryssen.
IMG_20190721_113932.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den första Seiko Astron är ju i ärlighetens namn totalt utdaterad och allt annat än vacker. Man skulle säkert kunna mäta upp ytan av boetten och komma fram till att den ytan överstiger den av tavlan, knas proportioner som fyller noll funktion. Ändå är ju hantverket och den tidsmarkör den utgör oerhört charmigt.
astronquartz.jpg

Väldigt många digitala klockor lider ju av att formgivarna antingen var helt insnöade på den formgivning som låg i tiden, eller saknade förmågan
att formge en boett och tavellayout som harmoniserar med varandra. Men ibland blir det charmigt ändå :)
s-l1600_2.jpg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tycker SMP300 är ett lysande exempel på detta. Ful som stryk, men sedan tänker man på att den såg bra ut på Pierce Brosnan som Bond och då blir den lite små cool trots allt
DC67BD3C-57B4-4707-A4CF-9841AFB9BE8F.jpeg
Hahaha, ja vad olika man kan tycka/tänka ;). Jag tycker tvärt om den ser helt ok ut men får "mansbäbis" vibbar av Bond kopplingen. Typ som att ha en Spiderman-klocka. Visst har jag sett alla bondfilmer och är fortfarande road när det kommer en ny, men biten med att ha samlarprylar, affischer, t-shirts ifrån filmer är jag för gammal för. Speciellt om dom kostar över 10k...
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Hahaha, ja vad olika man kan tycka/tänka ;). Jag tycker tvärt om den ser helt ok ut men får "mansbäbis" vibbar av Bond kopplingen. Typ som att ha en Spiderman-klocka. Visst har jag sett alla bondfilmer och är fortfarande road när det kommer en ny, men biten med att ha samlarprylar, affischer, t-shirts ifrån filmer är jag för gammal för. Speciellt om dom kostar över 10k...
Jämföra med Spider-Man klocka är väl lite hårt ändå för en Omega :wtf: Tro mig jag har aldrig ägt en SMP300 och kommer aldrig göra det heller ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den där gentaklockan är verkligen brutalt fulsnygg. Gillar!
Det lite intressanta är ju vad det är vi kallar fult. Verkar som folk ofta kallar främmande/nytt/ovanligt formspråk för fult. Är något väldesignat där man tänkt efter angående form och komfort tycker jag sällan något är riktigt fult. Organiska former på klockor är tex något folk ofta kallar fult. Gerald Genta lekte verkligen med former när han skapade.
 

lybo

Breitling
Den första Seiko Astron är ju i ärlighetens namn totalt utdaterad och allt annat än vacker. Man skulle säkert kunna mäta upp ytan av boetten och komma fram till att den ytan överstiger den av tavlan, knas proportioner som fyller noll funktion. Ändå är ju hantverket och den tidsmarkör den utgör oerhört charmigt.
astronquartz.jpg

Väldigt många digitala klockor lider ju av att formgivarna antingen var helt insnöade på den formgivning som låg i tiden, eller saknade förmågan
att formge en boett och tavellayout som harmoniserar med varandra. Men ibland blir det charmigt ändå :)
s-l1600_2.jpg
Ser ut som en klocka från någon 80 tals rymd film hehe
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det lite intressanta är ju vad det är vi kallar fult. Verkar som folk ofta kallar främmande/nytt/ovanligt formspråk för fult. Är något väldesignat där man tänkt efter angående form och komfort tycker jag sällan något är riktigt fult. Organiska former på klockor är tex något folk ofta kallar fult. Gerald Genta lekte verkligen med former när han skapade.

Organisk form, hur defineras den? Platsar Frogman in där?
 
Topp