Fredag kväll. Efter en veckas slit har jag kommit hem och satt på grillen. Tagit av mig barfota och är lite fredagsfryntlig och lycklig och gör min andra Daiquiri (1,5 del lime, 2 del sockerlag och 4 del rom. Mkt gott!), på vinylsvarven spelar John Coletrane "Dial Africa" (länge sedan jag slängde på en jazzplatta!) och känner mig väldigt nöjd över klockan på handleden.
Jag har många klockor (ett drygt femtiotal), men jag kan fortfarande få en kick utav att sätta på mig vissa ur. När jag säger fortfarande menar jag som första gången/gångerna jag fick på mig en riktig klocka (den första var en Fortis Cosmonaut Chromograph ). Denna AP som jag relativt nyligen skaffade är en av dessa få ur. Klockan är delikat. Den är vacker. Den är i 18k. Den är 5.0mm tunn. Den är förvånrtansvärt tung. Den är stilren. Den sitter bra, tämligen olika andra klockor jag har då den skall sitta tajt och uppe på handleden ovanför "knölen". Den är mekanisk. Den har historia och provins. Den är exklusiv. Tittar man på en dagens jämförbar modell (samma storlek som felaktigt kallas dammodell) som @Aurum en gång hänvisade till, är de dyra....
Bilder från tidigare idag;
En annan klocka jag har är min Jumbo. Adrenalinrushen när jag fick den och kämpet att få igång den med hela historian. Så snygg och hela historian (samt i princip allt jag skrev med guld APn ovan);
Men för att trigga mig behöver det inte vara en Audemars Piguet nödvändigtvis (men visst hjälper det!) utan även min Pie Pan som är en sådan designklassiker och Genta-fullträff med historiska vindslag;
Även denna Genta klassiker med så mycket historia (SAS beställning för nordpol flygningarna), en tidig Universal Geneve Polerouter;
Nu behöver det ju inte vara en Genta-designad klocka heller. Klockor med som ger en kick behöver inte kosta mycket, det jan handla om historia eller något annat. Denna Doxa från 1944, en riktig tool watch som är från krigstiden. Var den militär? Jag vet inte. Den är kool i vilket fall som. Kostade mig ca 400kr på auktion;
Eller denna Art Deco Zenith från trettiotalet. Vem köpte den och vad har den varit med om för ett spännande liv? Kostade mig 300kr på auktion.
Jag älskar klockor helt enkelt och av olika anledningar som utomstående aldrig kommer kunna förstå.
Vilka klockor får ditt hjärta att slå, ger dig en kick och varför?
//Rozzy
Bilder från tidigare idag;
En annan klocka jag har är min Jumbo. Adrenalinrushen när jag fick den och kämpet att få igång den med hela historian. Så snygg och hela historian (samt i princip allt jag skrev med guld APn ovan);
Men för att trigga mig behöver det inte vara en Audemars Piguet nödvändigtvis (men visst hjälper det!) utan även min Pie Pan som är en sådan designklassiker och Genta-fullträff med historiska vindslag;
Även denna Genta klassiker med så mycket historia (SAS beställning för nordpol flygningarna), en tidig Universal Geneve Polerouter;
Nu behöver det ju inte vara en Genta-designad klocka heller. Klockor med som ger en kick behöver inte kosta mycket, det jan handla om historia eller något annat. Denna Doxa från 1944, en riktig tool watch som är från krigstiden. Var den militär? Jag vet inte. Den är kool i vilket fall som. Kostade mig ca 400kr på auktion;
Eller denna Art Deco Zenith från trettiotalet. Vem köpte den och vad har den varit med om för ett spännande liv? Kostade mig 300kr på auktion.
Jag älskar klockor helt enkelt och av olika anledningar som utomstående aldrig kommer kunna förstå.
Vilka klockor får ditt hjärta att slå, ger dig en kick och varför?
//Rozzy
Senast ändrad: