• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som ger en kick - och varför

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fredag kväll. Efter en veckas slit har jag kommit hem och satt på grillen. Tagit av mig barfota och är lite fredagsfryntlig och lycklig och gör min andra Daiquiri (1,5 del lime, 2 del sockerlag och 4 del rom. Mkt gott!), på vinylsvarven spelar John Coletrane "Dial Africa" (länge sedan jag slängde på en jazzplatta!) och känner mig väldigt nöjd över klockan på handleden.
image.jpeg
Jag har många klockor (ett drygt femtiotal), men jag kan fortfarande få en kick utav att sätta på mig vissa ur. När jag säger fortfarande menar jag som första gången/gångerna jag fick på mig en riktig klocka (den första var en Fortis Cosmonaut Chromograph :happyhappy:). Denna AP som jag relativt nyligen skaffade är en av dessa få ur. Klockan är delikat. Den är vacker. Den är i 18k. Den är 5.0mm tunn. Den är förvånrtansvärt tung. Den är stilren. Den sitter bra, tämligen olika andra klockor jag har då den skall sitta tajt och uppe på handleden ovanför "knölen". Den är mekanisk. Den har historia och provins. Den är exklusiv. Tittar man på en dagens jämförbar modell (samma storlek som felaktigt kallas dammodell) som @Aurum en gång hänvisade till, är de dyra....

image.png


Bilder från tidigare idag;
image.jpeg

image.jpeg


En annan klocka jag har är min Jumbo. Adrenalinrushen när jag fick den och kämpet att få igång den med hela historian. Så snygg och hela historian (samt i princip allt jag skrev med guld APn ovan);
image.jpeg


Men för att trigga mig behöver det inte vara en Audemars Piguet nödvändigtvis (men visst hjälper det!) utan även min Pie Pan som är en sådan designklassiker och Genta-fullträff med historiska vindslag;
image.jpeg
image.jpeg


Även denna Genta klassiker med så mycket historia (SAS beställning för nordpol flygningarna), en tidig Universal Geneve Polerouter;
image.jpeg


Nu behöver det ju inte vara en Genta-designad klocka heller. Klockor med som ger en kick behöver inte kosta mycket, det jan handla om historia eller något annat. Denna Doxa från 1944, en riktig tool watch som är från krigstiden. Var den militär? Jag vet inte. Den är kool i vilket fall som. Kostade mig ca 400kr på auktion;
image.jpeg


Eller denna Art Deco Zenith från trettiotalet. Vem köpte den och vad har den varit med om för ett spännande liv? Kostade mig 300kr på auktion.
image.jpeg



Jag älskar klockor helt enkelt och av olika anledningar som utomstående aldrig kommer kunna förstå.

Vilka klockor får ditt hjärta att slå, ger dig en kick och varför?

//Rozzy
 
Senast ändrad:
Kul läsning och du har verkligen fina ur! Lite kul att du visade din pie pan, satt precis och övervägde om den skulle tvingas lämna då jag aldrig bär den numera men efter dina bilder började jag tänka om ordentligt :)

Förresten vad är det för band du har på den på bilden?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag får fortfarande en kick av min SKX009. Jag har haft den i 6-7 år men älskar den mörkmörkblåa tavlan i kombination med pepsivridringsinlägget (lite färg är alltid bra!). Hemligheten med att jag kunnat hålla denna förälskelse vid liv att den upplevs som en ny klocka med varje bandbyte.:):):)
001.jpg
002.jpg
003.jpg
004.jpg
005.jpg
006.jpg
007.jpg
008.jpg
009.jpg
010.jpg
011.jpg
012.jpg
013.jpg
 
Jag får fortfarande en kick av min SKX009. Jag har haft den i 6-7 år men älskar den mörkmörkblåa tavlan i kombination med pepsivridringsinlägget (lite färg är alltid bra!). Hemligheten med att jag kunnat hålla denna förälskelse vid liv att den upplevs som en ny klocka med varje bandbyte.:):):)
001.jpg
002.jpg
003.jpg
004.jpg
005.jpg
006.jpg
007.jpg
008.jpg
009.jpg
010.jpg
011.jpg
012.jpg
013.jpg
Håller helt med om skx när jag inte använder den känns den lite trist och så där men så fort jag drar på den blir jag nykär!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Efter 15 år med en Breitling Aerospace som enda klocka var det en uppenbarelse att anskaffa min första seriösa mekaniska klocka. Har haft den i tre år nu och blir lika glad varje gång den dyker upp i mitt veckobytarschema. Snygg, stilren, tydlig, lagom stor med sina 39mm, grym länk och med en bakgrund som få andra klockor (se länk nedan). :happyhappy::happyhappy::happyhappy:
https://klocksnack.se/threads/iwc-fliegeruhr-mark-xvi-ref-iw325504.48323/

IWC M 2015-07-27.jpg
 

Samps

Cartier
Har upplevt tre st som får baguetten att rycka lite extra..

1. Trodde aldrig att en 36mm klocka skulle kunna vara så vräkig som denna DD är. Länken bidrar mycket till det.
IMG_1723.JPG


2. 80-90-tals maffiaklocka eller vad ska man kalla det. Bed of rice i rödguld, 20mm runt om. IWC Portofino
image.jpg


3. Valfri Cartier pirrar alltid lite extra. Annorlunda, klassiska, vackra.
image3.jpg


Bonusplats. En klocka som jag egentligen inte gillar men ändå dras till:
FullSizeRender.jpg
 

WatchIT

Panerai
Fina klockor @Rozzy och Universal Polerouter måste jag nog ha till slut. Går igång på den varje gång jag ser den. Har cirkus 35 seriösa klockor.

Zenith som är speciell förstås eftersom den producerades dagen efter min födelsedag
image.jpeg

En annan speciell är min första "riktiga" klocka som köptes hos Erikson Urhandel 1992
image.jpeg

Farsans Seiko från 1968
image.jpeg

Och Rolex drömmen
image.jpeg

Ett litet axplock och tyvärr har jag sug efter mer :woot:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul läsning och du har verkligen fina ur! Lite kul att du visade din pie pan, satt precis och övervägde om den skulle tvingas lämna då jag aldrig bär den numera men efter dina bilder började jag tänka om ordentligt :)

Förresten vad är det för band du har på den på bilden?

Och jag blev typ sugen på att köpa en... :)

Rolig tråd - det jag nästan gillar mest med forumnörderi är att läsa om folks relation, känslor och tyckande om olika modeller och varianter och vilka känslor dessa frammanar.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
De som ger mig mest glädje är faktiskt de klockor som jag jagat länge, som mina seiko 6139. En av de senaste jag hittade jagade jag i ca 6 månader.

Visst är det kul och skönt att dra på en ny sub eller exp 2a på handleden men för det krävs ju att man har ett visst överskott av kapital och går in till vilken rolexhandlare som helst. Du behöver ju inget mer än pengar om ni förstår vad jag menar.

Har även en samling av Aqualand som tagit mig ett tag att skapa, så även en skön Citizen från 80-talet skänker mig stor glädje.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Samps

Cartier
Fina klockor @Rozzy och Universal Polerouter måste jag nog ha till slut. Går igång på den varje gång jag ser den. Har cirkus 35 seriösa klockor.

Zenith som är speciell förstås eftersom den producerades dagen efter min födelsedag
image.jpeg

En annan speciell är min första "riktiga" klocka som köptes hos Erikson Urhandel 1992
image.jpeg

Farsans Seiko från 1968
image.jpeg

Och Rolex drömmen
image.jpeg

Ett litet axplock och tyvärr har jag sug efter mer :woot:
Constellation är nått alldeles speciellt =)!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
De som ger mig mest glädje är faktiskt de klockor som jag jagat länge, som mina seiko 6139. En av de senaste jag hittade jagade jag i ca 6 månader.

Visst är det kul och skönt att dra på en ny sub eller exp 2a på handleden men för det krävs ju att man har ett visst överskott av kapital och går in till vilken rolexhandlare som helst. Du behöver ju inget mer än pengar om ni förstår vad jag menar.

Har även en samling av Aqualand som tagit mig ett tag att skapa, så även en skön Citizen från 80-talet skänker mig stor glädje.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Precis! Har man pengar så kan du gå till vilken handlare som helst och köpa hur många fina nya Rolex som helst. Men inte vem som helst kan få ihop en sådan fin samling Seikos som i sammanhanget kostar en struntsumma. Nörderi när den är som bäst, gillart!
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det är något i Black Bay som får igång mig när jag ser den. Och fick igång mig varje morgon. Måste ha en igen, och det snart. Så jävla vacker.

Sedan är det nog lite sentimentalt i det hela också. När jag såg den ett år sen var priset helt orealistiskt (trodde jag) för en klocka. Rolex var ännu längre från. Nu har jag en fantastisk Rolex, men jag måste ha tillbaka klockan som fick hjärtat att pumpa och startade intresset.

Mina bilder:

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag tycker dom här två 7548orna ger mig mycket glädje. Det är något med gamla Quartz urverk som gjordes ordentligt, juvelerade och helt i metall. Gjorde för att tåla rejält med stryk. Den till vänster är lika gammal som mig (81a)
image.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Förlåt, förlåt, förlåt! Jag vill göra en pudel vad gäller min Daiquiri ovan. Det skall vara 2 del färskpressad lime, 1,5 del sockerlag samt 4 del rom (ljus). Annars blir det för sött. Blandade ihop proportionerna. Skyller på alkoholförtäring vid skrivande av text!
@Rozzy har en förmåga att hitta guldklimpar till rätt pris :)
The name of the game. The name of the game, baby
 

paradis

Audemars
Har haft alla möjliga klockor som finns, från billiga några hundra till P.P mm.Är faktist mycket nöjd med det som jag har nu idag . Av mina nuvarande så är min favorit Submariner 1680 med datum. Gillar den mest för , patina . Bytter ibland till Datejust , men det är inte det . Något fattas :) ....
image.jpeg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du sätter så j-a på pricken det som gjort att mitt klockintresse består och växer. Även om vissa av mina ur är substitut för forna tiders , 16710 när jag kanskehellre skulle vilja ha 1675, ny speedy fast en ST-69 skulle smaka bättre. Men en bra Seiko Pougue, en WWII omega, en framtida klassiker i 2254.50. De får på olika sätt min klocka att ticka.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Topp