• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor som inte går riktigt rätt!

Joakim1

Silver
Finns det något riktmärke för när man bör lämna in en vintage rolex på service? Min hade service 2018, går ca 2 minuter för sakta på en vecka. Ska jag acceptera det eller blir det än värre med tiden?

Senast ändrad:
Ofta kan du rucka/regulera dem innan service om amplitud och beat error är inom rimliga nivåer.

17 sekunder per dygn är väl inte katastrof, har du tur kan du rucka den rätt.

Brukar dock vara klurigt att göra på AD, man får gå till en hederlig "urmakare" istället :)

Finns det något riktmärke för när man bör lämna in en vintage rolex på service? Min hade service 2018, går ca 2 minuter för sakta på en vecka. Ska jag accepters det eller blir det än värre med tiden?
Beror ju på vad det är för verk och vad spec säger. Och HUR den är servad. Om den är helt genomgången eller om en italienare har blåst på den.

BE4ACC50-572B-47BE-8A35-FEDC537496AC.jpeg
Tack för tipsen! Inköpt på Luxury Watches , någon form av service gjord 2018. Min första riktiga vintage klocka, väldigt nöjd med den i övrigt

Finns det något riktmärke för när man bör lämna in en vintage rolex på service? Min hade service 2018, går ca 2 minuter för sakta på en vecka. Ska jag acceptera det eller blir det än värre med tiden?
Häng upp den på en timegrapher så kommer det att synas. Ett Rolex-verk ska har tajt gång med litet beat error och hög amplitud när det går som det ska. Vad jag har sett på urmakarvideos (Richard Perrets t.ex), så brukar det synas tydligt när det inte går som det ska. Om det gör det, så är det bara ruckning som behövs, annars service. (Har du ingen timegrapher så kanske någon annan kan bistå där du bor, eller så kanske en urmakare kan bistå med det.)

Tillbaka
Topp