• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som investeringsobjekt?

Buckshot

Panerai
Eftersom bankräntan är som den är så funderar man ju på alternativa sätt att placera pengar. Jag läste någonstans att det enda vettiga är att köpa dom 3 stora. (Rolex, Breitling, Omega). Och köper man rätt modeller så kan man få tillbaka pengarna eller mera. Jag har svårt att tro att man kan tjäna pengar. Vad har ni för erfarenheter?
 

Limpas

Cartier
Inte vidare mycket erfarenhet. Men som du säger, när räntorna är låga så är det iallafall inte lika dyrt att äga klockor som det vore annars. Det är säkert också mycket bättre som investering än många andra alternativ, men med det menar jag inte att man tjänar pengar, snarare att man förlorar mindre :)

Fyfan, det där fick jag till riktigt luddigt och fint. Man kanske skulle bli bankman :D
 

Marckus

Panerai
Eftersom bankräntan är som den är så funderar man ju på alternativa sätt att placera pengar. Jag läste någonstans att det enda vettiga är att köpa dom 3 stora. (Rolex, Breitling, Omega). Och köper man rätt modeller så kan man få tillbaka pengarna eller mera. Jag har svårt att tro att man kan tjäna pengar. Vad har ni för erfarenheter?

Någon har missuppfattat något i informationsledet... Finns något som man kallar ''holy trinity'' och består av pp, ap och vc. Blev fnissig när jag hörde breitling i sammanhanget.
För att tillföra något till din frågeställning så vill jag påpeka det uppenbara...För att köpa ''rätt'' modeller måste man ha kunskap om nuvarande marknad, specifik vetskap om specifika ur och ÄVEN kunna sia om framtiden...Det är mao inte helt lätt
 

Buckshot

Panerai
10 000 kr frågan som dom sa förr i tiden? :) Jag gissar på att om man ev. ska tjäna pengar så är det på mycket lång sikt? Det finns ju ett antal svindyra märken (A Lange, AP, Hublot, IWC, JLC, Panerai mm. som är okända för gemene man. Dom kan väl ändå inte vara bra investeringar?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
10 000 kr frågan som dom sa förr i tiden? :) Jag gissar på att om man ev. ska tjäna pengar så är det på mycket lång sikt? Det finns ju ett antal svindyra märken (A Lange, AP, Hublot, IWC, JLC, Panerai mm. som är okända för gemene man. Dom kan väl ändå inte vara bra investeringar?

Har du läst på?
Ett exempel avseende de märken du nämner är Vintage Panerai som ökat en hel del, om du köpte PreV- modeller tidigt.
Googla gärna...
 

JohnDoe

Rolex
Tja, investeringsobjekt i all ära men frimärken och mynt är inte lika heta nu som förr. I vart fall inte i Sverige. Alla investeringsobjekt i kategorin "samlarprylar" bygger på att tillräckligt många människor tror på att det skall vara värt något. Detta gäller faktiskt alla investeringsobjekt. Plötsligt händer något som förändrar världen och den är inte platt längre och solen snurrar inte runt jorden. Alla investeringar kräver kunskap och löpande uppföljning. Vissa mer och andra mindre. Exempelvis så har några trista pensionsförsäkringar jag slutade betala in på i slutet av 90 talet ännu inte kommit upp i insatt belopp. Lagt ned allt sparande och lever i nuet. Köper det jag tycker är kul och har råd med. Det har funkat bra de senaste 20 åren. Om det blir 20 år till så får man väl se det som en ren bonus, annars har resan varit skoj.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
e9b82533f50538f4d36656f24bf2afb39642223033cd19d52ef1eea5b03ab1bf.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
10 000 kr frågan som dom sa förr i tiden? :) Jag gissar på att om man ev. ska tjäna pengar så är det på mycket lång sikt? Det finns ju ett antal svindyra märken (A Lange, AP, Hublot, IWC, JLC, Panerai mm. som är okända för gemene man. Dom kan väl ändå inte vara bra investeringar?
Allt du köper billigt och säljer dyrt är ju en bra investering. Det kan man ju lösa på mindre ön ett dygn. Tror du gemene man har koll på vad en vintage Paul Newman daytona kostar?
 

JohnDoe

Rolex
Köpa billigt och sälja dyrt funkar alltid. Klurigheten ligger just i tidshorisonten. Korta affärer är normalt lättare att göra än långa. Men som sagt korta affärer kräver aktivt arbete. Kan vara svårt att kombinera med ett helt annat heltidsarbete. Det enda säkra är att det inte finns några säkra investeringar.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Mmmmm... det här med investera i det som är inne just ställer jag mig mycket tveksam till. Behöver inte vara fel men allt handlar om timing. Mycket svårt i alla former av investering. Det blir heller inte lättare av att investering och intresse blandas ihop och man lätt "gifter" sig med sina investeringsobjekt. Vi har väl alla förundras över hur priserna på vintage klockor dragit i väg och blir frestade att hänga på. Då kan det vara bra att ta en titt på denna graf och ställa sig frågan var vi är på den.

bubble.jpg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Mmmmm... det här med investera i det som är inne just ställer jag mig mycket tveksam till. Behöver inte vara fel men allt handlar om timing. Mycket svårt i alla former av investering. Det blir heller inte lättare av att investering och intresse blandas ihop och man lätt "gifter" sig med sina investeringsobjekt. Vi har väl alla förundras över hur priserna på vintage klockor dragit i väg och blir frestade att hänga på. Då kan det vara bra att ta en titt på denna graf och ställa sig frågan var vi är på den.

bubble.jpg


Spontant gissar jag på att vi är nånstans mellan Greed och Delusion. Klockor och sånt får ju fortfarande allt mer spaltmeter i livsstilstidningar och intresset kommer nog fortsätta.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
För mig har mina få klockaffärer varit lönsammare än bankkonto åtminstone. Då har jag haft märken som Rolex, omega och vintage Longines. Tror att många av klocksnack flipparna kanske kan tjäna 5 % per affär, men då handlar det mer om att ha kunskapen att köpa billigt och sälja dyrare.
 

Chagall

Cartier
Nja.. Jag ser personligen inget intresse i köpa och sälja klockor för att göra ekonomisk vinst i sig. Men är det alltid kul att sälja något för mer pengar än vad man köpte det gör givetvis. Enligt mig så borde man bara köpa klockor som man faktiskt använder. (Eller ja, planerar att använda iallafall)

Men det är min åsikt!
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
För mig har mina få klockaffärer varit lönsammare än bankkonto åtminstone. Då har jag haft märken som Rolex, omega och vintage Longines. Tror att många av klocksnack flipparna kanske kan tjäna 5 % per affär, men då handlar det mer om att ha kunskapen att köpa billigt och sälja dyrare.
Det är inte svårt att tjäna pengar i en uppåtgående marknad. Men inga träd växer till himmelen och långsiktigt måste en investerare också kunna hantera en nedåtgående eller fluktuerande marknad. Givetvis kan man med kunskap tjäna en hacka även i en stillastående marknad på arbitrage men då blir det ju mer handel än investering.
 
Klockor skall man ha för att man tycker om dem, inte för att investera.
Om man sen en dag tjänar några kronor när man behöver sälja för att man hittat en annan klocka man vill ha, ja då är det bara en bonus.
Det är iallafall vad jag tycker.
 

KMS

Rolex
Det kommer ju lite sådana här trådar titt som tätt. Dels behöver man ha bra koll på priser, modeller osv.
Dels behöver man ju också ha känsla för vad som kommer bli intressant/trendigt.
I senaste avsnittet av Hodinkee pratar dom ju om tex att vintage sportrolexar inte var speciellt hett/dyrt på 80talet.
Mycket som har blommat upp de senaste åren kan ju faktiskt vissna och så kommer de något ny trend.
Fickur var ju också hett som samlarobjekt en gång i tiden...
 

Icaras

Rolex
För att kunna göra smarta köpa som kommer att fungera som investeringsobjekt krävs det som ovan nämnt en hel del kunskap, uppföljning och framförallt tur. Att veta vilka klockor som säljs i dagsläget som kommer att öka drastiskt om låt säg 20år är väldigt svårt att beräkna, även om jag tycker det finns ett par kandidater.

Att gå in som oinsatt och börja "investera" i ett antal random klockor från t.ex Rolex, Omega och Breitling behöver inte leda till någon större avkastning.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Långtidsinvesteringar är väldigt svårsiat. Men hittar du t.ex en sub 14060 med b&p för 34k så är det rättsäkert att du kan använda den några månader utan att sälja till förlust
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Gäller ju att kunna se vad som kan bli eftertraktat imorgon. [emoji12]

Själv tror jag att modeller från FP Journe och Laurent Ferrier som tillverkats i mindre serier är rätt schyssta även som investeringsobjekt. Å andra sidan är golvet för dessa modeller rätt högt.
 

ScubaKing

Audemars
Att investera i klockor är i alla fall enligt mig helt fel. Kanske gick förr i tiden men det är svårt att göra kap nu för tiden. Visst kan du kanske göra några kronor på att köpa och sälja Rolex men du kan göra några kronor på aktier med.
Det säkraste skulle jag säga är äldre Rolex modeller, men vad vet man om hur framtiden kommer se ut där? Kanske om du har enorma pengar att lägga på dyrgripar. Men överlag ser jag inte klockor som en bra investering.
 

ScubaKing

Audemars
Gäller ju att kunna se vad som kan bli eftertraktat imorgon. [emoji12]

Själv tror jag att modeller från FP Journe och Laurent Ferrier som tillverkats i mindre serier är rätt schyssta även som investeringsobjekt. Å andra sidan är golvet för dessa modeller rätt högt.

FP Journe gör extremt fina klockor, Vacheron och Ulysse har även dem fina klockor som går att investera i kanske. Men då krävs det ju miljoner.
 

ScubaKing

Audemars
Eftersom bankräntan är som den är så funderar man ju på alternativa sätt att placera pengar. Jag läste någonstans att det enda vettiga är att köpa dom 3 stora. (Rolex, Breitling, Omega). Och köper man rätt modeller så kan man få tillbaka pengarna eller mera. Jag har svårt att tro att man kan tjäna pengar. Vad har ni för erfarenheter?


Dem 3 stora är inte Omega, Breitling och Rolex. Dem är Vacheron, Breguet och PP. (Vissa säger AP, inte jag. Ap har sålt sin själ med alla limited RO OFS modeller med namn som Bumble Bee)
 

UNO

Panerai
Se klockan som en kostnad.
Ev värdeökningar för vintage so far är absolut ingen garanti för att det sker igen, särskilt inte som det numera finns professionella investerare som jobbar med klockor.
Att RS Porschar lönat sig hittills, ja ingen garanti för att dom säljs till galet pris om ett halvår eller ens idag.
Köp, ha på armen och var nöjd är mitt råd.
 

DrDre

Patek
Att investera är nog svårt. Men om du vill köpa en trevlig klocka och som kanske kan stiga lite i värde och samtidigt ge dig bärarglädje och som är lätt att sälja så skulle jag satsa på någon av dessa tre. En begagnad med box och pappe. En fördel med alla dessa tre är just att du håller dig ifrån samlarkategorin (läs vintage Rolex) som är svårförutsägbar för den som inte är så insatt. De kommer nog att hålla sig värde, ticka på med inflationen (och lite till kanske) och vara lätta att sälja. Dessa kan du säljare till "vanliga människor" och till rimliga priser vilket gör marknaden enormt mycket större än om du ska sälja något udda riktat mot samlare och till ett högt pris.

En Rolex Explorer II.

pc-hannes-stainless-rolex-explorer-ii1.jpg


En Rolex GMT Master (eller GMT Master II). Den röd-blå ringen gör den lite skojigare än den svarta på Submarinern. På den nya generations GMT finns det röd-blått bara på vitguldsvarianten.

Rolex_GMT_Master_II.jpg









Lite av ett wild card är Rolex Milgauss. Den svarta utgick nyligen. Jämfört med de övriga två ovan är det relativt ovanlig. Den är lite udda, vissa älskar den medan andra tycker att den är skitful. Svårare att sälja än ovanstående man kanske (notera kanske) kan stiga lite mer någon gång i framtiden pga sitt säregna utseende.
Rolex_Milgauss_Black_Dial_Watch.jpg


Ett sista alternativ i samma kategori av bruksklockor som håller värdet och är lätta att sälja är Omega Speedmaster Prof
 
Topp