Nja, du kanske sitter på djupare kunskap än jag men jag tror inte som du.Svårigheten här ligger ju i att premiumtillverkarna faktiskt slår ur underläge i detta fall. Målgruppen för en MK-klocka har aldrig sett en Bulgari eller IWC. Än mindre hört talas om märket.
Den stolle som betalar några hundralappar för en Kompass i Royal oak-tema har inte en aning om vad en AP är.
Inte ens Rolex flyger säkert. Visst, 99% av vår omgivning vet vad det är och i viss mån vad det står för men jag gissar att ca 1% av dessa aldrig skulle kunna pinpointa en modell från dem om inte loggan fanns på urtavlan. Faktum är att de troligen skulle vara helt ointresserad av att besitta kunskapen. Lägg där till att fler kommer vara intresserade av att köpa en MK eller Kompass eftersom den ligger rätt i pris i förhållande till kvalité utifrån deras egna förväntansbild på funktion och prestanda. Det är ju en kamp som klassiska klockmärken inte kan vinna.
Varför köpa en IWC för 30' - ett klockmärke som de aldrig sett eller hört när de kan få en MK som alla andra i jmgängeskretsen har till en tjugondel av kosingen?
De som har råd med en Rolex eller AP men köper Michael Kors, Boss eller liknande och är nöjda med det skulle antagligen aldrig betala 50-100K för någon klocka. Lika lite som att någon som har råd med äkta Rolex skulle köpa en kopia "för att det var billigare".
Det förekommer nog men jag tror inte finmärkena förlorar så mycket affärer så.
MK och IWC säljs inte direkt i samma butiker.
Edit: jag tror däremot att en MK spekulant faktiskt vet vad Bvlgari är för något.