• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som lånat designen (lite för mycket) av andra

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Svårigheten här ligger ju i att premiumtillverkarna faktiskt slår ur underläge i detta fall. Målgruppen för en MK-klocka har aldrig sett en Bulgari eller IWC. Än mindre hört talas om märket.
Den stolle som betalar några hundralappar för en Kompass i Royal oak-tema har inte en aning om vad en AP är.
Inte ens Rolex flyger säkert. Visst, 99% av vår omgivning vet vad det är och i viss mån vad det står för men jag gissar att ca 1% av dessa aldrig skulle kunna pinpointa en modell från dem om inte loggan fanns på urtavlan. Faktum är att de troligen skulle vara helt ointresserad av att besitta kunskapen. Lägg där till att fler kommer vara intresserade av att köpa en MK eller Kompass eftersom den ligger rätt i pris i förhållande till kvalité utifrån deras egna förväntansbild på funktion och prestanda. Det är ju en kamp som klassiska klockmärken inte kan vinna.
Varför köpa en IWC för 30' - ett klockmärke som de aldrig sett eller hört när de kan få en MK som alla andra i jmgängeskretsen har till en tjugondel av kosingen?
Nja, du kanske sitter på djupare kunskap än jag men jag tror inte som du.
De som har råd med en Rolex eller AP men köper Michael Kors, Boss eller liknande och är nöjda med det skulle antagligen aldrig betala 50-100K för någon klocka. Lika lite som att någon som har råd med äkta Rolex skulle köpa en kopia "för att det var billigare".
Det förekommer nog men jag tror inte finmärkena förlorar så mycket affärer så.
MK och IWC säljs inte direkt i samma butiker.

Edit: jag tror däremot att en MK spekulant faktiskt vet vad Bvlgari är för något.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Denna har "lånat lite" från en annan klocka...ummmm..undrar vilken de kikat på??:D
$_1-4.jpeg

Sök Parnis på e-bay så får man rätt många träffar som påminner om annat märke. Haha
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nja, du kanske sitter på djupare kunskap än jag men jag tror inte som du.
De som har råd med en Rolex eller AP men köper Michael Kors, Boss eller liknande och är nöjda med det skulle antagligen aldrig betala 50-100K för någon klocka. Lika lite som att någon som har råd med äkta Rolex skulle köpa en kopia "för att det var billigare".
Det förekommer nog men jag tror inte finmärkena förlorar så mycket affärer så.
MK och IWC säljs inte direkt i samma butiker.

Edit: jag tror däremot att en MK spekulant faktiskt vet vad Bvlgari är för något.

Jag kanske var otydlig. Jag menade inte stt det är en kostnadsfråga utan snarare föremål för ointresse och varumärkeskunskap.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag kanske var otydlig. Jag menade inte stt det är en kostnadsfråga utan snarare föremål för ointresse och varumärkeskunskap.
Nä, du var ganska tydlig tycker jag. Du har säkert rätt, jag har bara svårt att acceptera att IWC och MK skulle konkurrera om samma köpare i någon större utsträckning.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nä, du var ganska tydlig tycker jag. Du har säkert rätt, jag har bara svårt att acceptera att IWC och MK skulle konkurrera om samma köpare i någon större utsträckning.

Då var jag ändå otydlig. Jag tror nämligen inte att de konkurrerar om dem. Det är två helt olika marknadsgrupper. Jag syftade till att ingen utöver nördarn som oss och premiumtillverkarna funderar över designerstölden.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Då var jag ändå otydlig. Jag tror nämligen inte att de konkurrerar om dem. Det är två helt olika marknadsgrupper. Jag syftade till att få utöver nördar som oss och premiumtillverkarna funderar över designerstölden.
Hehe, jag tyckte verkligen att du drev argumentet att de konkurrerar om samma köpare.
Nåväl, vi är rörande överens om att få, förutom klocknördar som vi, faktiskt kan särskilja märken från varandra eller identifiera modell/referens. Jag skulle lätt kunna gå runt med en Steinhart OVM på jobbet utan att mer än ett par stycken skulle se Rolexinfluensen. Tom min Seiko SNZF17 är kraftigt inspirerad av Submariner och ingen har sagt något om den.
 
Topp