• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som VERKLIGEN används av yrkesverksamma.. Vilka och varför?

Zee

Cartier
Ja, så trillade man dit. Denna gång på Sinn U1. Fantastisk! Det som fick mig med Sinn är bl.a. deras speciella inriktning på riktiga yrkesgrupper. De har en klocka för GSG (specialpolisstyrka) (se mer här i denna mycket fina recensionen: https://klocksnack.se/threads/sinn-ux-gsg9-en-oljefylld-tuffing-från-tyskland.62770/ ), en annan för helikopterambulanspersonal (långt ord) (se här http://www.sinn.de/en/Modell/EZM_12.htm ), deras dykarklockor U-serien (som jag själv köpte), deras klockor för brandmän, osv.

Inget unikt för Sinn, Breitling har ju t.ex. Navitimern som iaf VAR en riktig pilotklocka innan (men vilken pilot har verklig användning för den idag, handen på hjärtat?). Breitling har deras Emergency som har inbyggd radio som man kan använda om man blir Robinson Crusoe. På riktigt.

Min fråga lyder då som följer; vilka är dagens RIKTIGA YRKESKLOCKOR? VARFÖR i så fall? Dvs, har vi några piloter här som ärligt kan säga att de har en klocka de NYTTJAR i tjänsten med funktionen i klockan de BEHÖVER? Har vi några militärer här, vad behöver ni (G-shock hela vägen, visst, men vad BEHÖVER ni)? Osv. Poliser? Tja, alla yrken som finns som "behöver" en speciell komplikation.

Jag menar att visst kan man ju dyka med en Sub-Rolle, men i verkligheten så är det en för dyr klocka som man inte vill repa (hence, Sinn U1, Seiko SKX/Tuna/Monster, Citizen NY0040, Oris Aquis osv + dykdator på andra armen).

Själv vänder jag papper och skjuter upp beslut framför en dautamaskin hela dagarna, och dautamaskinen har en klocka nertill höger som alltid går rätt. Har ingen ursäkt att bära klocka egentligen. Men det hade varit kul att få höra real-world scenarios där man nyttjar en klockfunktion.
 
Senast ändrad:

Mic1

Rolex
2-Faktor
Jobbar på bank så behöver prompt mina Rolex av förklarliga skäl :rolleyes:

Edit: Sorry att jag är oseriöst, du vill ju verkligen ha seriösa svar. Var dock på humör för självironi :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
47C71CCD-27B5-49A8-A874-C5B1F0F6BAC7.jpeg

Min riktiga yrkesklocka. Mycket trevligt att kunna sätta ett manuellt larm! Kanske inte det du syftade på men en riktigt bra kontorsklocka likaväl ;)
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Militär: stryktålighet, vattentålighet, tydlig tidvisning (jag gillar ana/dig, helst belysning av både tavla och digital display), alarm, hög gångprecision (kvarts), kronograf är alltid bra att ha. Vissa gillar kompass och gps men inget jag personligen känner att jag behöver (ytterligare en grej i utrustningen som äter batteri/behöver laddas..) . Gillar inte klockor med bandstift, har tappat klockor med det fler ggr. Det är även najs med typ tough solar eller motsvarande så slipper man bry sig om batteri. HAQ eller sync med atomur är också ett plus. Helst band i gummi/plast med hänsyn till kyla och väta.
 

Moody

Rolex
Ja, så trillade man dit. Denna gång på Sinn U1. Fantastisk! Det som fick mig med Sinn är bl.a. deras speciella inriktning på riktiga yrkesgrupper. De har en klocka för GSG (specialpolisstyrka) (se mer här i denna mycket fina recensionen: https://klocksnack.se/threads/sinn-ux-gsg9-en-oljefylld-tuffing-från-tyskland.62770/ ), en annan för helikopterambulanspersonal (långt ord) (se här http://www.sinn.de/en/Modell/EZM_12.htm ), deras dykarklockor U-serien (som jag själv köpte), deras klockor för brandmän, osv.

Inget unikt för Sinn, Breitling har ju t.ex. Navitimern som iaf VAR en riktig pilotklocka innan (men vilken pilot har verklig användning för den idag, handen på hjärtat?). Breitling har deras Emergency som har inbyggd radio som man kan använda om man blir Robinson Crusoe. På riktigt.

Min fråga lyder då som följer; vilka är dagens RIKTIGA YRKESKLOCKOR? VARFÖR i så fall? Dvs, har vi några piloter här som ärligt kan säga att de har en klocka de NYTTJAR i tjänsten med funktionen i klockan de BEHÖVER? Har vi några militärer här, vad behöver ni (G-shock hela vägen, visst, men vad BEHÖVER ni)? Osv. Poliser? Tja, alla yrken som finns som "behöver" en speciell komplikation.

Jag menar att visst kan man ju dyka med en Sub-Rolle, men i verkligheten så är det en för dyr klocka som man inte vill repa (hence, Sinn U1, Seiko SKX/Tuna/Monster, Citizen NY0040, Oris Aquis osv + dykdator på andra armen).

Själv vänder jag papper och skjuter upp beslut framför en dautamaskin hela dagarna, och dautamaskinen har en klocka nertill höger som alltid går rätt. Har ingen ursäkt att bära klocka egentligen. Men det hade varit kul att få höra real-world scenarios där man nyttjar en klockfunktion.
Lyssna på avsnittet av klocksnackspodden där @Fliegerchronograph är med!:)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Är inte Yachtmaster 2 faktiskt rätt användbar för seglare? I övrigt tror jag ingen manuell eller automatisk klocka kan ersötta digitala verktyg, tyvärr.
 

Whale

Cartier
2-Faktor
Har arbetat för vårt snåla bankväsende, arbetar idag som trader (commodities) för ett annat bolag. Innehar, passande nog, IWC-pjäser.
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Jobbade för ett antal år sedan som tågväxlare. Efter att ha krossat ett antal klockor i tjänsten så blev det en Seiko Monster. Den höll i i sex utan ens en repa på glaset:) Vridningen använde jag ibland för att hålla koll på nästa avgångstid.
vapasyru.jpg
Snodde bilden från nätet.
 
Topp