• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor utan datum.

Royal Straps

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Hej Alla,

Sitter och funderar varför inte fler tillverkare vågar släppa modeller utan datum ??
Tycker nästan alltid att det är snyggare utan, och idag när alla har mobiler med all info vi behöver..
Så skulle man önska att fler vågade, eller så är det mest jag som tycker så :)..
Men kolla här, blir det mycket snyggare ? Förutom att den borde vara runt 40 kan jag tycka, och inte 36mm.

Rolex op 116000.jpg


Tack för ordet KS / Mathias
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag är tvärtom.
Datum är något jag inte klarar mig utan på en klocka.
Kan säkert vara pga att jag är svagt besinnad och glömmer lätt vad det är för dag/datum, vem vet? Men det är en sak jag ska ha på min klocka :p
 

Lithium

Cartier
Datum är mer eller mindre ett måste på mina klockor. Tycker inte att det förstör symmetrin nämnvärt. Kan inte förstå argumentet att datumet finns i mobilen. Mycket smidigare att slänga en blick på armen för att bekräfta dagens datum.

Har däremot svårt för klockor med förkortad dagvisning. Ska det vara dagvisning ska hela dagen skrivas ut.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag är tvärtom.
Datum är något jag inte klarar mig utan på en klocka.
Kan säkert vara pga att jag är svagt besinnad och glömmer lätt vad det är för dag/datum, vem vet? Men det är en sak jag ska ha på min klocka :p
Samma här, kollar datumet snabbt på handleden några gånger per dag säkert, smidigt! Stör mig inte heller nämnvärt på datumet. :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
För mig är det viktigt med datumet, jag kollar det väldigt ofta. Fast jag köper inte riktigt Royal Straps "Tycker nästan alltid att det är snyggare utan, och idag när alla har mobiler med all info vi behöver.." för alla mobiler visar tiden med :)
 

finnirgens

Panerai
Jag behöver datum. Kan tom tycka att det är en snyggt i vissa fall. Vad gäller datumbubblan på Rolex så är det Rolex för mig. Försökt mig på Rolex utan datum och det funkade helt enkelt inte:)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej Alla,

Sitter och funderar varför inte fler tillverkare vågar släppa modeller utan datum ??
Tycker nästan alltid att det är snyggare utan, och idag när alla har mobiler med all info vi behöver..
Så skulle man önska att fler vågade, eller så är det mest jag som tycker så :)..
Men kolla här, blir det mycket snyggare ? Förutom att den borde vara runt 40 kan jag tycka, och inte 36mm.

Rolex op 116000.jpg


Tack för ordet KS / Mathias


Det finns ju redan en runt 40mm....du vet, Explorer. ;)

 

nissehult

Patek
2-Faktor
Datum behövs egentligen inte. Och skall man ha det så skall den i alla fall inte sitta 4:30 (förutom på en VC? jag såg nyligen med "big date" halv fem - det blev bra.)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Generellt sett föredrar jag oxå klockor utan datum. Men det är ingen dealbreaker för min del...
Har tom. förlikat mig med datumbubblorna på Rolex... ;)
 
Föredrar utan datum främst av praktiska skäl. Jag orkar nästan aldrig ställa datum när jag byter klocka (vilket sker flera ggr/vecka) oavsett om den har quick-set eller ej. Det är helt enkelt en komplikation som inte ger så mycket mervärde för mig.:)

Men så länge det inte ser trist ut estetiskt har jag inga problem med datum. Min enda "beef" är egentligen datumplacering mellan kl4-5, många el primero-varianter som förlorar på detta i min bok. Å andra sidan tycker jag big date-komplikation kan lyfta en klocka utseendemässigt.
 

Breitling1

Cartier
Hej Alla,

Sitter och funderar varför inte fler tillverkare vågar släppa modeller utan datum ??
Tycker nästan alltid att det är snyggare utan, och idag när alla har mobiler med all info vi behöver..
Så skulle man önska att fler vågade, eller så är det mest jag som tycker så :)..
Men kolla här, blir det mycket snyggare ? Förutom att den borde vara runt 40 kan jag tycka, och inte 36mm.

Rolex op 116000.jpg


Tack för ordet KS / Mathias

Den klockan med blå tavla är fantastisk! Kan bli nästa inköp.. Dock tycker jag den är perfekt i 36mm.
 
Topp