• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor utan guld.

Jonazid

Omega
Letar efter klockor utan Guld. Av religiösa skäl får jag ej bära guld.

Rolex har väl flertalet modeller.
Kollade på vintage JLC men det verkar vara mycket guldklockor eller guld över stålet.

Hur är det med Patek.

Finns det något märke som tagit hänsyn till muslimers tro att ej bära guld av mellan eller högre märken.

Och jag är främst intresserad av dressare.

Tack på förhand
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle säga att det finns massor.
Omega Seamaster 60-talare finns det massor av i stål.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Enligt Koranen så slängde Profeten en ring av guld på marken, sa att män inte ska bära guld.
Väljer man att tro på sånt här så får man ju göra det, och då finns det som sagt massor av klockor i stål.
Vadå visste ni inte att guld ej bör bäras av manliga muslimer. Det är ingen troll tråd då jag är muslim.

Det visste jag verkligen inte, då har jag lärt mig något nytt idag.
 

Jonazid

Omega
Jo jag hittar klockor av stål och de fungerar. Titanium vet jag inget om hur det är att bära. När jag kollade patek hittade jag typ två klockor utan vitt guld. Det får väl bli omega då. Tänkte Dubai ligger i ett muslimskt land och kan tänka mig köpkraften är stor där så de borde finnas mycket high-end klockor utan guld.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Matar trollet lite:

Nu är ju inte jag teolog, men det handlar väl snarare om att man inte ska vältra sig i onödigt materiellt överflöd, även kallat lättja? Således bör man hellre bära en billig gammal Omega överdragen med guld än en ny stålPatek som kostar 50 gånger mer än guldOmegan.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jo jag hittar klockor av stål och de fungerar. Titanium vet jag inget om hur det är att bära. När jag kollade patek hittade jag typ två klockor utan vitt guld. Det får väl bli omega då. Tänkte Dubai ligger i ett muslimskt land och kan tänka mig köpkraften är stor där så de borde finnas mycket high-end klockor utan guld.
Ja, de köper guld. Så klart.
Precis som med majoriteten av <insert religion of choice> så plockas russinen ur kakan.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Patek Philippe Aquanaut i stål ska väl inte innehålla något guld (som vissa mederna stålsportrollar gör)...
 

Jonazid

Omega
Jag kan inte säga jag delar all tro, men jag har lovat min blivande att jag skall försöka bli bättre.
Och eftersom hon sagt att det är lugnt att vi investerar i klockor så ville jag fråga. Finns ju många medlemmar så lär ju finnas fler med samma tro. Får ju inte ha hund i huset heller men det har jag lyckats få igeno. Iaf tack för förslagen.

Jag har varit anti Rolex ett tag men nu sett två st som blivit sålda här inne som jag varit sugen på, drömde t om om dom.
 

Jonazid

Omega
Jag som trodde klockor kunde vara en bra investering. Du kanske också ska skriva att vi skänker minst 2.5% av våra sparade pengar eller förmöghet varje år för att hjälpa de som är mindre lyckligt lottade.

Matar trollet lite:

Nu är ju inte jag teolog, men det handlar väl snarare om att man inte ska vältra sig i onödigt materiellt överflöd, även kallat lättja? Således bör man hellre bära en billig gammal Omega överdragen med guld än en ny stålPatek som kostar 50 gånger mer än guldOmegan.
 

Sond

Patek
Det är väl inget trollande. Finns många muslimska män som inte bär guld. Helt relevant tråd för de men den tron. Men Rolex, JLC finns en hel del utan guld. Omega också. PP och VC vet jag inte. Har du kollat Chrono24?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Får man bära juveler då? Annars är man ju rökt med tanke på att i princip alla urverk innehåller syntetiska rubiner.
Och måste man verkligen ta hänsyn till att visare och tim-markeringar är i vitguld?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag ställde mig frågande till svårigheten att hitta klockor UTAN guld. Det kan ju knappast vara svårt, jag har t.ex tre stycken. Kan till
till och med vara så att Aurum äger en stålklocka...
:woot:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nu känns det som att tråden går åt fel riktning... Det var ju inte religon som TS ville diskutera?
 

Isodor

Audemars
Jag som trodde klockor kunde vara en bra investering.

Tyvärr är det allmänhetens uppfattning som ej vet.

Man brukar väl säga inom klocksvängen att endast nya Pateker i ovanligare modell/begränsad tillverkning är de som kan säljas för samma pris eller mer efter man köpt de nya. Dock måste man ha lite kapital/ork för hålla på med sådant :)
 
Topp