• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor vs inkomst

Andrew85

Omega
Hej! den här tråden riktar sig till er som inte är höginkomsttagare utan precis som jag en enkel man med en dyr hobby, själv jobbar jag i butik och gör inga miljoner direkt. Trots detta har jag i nuläget en Rolex SUB 14060M, Rolex Daydate 18238 samt en rolex Daytona 116528. Jag spar och spar för att ha råd att köpa mina klockor, bor relativt billigt och är en överlag ekonomisk person. Jag får ganska ofta frågan av kollegor, kunder samt av löst folk jag träffar som lyder ungefär så här - å snygg klocka är de en xxx? - Ja de stämmer, tack! - man tjänar tydligen bra i butik höhö? Var på jag alltid känner mig tvungen att förklara hur jag kan ha råd att köpa dyra saker. Min fråga till er är alltså om ni möter samma människor som jag, Och om ni gör de hur förhåller ni er till detta? Ni som är höginkomsttagare får självklart delta också :)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Är tydligen klassad som höginkomsttagare trots det inte alltid käns som det.
Får väldigt sällan, snudd på aldrig komentarer om min klocka.
Verkar som de flesta inte bryr sig om klockor längre. Bara få förståndiga som trillar in här en efter en. :)
 

Andrew85

Omega
Vad klassas som höginkomsttagare?
Jag tror att allt handlar om vilka utgifter man har. Majoriteten av människorna i min umgängeskrets har en hobby som dem lägger pengar på.
Handlar endast om prioriteringar.

Du har helt rätt, de är de som är min poäng lite. Problemet är att dom som gör sig lite lustiga över dyra klockor inte alltid förstår de.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det är väl bara att skita i vad folk tycker och köra på så länge du är nöjd. Så dåligt betalt är det väl inte att jobba i en butik så man inte kan prioritera att spar pengar till klockor om man känner för det. Räkna ihop alla små och ganska så onödiga utgifter en del har varje dag, en kaffe på väg till jobbet, lunch ute och så vidare så är du snart uppe i samma pengar som du lägger på klockor.
 

Andrew85

Omega
Är tydligen klassad som höginkomsttagare trots det inte alltid käns som det.
Får väldigt sällan, snudd på aldrig komentarer om min klocka.
Verkar som de flesta inte bryr sig om klockor längre. Bara få förståndiga som trillar in här en efter en. :)

Jag tror att de ofta handlar om att " dom som vet dom vet" och resten har ingen aning vad du har på handleden..sen kanske dom du umgås med har klockar i samma prisklass som du själv och därför inte reagerar så mkt. De är därför KS är kul, för här kan man prata med dom som vet och vill lära sig om klockor, oavsett inkomst. Här är alla välkomna utan att man måste förklara sig :)
 

jhm

Panerai
Du har helt rätt, de är de som är min poäng lite. Problemet är att dom som gör sig lite lustiga över dyra klockor inte alltid förstår de.


Den som gör sig lustig över någon annans ägodelar, är själv bara osäker och avundsjuk. Inte värt besväret att säga någonting alls tycker jag. Hade för något år sen en kollega som köpt en ny bil. Första kommentarerna han stötte på var "den där kan inte vara billig att försäkra", eller "den där är nog törstig".

Svenssons kan vara så förbannat tråkiga. Istället för att utan större ansträngning uttrycka sin glädje över någon annans nyförvärv, är många förbannat snabba att komma med (i bästa fall) subtila sätt att klanka ner på någon annan, bara för att de själv är missnöjda med vad de själva har.

Är inne på min fyrtionde levnadsår i det här landet, och har aldrig förstått mig på denna inställning. Ägodelar speglar inte vad någon har för monetära resurser. De mest förmögna i det här landet, visar det aldrig. De som medvetet glassar runt med allt i statusväg, är sällan de med några större förmögenheter. Inställning till framtoning och pengar brukar utomlands benämnas som skillnaden mellan new and old money. Det stämmer ganska väl även här, även om jag är osäker på om vi har något särskilt begrepp för det hela.

Håller med Mw79 men med ett tillägg; gör saker för din egen skull och skit i vad andra tycker. Var dock beredd på att avundsjuka människor kan komma med kommentarer. :)
 

Andrew85

Omega
Posta en bild på din Day-Date! :)

Absolut :)
20150416_151551.jpg
 

Andrew85

Omega
Det är väl bara att skita i vad folk tycker och köra på så länge du är nöjd. Så dåligt betalt är det väl inte att jobba i en butik så man inte kan prioritera att spar pengar till klockor om man känner för det. Räkna ihop alla små och ganska så onödiga utgifter en del har varje dag, en kaffe på väg till jobbet, lunch ute och så vidare så är du snart uppe i samma pengar som du lägger på klockor.

Ja jag skiter i vad folk tycker.. jag bär min guld daytona med stolthet, jag har sparat å förtjänar den :) jag håller med dig där, folk bränner otroligt mkt pengar per år på uteluncher,kaffe, och krogbesök.
 

TLåbbman

Omega
Hej! den här tråden riktar sig till er som inte är höginkomsttagare utan precis som jag en enkel man med en dyr hobby, själv jobbar jag i butik och gör inga miljoner direkt. Trots detta har jag i nuläget en Rolex SUB 14060M, Rolex Daydate 18238 samt en rolex Daytona 116528. Jag spar och spar för att ha råd att köpa mina klockor, bor relativt billigt och är en överlag ekonomisk person. Jag får ganska ofta frågan av kollegor, kunder samt av löst folk jag träffar som lyder ungefär så här - å snygg klocka är de en xxx? - Ja de stämmer, tack! - man tjänar tydligen bra i butik höhö? Var på jag alltid känner mig tvungen att förklara hur jag kan ha råd att köpa dyra saker. Min fråga till er är alltså om ni möter samma människor som jag, Och om ni gör de hur förhåller ni er till detta? Ni som är höginkomsttagare får självklart delta också :)


jag har hört talas om att folk kör bil. kostar tydligen i vissa fall flera hundra tusen i inköp, dessutom jävligt dyra i drift. åk kollektivt å köp en rolex säger jag...
 

Andrew85

Omega
Den som gör sig lustig över någon annans ägodelar, är själv bara osäker och avundsjuk. Inte värt besväret att säga någonting alls tycker jag. Hade för något år sen en kollega som köpt en ny bil. Första kommentarerna han stötte på var "den där kan inte vara billig att försäkra", eller "den där är nog törstig".

Svenssons kan vara så förbannat tråkiga. Istället för att utan större ansträngning uttrycka sin glädje över någon annans nyförvärv, är många förbannat snabba att komma med (i bästa fall) subtila sätt att klanka ner på någon annan, bara för att de själv är missnöjda med vad de själva har.

Är inne på min fyrtionde levnadsår i det här landet, och har aldrig förstått mig på denna inställning. Ägodelar speglar inte vad någon har för monetära resurser. De mest förmögna i det här landet, visar det aldrig. De som medvetet glassar runt med allt i statusväg, är sällan de med några större förmögenheter. Inställning till framtoning och pengar brukar utomlands benämnas som skillnaden mellan new and old money. Det stämmer ganska väl även här, även om jag är osäker på om vi har något särskilt begrepp för det hela.

Håller med Mw79 men med ett tillägg; gör saker för din egen skull och skit i vad andra tycker. Var dock beredd på att avundsjuka människor kan komma med kommentarer. :)

Jag håller helt med dig, de är ofta man får höra att - den var fin MEN... när den var fin räcker. jag är ju ett levande bevis för att man kan ha lite dyrare saker (klockor) och samtidigt ha en blygsam inkomst. hehe jo lite avundsjuka kommentarer dyker ju upp lite då och då..-åh jag hade aldrig köpt en så dyr klocka. de är då man vill säga att - nej du har ju inte råd för du lägger alla dina pengar på krogen. men sen låter jag ju bli eftersom de är lika oförskämt de:)
 
  • Like
Reactions: jhm

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! den här tråden riktar sig till er som inte är höginkomsttagare utan precis som jag en enkel man med en dyr hobby, själv jobbar jag i butik och gör inga miljoner direkt. Trots detta har jag i nuläget en Rolex SUB 14060M, Rolex Daydate 18238 samt en rolex Daytona 116528. Jag spar och spar för att ha råd att köpa mina klockor, bor relativt billigt och är en överlag ekonomisk person. Jag får ganska ofta frågan av kollegor, kunder samt av löst folk jag träffar som lyder ungefär så här - å snygg klocka är de en xxx? - Ja de stämmer, tack! - man tjänar tydligen bra i butik höhö? Var på jag alltid känner mig tvungen att förklara hur jag kan ha råd att köpa dyra saker. Min fråga till er är alltså om ni möter samma människor som jag, Och om ni gör de hur förhåller ni er till detta? Ni som är höginkomsttagare får självklart delta också :)
Många tror säkert att en Rolex är det finaste ur man kan ha och är den dessutom i guld så måste det vara super-superfint. Hade du istället haft en A. Lange & Söhne hade ingen brytt sig överhuvudtaget...
 

isbjörn

Panerai
Tycker inte att omgivningen lägger märke till klockor i någon större grad. Jag har heller inga värstingklockor som lyser i ögonen på folk, men tror ändå att få omkring mig har en aning om vad mina klockor är värda. Visste de det skulle många tycka att jag är dum i huvudet.
Det gör inget. [emoji12]
 

Andrew85

Omega
Många tror säkert att en Rolex är det finaste ur man kan ha och är den dessutom i guld så måste det vara super-superfint. Hade du istället haft en A. Lange & Söhne hade ingen brytt sig överhuvudtaget...

Ja självklart, visst är de så. Även dom som inte vet någonting om klockor vet vad en Rolex är. Tyvärr så är de ju bara dom som vet lite om klockor som kommer fram, dom andra vet ju som sagt inte vad man har på sig.
 

Andrew85

Omega
Tycker inte att omgivningen lägger märke till klockor i någon större grad. Jag har heller inga värstingklockor som lyser i ögonen på folk, men tror ändå att få omkring mig har en aning om vad mina klockor är värda. Visste de det skulle många tycka att jag är dum i huvudet.
Det gör inget. [emoji12]

De är din dirty little secret :) nej de är inte så ofta som någon kommer fram till mig heller, men när de sker så dyker de nästan alltid upp ett MEN efteråt, de var fin MEN varför köpte du en så dyr...och comments like that.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
De låter sunt, känner du aldrig att du måste förklara de för dom, - jo jag har en dyr klocka, jag har råd för att jag gör avkall på de å de?


Det är väldigt sällan folk frågar vad mina klockor kostar, och de få gånger någon har gjort det så säger de bara Oj. De vet att jag tjänar ok, så jag antar att de inte är så förvånade över att jag har råd :)
 
Topp