• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockornas funktion - komplikationer

petank

Omega
Har funderat lite på alla funktioner som finns på olika klockor. Används dom? Är det någon som köper en klocka för just en specifik funktion? Hur många av er som köper en dykare och dyker med den på riktigt? Eller har köpt en Breitling Transocean regatta för att ha med på seglingstävlingen? Eller varför inte en Longines Charles Lingbergh när man ska ut och flyga för att ha koll på timvinkeln?... osv...
Eller köper vi klockor bara för att dom är snygga, sticker ut och är mannens smycke?
Det är möjligt att detta varit uppe tidigare för diskussion, men jag gör ett försök i alla fall.
/petank
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Införskaffade medvetet en klocka med 8-dagarsverk för att det underlättar om man roterar med andra klockor. Man behöver inte ställa om klockan om den ligger still mindre än 8 dagar.
 

Espresso

Cartier
Jag kan inte själv påstå att jag använder komplikationerna på mina klockor i någon större utsträckning. Badar visserligen med min dykare men mer seriöst än så är det inte. kronografen används visserligen rätt flitigt. :)

Jag skulle dock för argumentationens sak hävda att man inte behöver köpa en klocka med komplikationer för att man tvunget måste använda dessa. Du skriver ovan "köper vi klockor bara för att dom är snygga, sticker ut och är mannens smycke?". jag skulle vilja lägga till att man (jag i alla fall) köper klockor för den historia eller funktionalitet som klockan har. Inte nödvändigtvis för att jag kommer använda den specifika komplikationen men kan oavsett vara väldigt fascinerad av tekniken bakom och de eventuella patent som tillverkaren kan ha.
 

petank

Omega
Införskaffade medvetet en klocka med 8-dagarsverk för att det underlättar om man roterar med andra klockor. Man behöver inte ställa om klockan om den ligger still mindre än 8 dagar.

Ursäkta en okunnig, men vad innebär ett 8-dagarsverk. Har hört det i något sammanhang men då har det varit väggur.
 

petank

Omega
Jo, jag håller med i det du skriver "jag skulle vilja lägga till att man (jag i alla fall) köper klockor för den historia eller funktionalitet som klockan har." Jag köpte en Longines Charles Linbergh för att jag varit intresserad av historian kring den. Jag och några andra på jobbet har ägnat ganska mycket tid för att förstå hur den användes, när det begav sig 1927... :rolleyes:
Vi har inte riktigt fattat ännu, men skam den som ger sig. Vi hittade en intressant sida på nätet i ämnet där man kan experimentera lite.. http://www.longines.com/watches/virtual-catalogues
 

petank

Omega

Blev något fel i ovanstående kommentar till Erik F. Mitt svar ska vara så här:
Jag köpte en Longines Charles Linbergh för att jag varit intresserad av historian kring den. Jag och några andra på jobbet har ägnat ganska mycket tid för att förstå hur den användes, när det begav sig 1927... :rolleyes:
Vi har inte riktigt fattat ännu, men skam den som ger sig. Vi hittade en intressant sida på nätet i ämnet där man kan experimentera lite.. http://www.longines.com/watches/virtual-catalogues
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ursäkta en okunnig, men vad innebär ett 8-dagarsverk. Har hört det i något sammanhang men då har det varit väggur.


För min del är det en Panerai 233, med ett manuellt Panerai Caliber 2002 (http://www.panerai.com/en/watch-col...inor-1950/22-luminor-1950-8-days-gmt-pam00233).
Drar upp klockan maximalt och gångreserver ser till att klocka går 8 dagar utan att dra upp den igen.
Mycket praktiskt!:)

33804589-fa45-44aa-a535-be75de9fc1aa.jpg

null-109.jpg
 

Emil

Cartier
skulle ut på två veckors vandring i fjällen, avskuren från omvärlden och ville då ha en backup kompass, barometer och höjdmätare. hittade en suunto x-military som uppfyllde dem behoven. har sällan klockan på mig till vardags numera, men gillar den skarpt i skog och mark och har nyttjat den en del där.
 

petank

Omega
skulle ut på två veckors vandring i fjällen, avskuren från omvärlden och ville då ha en backup kompass, barometer och höjdmätare. hittade en suunto x-military som uppfyllde dem behoven. har sällan klockan på mig till vardags numera, men gillar den skarpt i skog och mark och har nyttjat den en del där.

Intressant! Hade inte koll på den, men kul att få lite inblick i vad för klockor som fyller mer funktion en bara visa tiden och vara en utsmyckning. Tack för svaret!
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag badar med dykare, även bezeln används ibland när jag vill hålla koll på tiden. Jag hade en klocka med gångreservsindikator, det var rätt smidigt. Fler komplikationer än så har jag inte haft, men om jag hade haft en kronograf så hade den nog använts frekvent, likaså månfas och alarm.
 

petank

Omega
Jag badar med dykare, även bezeln används ibland när jag vill hålla koll på tiden. Jag hade en klocka med gångreservsindikator, det var rätt smidigt. Fler komplikationer än så har jag inte haft, men om jag hade haft en kronograf så hade den nog använts frekvent, likaså månfas och alarm.

Ja, jag tror de flesta badar med dykare och det är ju praktiskt, men jag tror få dykarur får dyka... :meh:
Jag har några kronografer och dom använder jag faktiskt då och då, inte bara när jag kokar ägg... :). En månfas hade jag för länge sedan. Dom är lite coola, ska kanske skaffa en igen...
 

Camo00

Patek
Jag badar med dykare, även bezeln används ibland när jag vill hålla koll på tiden. Jag hade en klocka med gångreservsindikator, det var rätt smidigt. Fler komplikationer än så har jag inte haft, men om jag hade haft en kronograf så hade den nog använts frekvent, likaså månfas och alarm.

Saknar Du månfas ofta?? :D
 

Optimisten

Cartier
Har funderat lite på alla funktioner som finns på olika klockor. Används dom? Är det någon som köper en klocka för just en specifik funktion? Hur många av er som köper en dykare och dyker med den på riktigt? Eller har köpt en Breitling Transocean regatta för att ha med på seglingstävlingen? Eller varför inte en Longines Charles Lingbergh när man ska ut och flyga för att ha koll på timvinkeln?... osv...
Eller köper vi klockor bara för att dom är snygga, sticker ut och är mannens smycke?
Det är möjligt att detta varit uppe tidigare för diskussion, men jag gör ett försök i alla fall.
/petank

Power reserve / reserve de marche är den bästa tycker jag, förutom datum då så klart.
 

vekktah

Cartier
Vid ett cocktaildyk i tropiska vatten skulle jag ha min subC. Men lika mycket för att slippa lämna den i dykbåten. I Sverige skulle jag aldrig använda klocka öht. Dyker bara utan dator om jag är på semester och hamnar på ett knackigt dykcenter som inte har/erbjuder det i utrustningen.
 

plexan

Cartier
Min gamla pensionerade Casio kronograf hade minut-tidtagning använde den ofta när jag lagade mat, dock gick den funktionen sönder efter ett års användning har jag för mig, kan sakna det ibland.
 
Topp